اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بزرگ‌ترین مرکز آرشیو اسناد کشور صورت گرفت

نگهداری 69 هزار برگ سند دوره صفویه در مرکز اسناد آستان‌قدس

خبرگزاری فارس: کارشناس ارزشیابی اسناد سازمان کتابخانه‌های آستان‌قدس گفت: در مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی بیش از 69 هزار برگ سند از تشکیلات اداری آستان‌قدس رضوی در دوره صفوی وجود دارد.

نگهداری 69 هزار برگ سند دوره صفویه در مرکز اسناد آستان‌قدس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمیده شهیدی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هیچ یک از مراکز اسنادی و آرشیوی کشور و منطقه چنین حجم عظیمی از اسناد مکتوب دوران صفویه به چشم نمی‌خورد.

شهیدی گفت: اسناد مذکور دستمایه خوبی برای مورخان و پژوهشگران در جهت شناخت مشاغل و حرفه‌ها و نوع فعالیت، چگونگی و میزان پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آستان قدس رضوی در دوره صفویه است.

وی افزود: این اسناد ارزشمند همچنین در جهت شناخت تاریخ وقف و نیز آشنایی با مکاتبات دیوانی و اداری ویژه در این دوره تاریخی به محققان کمک شایانی می‌کند.

کارشناس ارزشیابی اسناد سازمان کتابخانه‌های آستان‌قدس بیان داشت: اسناد مذکور به خط شکسته نستعلیق و اعداد و ارقام آن به خط سیاق برروی کاغذهای کشمیری نگارش شده و با توجه به اینکه رونوشتی از اصل بوده‌اند، فاقد هرگونه آرایه‌های هنری هستند.

وی در پایان اضافه کرد: احکام نفیس و تاریخی 400 ساله یاد شده ابتدا در دستگاه حکومتی سلاطین صفوی صادر و سپس سواد « رونوشت» آن در حالی که برابر اصل می‌شد، برای اجرا به آستانه آستان‌قدس رضوی ارسال می‌شده و در آنجا ضمن نگهداری از سواد اسناد، توسط محرّران صورت‌برداری و در دفاتر مخصوص به ثبت می‌رسیده است.

انتهای پیام/70001/ذ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول