اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با رشد 63/16 درصدی محقق شد

کردستان جزو 10 استان برتر کشور از نظر ارتقای شاخص‌های سرانه مطالعه

خبرگزاری فارس: استان کردستان از نظر ارتقای شاخص‌های سرانه مطالعه در طی دو سال گذشته با 63/16 درصد رشد در میان 10 استان برتر کشور قرار گرفت.

کردستان جزو 10 استان برتر کشور از نظر ارتقای شاخص‌های سرانه مطالعه

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، عطاءالله رستگار اظهار کرد: این گزارش در اردیبهشت ماه سال جاری بر اساس سنجش‌های میدانی، مشاهده‌ای و ثبتی در شورای فرهنگ عمومی کشور جمع‌آوری شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان اظهار داشت: در این گزارش استان کردستان از نظر میزان سرانه مطالعه با رشد 63/16 در رتبه 21 کشور قرار گرفته که نسبت به سال 88 رشد صعودی داشته است.

وی با بیان اینکه در گزارش ارائه شده از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، سرانه مطالعه در کردستان در سال 1388 برابر با 44 دقیقه و 39 ثانیه در روز بوده است، افزود: این میزان در سال 1390 به 65 دقیقه و 12 ثانیه در روز رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان عنوان کرد: میزانه سرانه مطالعه در کشور بر اساس تحقیق مذکور، 75 دقیقه و 34 ثانیه در روز اعلام شده است.

رستگار تصریح کرد: اطلاعات به دست آمده در تحقیق بر اساس مدت زمان مطالعه کتاب‌های غیردرسی چاپی(فیزیکی) و الکترونیکی(مجازی)، قرآن و ادعیه، روزنامه‌های چاپی (فیزیکی) و الکترونیکی (مجازی)، کتاب غیردرسی الکترونیکی(مجازی)، روزنامه الکترونیکی (وب سایت خبری)، نشریه‌های چاپی (فیزیکی) و الکترونیکی (مجازی) از 31 استان کشور جمع‌آوری شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدت زمان مطالعه کتاب غیردرسی چاپی(فیزیکی) و الکترونیکی(مجازی) در استان کردستان بر اساس تحقیق شورای فرهنگ عمومی در سال 1390 به میزان 16 دقیقه و 35 ثانیه اعلام شده است، گفت: این میزان در سال 1390 برابر با 11 دقیقه  و 38 ثانیه در روز بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان همچنین به رشد شاخص مطالعه قرآن و ادعیه در استان خبر داد و گفت: در تحقیق مذکور شاخص مطالعه قرآن و ادعیه در سال 88 برابر با  9 دقیقه و 54 ثانیه در روز بیان شده، اما در سال 90 این میزان به 15 دقیقه و 44 ثانیه در روز افزایش یافته است.

رستگار در رابطه با وضعیت مطالعه روزنامه های چاپی (فیزیکی) و الکترونیکی(مجازی) در استان کردستان بیان کرد: در تحقیق شورای فرهنگ عمومی در سال 1390 میزان مطالعه این دو بخش در استان 28 دقیقه و 59 ثانیه در روز عنوان شده، در حالی که این میزان در سال 88 بالغ بر 17 دقیقه و 31 ثانیه در روز بوده است.

وی در رابطه با وضعیت مطالعه نشریه‌های چاپی (فیزیکی) و الکترونیکی (مجازی) در استان کردستان بر اساس تحقیق شورای فرهنگ عمومی گفت: شاخص سرانه مطالعه نشریات چاپی و الکترونیکی در استان در سال 1390 برابر با 3 دقیقه و 54 ثانیه در روز اعلام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با بیان اینکه رشد شاخص‌های مطالعه در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری کسب شده است، اضافه کرد: رشد سرانه مطالعه در استان کردستان مایه دلگرمی متولیان فرهنگی استان است.

وی در پایان با تقدیر از تلاش متولیان فرهنگی استان کردستان در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی و رشد شاخص‌های سرانه مطالعه، عنوان کرد: دستگاه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، سازمان تبلیغات اسلامی و برخی دیگر از نهادها با اجرای برنامه‌های اثرگذار نقش مهمی در کسب این مهم ایفا کرده‌اند.

انتهای پیام/79001/ی/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول