اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با سالروز درگذشت جهان پهلوان ایرانی انجام شد

بازپیرایی مدال‌های اهدایی غلامرضا تختی در موزه آستان قدس رضوی

خبرگزاری فارس: مسئول گنجینه تاریخ و مدال موزه آستان قدس رضوی از بازپیرایی ویترین و چیدمان مدال‌های اهدایی جهان پهلوان تختی همزمان با سالگرد درگذشت این اسطوره کشتی جهان خبر داد.

بازپیرایی مدال‌های اهدایی غلامرضا تختی در موزه آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رضا مهر دوست، مسئول گنجینه تاریخ و مدال موزه آستان قدس رضوی ضمن اشاره به  قرار داشتن 35 مدال و نشان طلا، نقره و برنز جهان در گنجینه اهدایی خانواده این قهرمان ارزنده کشور گفت: پس از انقلاب و در دهه 60، بابک تختی تنها بازمانده آقا تختی این مدال‌ها را تقدیم گنجینه موزه آستان قدس رضوی کرده است.

وی با بیان اینکه این مدال‌ها در نورپردازی و چیدمان جدید آماده بازدید علاقمندان شده است، افزود: از مهم‌ترین مدال‌های موجود در این گنجینه می‌توان به مدال نقره پانزدهمین المپیک "هلسینکی فنلاند/1952"، مدال نقره قهرمانی جهان در ورشو "لهستان 1955"، مدال نقره هفدهمین المپیک "رم ایتالیا/ 1960"، مدال طلای شانزدهمین المپیک "ملبورن استرالیا /1956" و بازوبند پهلوانی سال‌های 1335 تا 1337 کشور اشاره کرد.

مهردوست با اشاره به اینکه این مدال‌ها پس از انقلاب و توسط خانواده آن مرحوم به گنجینه آستان قدس رضوی اهدا شده است، تصریح کرد: شاید در واقع این طور باشد که مدال و نشان‌های آقای تختی پس از مرگش به موزه آستان قدس رضوی تقدیم شده است، اما مطمئنم اگر خود جهان پهلوان هم زنده بود و روزگارش به طلوع انقلاب امان می‌داد، آقای تختی خودش هم کاری را می‌کرد که خانواده‌اش پس از او کردند.

غلامرضا تختی در فرهنگ ورزشی ایران، نماد پهلوانی و فروتنی در المپیک 1956 ملبورن به همراه امام علی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد. وی در 17 دی ماه 1346 به طرز مشکوکی در تهران درگذشت.

انتهای پیام/70006/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول