اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هر سال در استان فارس

بیش از 280 مرد به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند

خبرگزاری فارس: در استان فارس سالانه در بیش از 280 مرد و بیش از 70 زن سرطان مثانه تشخیص داده می‌شود.

بیش از 280 مرد به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس مسئول سرطان معاونت بهداشتی این دانشگاه اظهار داشت: از نظر تعداد موارد ابتلای جدید در هر سال، سرطان مثانه دومین سرطان شایع در مردان و هفتمین سرطان شایع در زنان است.

زهرا خسروی زادگان افزود: دلایل قطعی ایجاد و بروز سرطان مثانه مشخص نیست اما افرادی که به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند، به احتمال بسیار کسانی هستند که نسبت به دیگران بیشتر در معرض عوامل خطرزا قرار دارند که می‌توان گفت عامل خطرزا پدیده‌ای است که احتمال ابتلای فرد به بیماری را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سن، دخانیات، شغل، عفونت‌ها، داروها، نژاد، سابقه ابتلا به سرطان مثانه، سابقه خانوادگی و جنسیت از عوامل خطرزای سرطان مثانه هستند، ابراز داشت: احتمال ابتلا به سرطان مثانه با افزایش سن بیشتر شده و افراد زیر 40 سال به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شوند و همچنین سیگاری‌ها، دو یا سه برابر غیرسیگاری‌ها سرطان مثانه می‌گیرند.

خسروی زادگان با بیان اینکه برخی از کارگران به دلیل مواد سرطان‌زای موجود در محل کار خود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند گفت: کارگران صنایع لاسیتک‌سازی، مواد شیمیایی و چرم، آرایشگران، ماشین‌کاران، کارگران صنایع فلزی، کسانی که در چاپخانه‌ها شاغلند، نقاشان، کارگران منسوجات و رانندگان کامیون از جمله مشاغلی هستند که در معرض خطر قرار دارند.

وی با بیان اینکه برخی از داروهایی که در درمان سرطان و برخی بیماری‌های دیگر استفاده می‌شوند خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهند، گفت: احتمال ابتلای مردان به سرطان مثانه دو یا سه برابر زنان است.

خسروی زادگان ادامه داد: احتمال ابتلا به سرطان مثانه در کسانی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده‌شان به سرطان مثانه مبتلا هستند و یا در افرادی که در گذشته به این سرطان مبتلا بوده‌اند، بیش‌تر از دیگران است.

وی تصریح کرد: وجود خون در ادرار، درد در حین ادرار، تکرر ادرار و یا احساس نیاز بی‌مورد به ادرار از نشانه‌های رایج سرطان مثانه هستند که باید به این نکته توجه کرد که وجود این نشانه‌ها، صد در صد به معنای وجود سرطان مثانه نیست و عفونت‌ها، سنگ‌های مثانه و تومورهای خوش‌خیم نیز می‌توانند موجب بروز این علایم شوند.

خسروی زادگان اضافه کرد: کسانی که این علایم را دارند باید به پزشک مراجعه کنند تا وی بتواند مشکل را هرچه سریع‌تر تشخیص داده و درمان کند.

وی افزود: مبتلایان به سرطان مثانه گزینه‌های درمانی بسیاری دارند و ممکن است در معرض جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی یا درمان بیولوژیک قرار گیرند و برخی از بیماران با ترکیبی از این روش‌ها قرار می‌گیرند.

کارشناس مسئول سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: بیماری سرطان قابل علاج است، در صورتی که به موقع مراجعه کنیم و تشخیص داده شود.

انتهای پیام/2448/ج/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول