اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی بنیاد توسعه و عمران موقوفات:

راهبردی شدن امور موقوفات، همکاری مردم را می‌طلبد

خبرگزاری فارس: معاون فنی بنیاد توسعه و عمران موقوفات گفت: راهبردی شدن امور موقوفات و تحقق این مهم همکاری عموم مردم را طلب می‌کند.

راهبردی شدن امور موقوفات، همکاری مردم  را می‌طلبد

اسکندر سعیدی‌کیا امروز در حاشیه بازدید از اوقاف همدان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور سابقاً با عنوان صندوق عمران، فعالیت‌های عمرانی را که در راستای فعالیت‌های عمرانی سازمان اوقاف نیاز بوده را اجرایی می‌کرده است.

ادامه گفت‌گو را در ذیل می‌خوانید:

فارس: علت تغییر عنوان این بنیاد از «صندوق عمران» به «بنیاد توسعه و عمران موقوفات» کشور چه بود؟

سعیدی‌کیا: این تغییر بر اساس ضرورت و تغییر چارت سازمانی اوقاف صورت گرفت که در راستای احیای نیات واقفان و نائل شدن به نیات انجام وظیفه می‌کند.

فارس: در زمینه فعالیت‌های بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور توضیح دهید؟

سعیدی‌کیا: این بنیاد فعالیت‌های مختلفی در زمینه عمران موقوفات در سراسر کشور در برنامه دارد که در حال حاضر نیز در حال تکمیل تعاریف سازمانی اوقاف در حیطه فعالیتی خود است.

فارس: وضعیت توسعه موقوفات در سال‌های اخیر رشد قابل ذکر داشته یا خیر؟

سعیدی‌کیا با بیان اینکه این مهم دارای رشد حائز اهمیتی در سطح کشور بوده، گفت: با طرح مطالب عنوان شده و گزارش‌های شهرستان‌های مختلف و رصد فعالیت‌های عمرانی و احیای نیات واقفان و تسهیلاتی که در امر رسیدن به آنها از طریق سازمان اوقاف فراهم شده، تعداد علاقه‌مندان به وقف بسیار بیشتر از گذشته است.

فارس: بینش عمومی نسبت به وقف در حال حاضر چگونه است؟

سعیدی‌کیا: با توجه به مباحث فرهنگی و تبیینی در زمینه وقف، شناخت مردم نسبت به این موضوع ارتقای چشمگیری داشته که بر این مبنا نیز امسال آمار کسانی که قسمتی یا تمام اموال خود را وقف کرده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته، افزایش قابل ملاحظه‌ای را شاهد بوده است.

فارس: در زمینه به روز شدن نیات وقف‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر و تعداد نیات صحبت کنید؟

سعیدی‌کیا با بیان اینکه اصولاً نیات واقفان بر اساس نیازهایی که در طول حیات خود احساس می‌کنند و مبانی شرعی صورت می‌پذیرد، عنوان داشت: در حال حاضر حدود 700 نوع نیت در سطح کشور شناسایی شده که اکثریت آنها در راستای کمک به امور خیر و از جمله برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع)، کمک به ایتام و تأمین زندگی آنها، بهداشتی درمانی و... است.

فارس: کدام استان در بحث توسعه موقوفات موفقیت بیشتری داشته؟

سعیدی‌کیا با بیان اینکه این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد، گفت: بیشترین فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای صورت گرفته در زمینه موقوفات در استان تهران بوده اگر چه استان‌های دیگر نیز در حال تسریع و تشدید این مهم هستند.

فارس: عملکرد اوقاف و امور خیریه استان‌ همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سعیدی‌کیا با بیان اینکه همدان جزو استان‌های پیشرو در بحث وقف و موقوفات است، تصریح کرد: بحث توسعه موقوفات در همه استان‌ها تشدید یافته که در استان همدان نیز به همین منوال است و امیدواریم مردم این استان نیز از نتایج تسریع وقف و توسعه موقوفات بیش از پیش برخوردار شوند.

فارس: به نظر شما توسعه و عمران متوازن همه موقوفات کشور چگونه محقق می‌شود؟

سعیدی‌کیا: راهبردی شدن امور موقوفات و تحقق این مهم همکاری عموم مردم را طلب می‌کند چرا که همکاری مردم در امور مختلف در سازمان اوقاف تأثیر بسزایی در تحقق اهداف ترسیم شده این سازمان دارد.

فارس: در پایان پیشنهاد یا تأکید خاصی دارید؟

سعیدی‌کیا: بله؛ در سازمان اوقاف بررسی‌های بسیاری صورت گرفته که بر این اساس افرادی که دارایی کوچک یا اندکی داشته اما تمایل به وقف آن دارند می‌توانند بر اساس طرح تجمیع موقوفات و دیدگاه‌های نوینی که مورد توجه سازمان اوقاف قرار گرفته، این سازمان را در رسیدن به اهداف عملیاتی‌اش، کمک کنند.

انتهای پیام/89004/ح30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول