اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد

زایمان ایمن 99 درصدی در کهگیلویه و بویراحمد / 90 و 85 درصد زنان و مردان کم‌تحرکند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد به آمارهای جالبی در زمینه سلامت و بهداشت این استان اشاره کرد از جمله این‌که به ترتیب 90 و 85 درصد زنان و مردان این استان کم‌تحرکند.

زایمان ایمن 99 درصدی در کهگیلویه و بویراحمد / 90 و 85 درصد زنان و مردان کم‌تحرکند

سیدرشید غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به علل مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت:  میزان مرگ و میر زیر پنج سال در این استان 14.45 درصد گزارش شده و به نسبت کشوری که 21.64 در هر 100 نفر بوده آماری رضایت‌بخش است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی  کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب اولویت‌بندی، بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث غیر عمد و انواع سرطان‌ها را از علل مهم مرگ و میر در این استان عنوان کرد و گفت: از شاخص‌های مهم و نگران کننده مرگ و میر مادران بوده که در سال گذشته در سطح این استان 6 مورد گزارش شده و در سال جاری نیز تا کنون سه نفر گزارش شده است.

غفاری زایمان ایمن در کهگیلویه و بویراحمد را 99 درصد بیان کرد و گفت: مرگ یک مادر زندگی اعضای خانواده را فلج می‌کند از این رو می‌طلبد رسانه‌های جمعی و گروهی آگاه‌سازی جامعه هدف را در برنامه‌های کاری خود قرار دهند تا از میزان مرگ و میر این افراد در خانواده‌ها کاسته شود.

وی در ادامه اولین علت مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد را بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و ابراز داشت: با بررسی‌های صورت گرفته 47 درصد مرگ و میر در سال گذشته عارضه قلبی و عروقی گزارش شده است.

غفاری به برنامه بسیج سلامت قلب ایرانی اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح در مرکز کهگیلویه و بویراحمد به صورت پایلوت بوده و رفتارهای پرخطر و گروه‌های مؤثر مشخص می‌شود و با همکاری واحد بیماری‌های غیر واگیر‌دار آموزش لازم به کلیه نیروهای ادارات و نهادهای دولتی در راستای مراقبت از قلب آموزش داده می‌شود.

این مسئول اذعان کرد: اجرایی شدن این طرح در شورای سلامت استان به تصویب رسیده و مصوب شد کلیه کارکنان دولت در دوره آموزشی سلامت در شش ساعت آموزش مفید مراقبت از قلب و عروق را بگذرانند که در آینده نزدیک این طرح به صورت عملیاتی در سطح استان اجرا می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد دیگر علل مرگ و میر در این استان را 10.5 درصد حوادث غیر عمد و 10.5 درصد دیگر را سرطان‌ها عنوان کرد و گفت: کم تحرکی غلط‌ترین رفتار بهداشتی در این استان بوده که با این وجود 90 درصد زنان و 85 درصد آقایان کم تحرک هستند.

غفاری ادامه داد: رفتارهای غلط بهداشتی در چند مؤلفه مهم بررسی می‌شود که پیاده‌روی، کوهنوردی و حداقل نیم ساعت فعالیت در منزل برای ارزیابی افراد مهم  است.

این مسئول دومین تهدید برای سلامت کهگیلویه و بویراحمد را بالا بودن مصرف گوشت قرمز بیان کرد و  اذعان کرد: این استان سومین استان مصرف کننده بالای گوشت قرمز بوده و از رفتارهای غلط دیگر استفاده و شیوع مصرف قلیان در زنان است که بیش از این سلامت افراد را تهدید می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی سلامت را مهم ارزیابی کرد و گفت: همکاری این قشر از جامعه نقش مهم و اساسی در کاهش مشکلات بهداشتی دارد.

انتهای پیام/82011/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول