اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ای قوم به حج رفته کجایید کجایید...

همدان در تقدیر از پیشکسوتان ورزش پیشتاز شد/ مسئولان کشور جا ماندند

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در تاریخ ورزش کشور، همدان با تقدیر از قهرمانان المپیکی اتفاق بی‌نظیری در کشور را بنیان نهاد و نام خود را تا ابد در ذهن اهالی ورزش ثبت کرد، اما خبری از مسئولان ارشد ورزش کشور در این مراسم نبود.

همدان در تقدیر از پیشکسوتان ورزش پیشتاز شد/ مسئولان کشور جا ماندند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ششمین جشنواره زمستانی همدان که به میزبانی همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین با تجلیل و تقدیر از خانواده قهرمانان و مدال‌آوران المپیکی 1948 لندن تا 2012 لندن به پایان رسید.

این مراسم و تجلیل از افتخارآفرینان تاریخ 64 ساله حضور ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیکی ادوار مختلف، برای نخستین بار در تاریخ ورزش کشور اتفاق افتاد تا همدانی‌ها به بهانه برگزاری ششمین جشنواره زمستانی در شهرشان میزبان این قهرمانان باشند.

حضور بیش از 20 تن از قهرمانان المپیکی که به همراه خانواده خود به مادستان سفر کرده بودند رویدادی بود که به گفته تک‌تک این قهرمانان برای نخستین بار در تاریخ ورزش صورت گرفته و همدانی‌ها در این میزبانی نمره قبولی گرفتند.

تجلیل و تقدیر از قهرمانان المپیکی در حالی در همدان هم‌زمان با ششمین جشنواره زمستانی محقق شد که در برنامه‌های انجام شده و اطلاع‌رسانی در نشست خبری پیش از برگزاری این رویداد مهم فرهنگی ورزشی در استان همدان، از حضور وزیر ورزش و جوانان، معاونان وی، رئیس و دبیر کل کمیته ملی المپیک و رؤسای چند فدراسیون که ورزشکاران‌شان در المپیک‌های ادوار قبل صاحب مدال و عنوان شدند خبر داده بودند.

مدعوینی که در جشنواره زمستانی همدان حضور داشتند از مدال‌آوران و قهرمانان المپیکی 64 ساله کشورمان بودند که از آن میان می‌توان به امامعلی حبیبی دارنده مدال طلای کشتی 1956 ملبورن (نخستین مدال طلای ایران در بازی‌های المپیک)، محمد نصیری دارنده مدال طلای وزنه‌برداری 1968 مکزیکوسیتی و برنز 1976 مونترآل، مهدی یعقوبی دارنده مدال نقره کشتی 1956 کشتی ملبورن، منصور برزگر دارنده مدال نقره کشتی 1976 مونترآل، عسکر محمدیان دارنده مدال‌های نقره کشتی 1988 سئول و 1992 بارسلون، مسعود مصطفی جوکار دارنده مدال نقره کشتی 2004 آتن، ابراهیم جوادی‌پور دارنده مدال برنز کشتی 1972مونیخ، مراد محمدی دارنده مدال برنز کشتی 2008 پکن اشاره کرد.

همچنین اکبر حیدری دارنده مدال  برنز کشتی 1964 توکیو، علی میرزائی دارنده مدال برنز وزنه‌برداری 1952 هلسینکی، رحیم علی‌آبادی دارنده مدال نقره کشتی فرنگی 1972 مونیخ، و خانواده‌های جهانبخت توفیق دارنده مدال برنز کشتی 1952 هلسینکی، عبدالله مجتبوی دارنده مدال برنز کشتی 1952 هلسینکی، کیانوش رستمی دارنده مدال برنز وزنه‌برداری 2012 لندن، محمود نامجوی دارنده مدال برنز وزنه‌برداری 1956 ملبورن، ناصر گیوه‌چی دارنده مدال نقره کشتی 1952 هلسینکی، محمد باقری معتمد دارنده مدال نقره تکواندو 2012 لندن، بهداد سلیمی قوی مرد دنیا و دارنده مدال طلای وزنه‌برداری 2012 لندن از دیگر مدعوین بودند.

به اذعان تک تک قهرمانان، خانواده‌ ورزشی‌ بعد از مدت‌ها برای نخستین بار در یک مکان با یکدیگر ملاقات ‌کردند به طوری که بعضی از این افتخارآفرینان بعد از سال‌های متمادی یکدیگر را در همدان دیدند و از حال هم با خبر شدند و از نظر روحی این حضور و تجدید خاطر‌ه‌ها باعث شد تا با روحیه مضاعفی به شهر‌های خود بازگردند.

پرونده ششمین جشنواره زمستانی همدان، با افتخاری دیگر برای کهن‌شهر ایران‌زمین به بلندای الوند سرافراز بسته شد، اما نکته قابل تامل این است که استاندار همدان و معاونین وی، مدیرکل میراث فرهنگی استان، اداره کل ورزش و جوانان و تمام مسئولان سیاسی و فرهنگی استان همدان با عشق به استان و برگزاری و برپایی یک برنامه فرهنگی پای کار آمدند و به نحو احسن و آبرومندانه میزبان این میهمانان و مدعوین این جشنواره بودند، اما عدم حضور حتی یک مسئول ورزشی و فرهنگی کشوری در آیین پایانی این جشنواره علامت سوال بزرگی را در ذهن اهالی ورزش و مردم فهمیم همدان به جا گذاشت.

وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک به عنوان متولیان ورزش به خصوص ورزش قهرمانی کشور، در حال انجام امورات خود هستند، اما دلجویی و سرکشی از قهرمانان و افتخارآفرینان عرصه ملی و بین‌المللی هم شاید بخش اعظمی از مسئولیت روسا و مسئولان این دو نهاد فرهنگی ورزشی کشورمان بوده و هست که از آن غافل شده‌اند.

در المپیک لندن رئیس کمیته المپیک در مراسم افتتاحیه پیشاپیش کاروان اعزامی جمهوری اسلامی ایران حضور داشت، اما برای تقدیر از چند مدال‌آور همین دوره بازی‌های المپیک حاضر نشد بعد مسافت و زمانی تهران تا همدان را تحمل کند و در این مراسم حضور داشته باشد.

دبیر کل کمیته ملی المپیک که نفر اول این کمیته از نظر اجرا و عملی کردن تمام وظایف محوله این نهاد است از حضور در همدان به بهانه مشغله کاری خودداری کرد تا جوایز و مدال‌های نمادین این جشنواره را کسی دیگر به گردن قهرمانان بیندازد.

مسئولان ارشد وزارت ورزش و جوانان در حالی که پیش‌تر خبر حضورشان در همدان اطلاع‌رسانی شده بود به دلایل نامعلومی در همدان حضور نیافتند تا سئوال‌های زیادی در ذهن علاقه‌مندان به ورزش و اهالی رسانه ایجاد شود و به جواب مناسبی هم نرسد.

رؤسای فدراسیون‌های تکواندو، وزنه‌برداری و سرپرست فدراسیون کشتی که قهرمانان این رشته‌ها در همدان حضور داشتند و حداقل به عنوان نماینده دست عریض و طویل ورزش این مملکت هم با توصیه یا به دلیل دیگر در این مراسم باشکوه حضور نداشتند و این مسئولان همدان بودند که به تنهایی و با افتخار برای نخستین بار با افتخار مبتکر این برنامه بی‌نظیر در تاریخ ورزش کشور بودند و به اعتراف همه میهمانان و مدعوین این برنامه از نظر میزبانی نمره 20 گرفت.

موی‌سپیدان، پیشکسوتان، قهرمانان، نام‌‌آوران و افتخارآفرینان عرصه ورزش سرزمین ایران که در میادین مختلف و سرتاسر دنیا پرچم سه رنگ و مقدس جمهوری اسلامی ایران را در بین تمام کشور‌های دنیا به اهتراز درآوردند بدون در نظر گرفتن مسایل مالی، نیاز به توجه و دلجویی و عنایت بیشتری دارند.

صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش در چند سال اخیر جسته و گریخته به وضع رفاهی مدال‌آوران و قدیمی‌های رشته‌های مختلف ورزشی پرداخته است، اما باید پرسید مسئولان ارشد ورزش کشور از نظر روحی و ایجاد انگیزه حمایت معنوی برای قهرمانان و سرمایه‌های با ارزش ورزش این مملکت چه کرده‌اند.

مردم و مسئولان همدان باز هم نام خود را در نخستین‌های ایران زمین ثبت و ضبط کردند و با تجلیل و تقدیر از قهرمانان المپیکی ایران مبتکر طرح و برنامه‌ای شدند تا یادآور این باشد که مسئولان ورزش کشور فقط به تقدیر از قهرمانان ملی و بین‌المللی که در همان سال کسب عنوان کرده‌اند، بسنده نکنند و برای سال‌های آتی بهتر و با شکوه‌تر از مراسم جشنواره زمستانی همدان افتخارآ‏فرینان ورزش ایران را دور هم جمع کنند و از این عزیزان دلجویی شود تا بفهمند هنوز زنده‌اند، احترام و ارزش آنان محدود به زمان حال نبوده و برای همیشه یک قهرمان و پهلوان در ذهن مردم باقی مانده و می‌مانند.

-------------------------

فرشید گل محمدی

------------------------

انتهای پیام/89020/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول