اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پدیده‌ای نادر برای دوست‌داران طبیعت

غار شگفت‌انگیز ممتاز مرودشت

خبرگزاری فارس: غار شگفت‌انگیزی به‌ نام ممتاز پدیده‌ای نادر بین غارهای استان فارس در شهرستان مرودشت دوست‌داران طبیعت را به وجد آورده است.

غار شگفت‌انگیز ممتاز مرودشت

به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت، غار شگفت‌انگیزی به‌نام ممتاز پدیده‌ای نادر و بی‌نظیر بین غارهای استان فارس در شهرستان مرودشت دوست‌داران طبیعت را به وجد آورده است.

این غار که در 70 کیلومتری بزرگ‌راه شیراز ـ اصفهان و در نزدیکی شهر مرودشت بالاتر از آثار باستانی نقش رستم در نزدیکی روستای حاجی آباد قرار دارد.

این غار طولی در حدود 200 متر و عمق 50 متر دارد که در جنوب غربی تاقدیس کوه آق تپه از لحاظ زمین‌شناسی در زون زاگرس و از لحاظ چینه‌شناسی در زون زاگرس چین خورده با روند شمال غربی جنوب شرقی و در موقعیت (681398 ایکس) و (3319859ایگرگ) قرار دارد.

ارتفاع دهانه اصلی این غار از سطح دریا یک‌هزار و 750 متر و از نوع آهکی (اثر نفوذ آب‌های اسیدی در لایه‌های آهکی) و فرسایش آب در این غار فعال است.

در این غار استالاکتیت و استالاکمیت‌های (چکیده و چکنده) بسیاری وجود دارد و متوسط شیب غار 22 درجه و پیمایش غار نیاز به ابزار فنی فرود و صعود نداشته و تنها دسترسی به دهانه غار نیازمند صعود حدود پنج متری است که برای افراد مبتدی کمی دشوار به نظر می‌رسد.

این غار دارای یک حوضچه آب است و بالا بودن رطوبت و وجود رسوبات دانه‌ریز باعث شده که در بسیاری مواقع گلی و لغزنده باشد.

نکته قابل توجه در این غار این است که از نظر جریان هوا محدودیت دارد و در برخی نقاط آن امکان تردد و یا توقف تعداد بسیار افراد وجود ندارد.

به گفته اهالی این منطقه نام غار از شخصی به‌نام ممتاز که برای نخستین بار این غار را کشف کرده به جای مانده است.

انتهای پیام/ 2448/ع20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول