اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری استان اصفهان:

قانون‌گریزی مخالف عدالت است/مشکل امروز ما عدالت نیست‌

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: مشکل امروز ما دیگر در مفهوم عدالت نیست، بلکه مشکلی که داریم در مصداق عدالت است.

قانون‌گریزی مخالف عدالت است/مشکل امروز ما عدالت نیست‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامرضا انصاری بعدازظهر امروز در آیین رونمایی از کارت کارفرمایی که در محل اتاق بازرگانی استان اصفهان صورت گرفت، با اشاره به نقش سرمایه اجتماعی در یک کشور اظهار کرد: با تشکیل هر جامعه روابطی بین افراد ایجاد می‌شود که بر مبنای رفع احتیاجات و از داده‌های مختلف اجتماعی، روانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی شکل می‌گیرد.

وی افزود: این داده‌ها موجب شکل‌گیری روابط می‌شود که جامعه از سوی تبیین همین قراردادها و آداب رسوم، ملیت و مذهب ایجاد و افراد برای با هم بودن دلیلی جز تبعیت از این اصل ندارند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: هر جامعه برای سیستم حکومت برخوردار از ضوابط معین است، اما مسئله مهم آن چگونگی اجرای نظم است.

وی ادامه داد: نظم قابل قبول، بدون قوانین و مقررات میسر نیست و قانون قضایی قواعد انسان را در زندگی مطرح و بایدها و نبایدها را مشخص می‌کند که همین امر ناشی از منبع قدرت در جامعه است.

انصاری گفت: قانون قضایی مسئولیت را معین می‌کند که افراد ملزم به رعایت آن می‌شوند و قانون در این امر حکم خط‌کشی و ساختارهای مختلف جامعه را در سطوح مختلف طراحی می‌کند.

وی ادامه داد: قانون عقل اجتماع است و زیاده‌طلبی و خشونت را در انسان تعدیل و کنترل و حد و مرزها و زمینه اختلافات، تجاوزات و متجاوزان عدل و عدالت را در توسعه اجتماعی برعهده دارد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: قانون به زندگی انسان نظم و حرکت تکاملی انسان را شکل و نیز نگه دارنده نظم اجتماعی حاکم در روابط بین دستگاه مختلف همچون قانون عدالت، قانون تجارت، کار و انتخابات است.

وی افزود: عدالت قدیمی‌ترین خواسته ‌انسان است و بشر از زمانی که خود را شناخت و زندگی جمعی را آغاز کرد، نیاز عدالت را احساس کرده است.

انصاری تصریح کرد: برای اهمیت عدالت همین بس که در طول تاریخ همیشه بیشترین جنایت به نام عدالت بوده است و با نام آن جنگ‌ها شکل گرفته و قتل عام آنها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بشر از عدالت دور نشد و با شعار علیه تزلزل و با عنوان عدالت جنگید، اظهار کرد: در تعاملات در حوزه انصاف و برابری و برای رفع تفاهمات و عدالت، تعالیم قضا پایه‌ترین تعالیم برای آموزهای دینی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: پایه چنین تفکری در حکومت علوی است که درخشان‌ترین عامل رعایت حقوق بشری در جنگ‌های عادلانه مطرح و در آموزها و دستمایه مهندسی نیازها مطرح شده است.

وی تصریح کرد: در کشور ما آنچه سیمای عدالت را تیره کرده مطرح است جانبداری پیدا و پنهان دستگاه عدلیه در امکانات و قدرت‌های اجتماعی است.

انصاری افزود: مشکل امروز ما عدالت نیست، مشکل ما در جنگ‌ها‌ست، چنانکه در دوره قاچار و پهلوی، روح عدلت‌خواهان جریحه‌دار و در راستای پایان بخشیدن به این بی‌عدالتی، بنیاد عدالت قضایی و قانون اساسی در پیروزی انقلاب شکل گرفت.

وی با بیان اینکه مسئله در چگونگی اجرای عدالت است، گفت: وضع قانون برای تعمیم اجرای قانون و وضع قانون برای تعمیم مصادق عدالت و حقیقت است، اما همه هم قبول دارند که قانون‌گریزی مخالف عدالت است و باید قانونمداری شعار همه باشد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: امنیت و عدالت از معقوله مهمی است که در سایه قانونمندی چرخه اقتصادی سالم حرکت می‌کند.

وی تاکید کرد: ناهنجاری نتیجه سرپیچی از قانون است و در نهایت موجب کندی حرکت اقتصادی شده که در راستای دستیابی به اهداف توسعه عدالت اجتماعی و جایگاه و سرمایه‌گذای در بخش نوین برای گسترش چرخه اقتصادی باید رعایت حقوق اقشار فقیر در جامعه در مواردی همچون مالیات لحاظ شود.

انتهای پیام/63012/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول