اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اعضای شورای شهر مشهد مطرح کردند

احداث پارکینگ محله برای برطرف شدن ترافیک در مشهد

خبرگزاری فارس: با توجه به ترافیک زیاد و کمبود پارکینگ در کلان‌شهر مشهد باید پارکینگ محله در این شهر ایجاد شود.

احداث پارکینگ محله برای برطرف شدن ترافیک در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ایجاد پارکینگ محله و رفع معضل ترافیک از طریق این‌ پارکینگ‌ها از جمله موضوعاتی است که بارها در جلسات مختلف کمیسیون‌های تخصصی شورا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و سبب تصویب مصوباتی در زمینه‌های مختلف شهرسازی شده و در این راستا تاکنون شهرداری مناطق مختلف موظف به ارائه گزارش همیشگی از نحوه فعالیت خود در زمینه ایجاد پارکینگ محله شده‌ است.

در یکی از جلسات کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد که با حضور مدیرکل سازمان زمین و مسکن شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد به موضوع پارکینگ محله اشاره شد؛ اینکه در حال حاضر منطقه 10 شهرداری مشهد با وجود 4 هزار قطعه زمین بلاتکلیف بیشترین زمین بلااستفاده را دارد که در بسیاری از موارد مانند 33 مورد از اراضی آن با کاربری پارکینگی و خدماتی شناخته می‌شود.

در این راستا سازمان زمین مسکن و شهرسازی مشهد موافقت کرد تا شهرداری مطالعه و برنامه‌ریزی لازم را در این اراضی انجام دهد.

با توجه به اینکه طبق آمار در مشهد برای 900 هزار خودرو، تنها 14 هزار جای پارک وجود دارد که این امر ضرورت توجه به پیگیری پارکینگ محله را نشان می‌دهد.

برای رفع مشکل ترافیک شهرداری مشهد اقدام به ارائه تسهیلات به مالکان اراضی بلااستفاده شهری برای ایجاد پارکینگ موقت کرده است.

عباس شیرمحمدی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تعدادی اراضی رها شده در سطح مشهد با کاربری پارکینگ وجود دارد اظهار کرد: باید این اراضی مورد ساماندهی قرار گیرد و برای ساخت پارکینگ‌های عمومی و پارکینگ محله از آنها استفاده شود.

وی تصریح کرد: پارکینگ محله در واقع همان پارکینگ عمومی است که در شعاع کوچکتر وجود دارد.

شیرمحمدی با بیان اینکه احداث پارکینگ محله در مناطقی که منازل قابلیت ایجاد پارکینگ را ندارند امری ضروری است، گفت: باید تلاش کرد از طریق تملک و خرید زمین نسبت به تامین پارکینگ مورد نیاز اقدام شود.

وی با اشاره به وجود بیشترین اراضی در منطقه 10 مشهد اذعان کرد: اگر چه در حال حاضر منطقه 10 مشهد حجم ترافیکی بالایی دارد اما با توجه به اینکه توسعه شهر به سمت غرب است باید نیازسنجی و آمادگی لازم برای آیندگان انجام شود.

در ادامه جواد داوودآبادی، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر مشهد اراضی یاد شده را متعلق به تاسیسات شهری دانست و گفت: این زمین‌ها همانند فضای‌های سبز باید در اختیار شهرداری‌ها برای استفاده و بهره‌برداری ساخت پارکینگ قرار گیرد.

داوود‌آبادی افزود: زمین‌های بلااستفاده‌ای که در سطح شهر است باید در ارتباط با احداث پارکینگ محله استفاده شود.

وی با بیان اینکه نباید نیاز الان را در نظر بگیریم بلکه باید نیاز آیندگان را نیز در نظر داشت، تصریح کرد: با موافقت سازمان زمین مسکن شهرسازی مقرر شد، برخی از این اراضی که دارای کاربری پارکینگ هستند برای ایجاد پارکینگ محله شناسایی شوند.

وی ادامه داد: در مناطقی که زمین‌های بلااستفاده به میزان لازم وجود دارد باید پارکینگ محله ساخته شود و در مناطقی که کمبود زمین وجود دارد از طریق تهاتر و خرید مناطق مسکونی قدیمی کاربری‌های مورد نیاز را احداث کرد.

داوود‌آبادی اظهار کرد: برای جلوگیری از ساخت پارکینگ در مناطق بلااستفاده و یا کمبود پارکینگ در سایر مناطق شهرداری باید بر اساس نیاز و برنامه‌ریزی به دسته‌بندی اراضی بلااستفاده موجود بپردازد.

وی با بیان اینکه خرید مناطق مسکونی قدیمی و احداث پارکینگ می‌تواند کمبود پارکینگ در مناطق را جبران کند، گفت: در بازدید از شهر دزفول مشاهده شد که شهرداری این شهر اقدام به ایجاد پارکینگ محله کرده در حالیکه در شهر مشهد با حجم ترافیک بالا هنوز این امر اتفاق نیفتاده است.

در ادامه غلامرضا زعیمی رئیس کمیسون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: طبق دستور کاری که در کمیسیون فنی و عمران شورا ارائه شده بحث پارکینگ محله باید در تمام نقاط شهر پیگیری و اجرا شود.

زعیمی ادامه داد: زمین‌های بلااستفاده در سطح شهر باید ساماندهی و تبدیل به پارکینگ‌های عمومی و یا پارکینگ محله شوند و شهروندانی که در منازل مسکونی موقعیت پارکینگ ندارند بتوانند از این پارکینگ محله‌ها استفاده کنند تا از بار ترافیک پارک خودروها در خیابان‌ها و کوچه‌ها کاسته شود.

وی با بیان اینکه جانمایی پارکینگ‌ها یک طرح کلی است که در طرح جامع دیده شده، تصریح کرد: شهرداری باید نسبت به نیازسنجی و برنامه‌ریزی برای مکان‌هایی که نیاز به احداث پارکینگ دارد اقدام کند.

انتهای پیام/70003/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول