اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی 9 ماه

23 هزار نوزاد کرمانی مورد غربا‌ل‌گری شنوایی قرار گرفتند

خبرگزاری فارس: معاون امور پیش‌گیری بهزیستی استان کرمان گفت: 23 هزار و 411 نوزاد طی 9 ماهه گذشته زیرپوشش طرح غربال‌گری شنوایی قرار گرفتند.

23 هزار نوزاد کرمانی مورد غربا‌ل‌گری شنوایی قرار گرفتند

نسرین‌دخت سدیر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: 23 هزار و 411 نوزاد در استان کرمان مورد غربال‌گری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد 85 نوزاد به مرحله تشخیص و 31 نوزاد دیگر به مرحله مداخله درمانی و بازتوانی رسیدند که شامل تجویز سمعک و کاشت حلزون می‌شود.

وی عنوان کرد: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد است که به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری، ناآشنایی خانواده‌ها با علائم اولیه، عدم اطلاع از وجود مراکز تشخیصی، دانش ناکافی برخی متخصصان درباره میزان شیوع بسیار جدی این بیماری و ... ایجاد می‌شود.

سدیر بیان داشت: تشخیص دیرهنگام نقص در حس شنوایی اثرات منفی بر رشد گفتار برجا می‌گذارد یعنی زمانی که نوزاد قادر به شنیدن نیست، تمام فرایندهای توسعه تدریجی زبان شکننده می‌شود و در واقع تجارب درک گفتار کودک محدود می‌شود.

وی ابراز داشت: از آن جا که تشخیص زود هنگام بیماری پیش از بروز علائم و یا عوارض بیماری که به نام غربال‌گری یا پیش‌گیری ثانویه خوانده می‌شود یک ضرورت است، بهزیستی برنامه جامع غربال‌گری شنوایی نوزادان را از سال 84 طراحی و اجرایی کرده است.

سدیر تصریح کرد: این برنامه شامل سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله است که هر بخش باید به ترتیب تا یک ماهگی، سه ماهگی و شش ماهگی نوزاد به انجام برسد.

معاون امور پیش‌گیری بهزیستی کرمان خاطرنشان کرد: در این طرح نوزاد با استفاده از دستگاه‌های AABR و OAE مورد غربال قرار می‌گیرند که در صورت مشاهده موردی از اختلال شنوایی به مراحل بعدی ارجاع می‌شوند.

سدیر گفت: هم اکنون 16 مرکز غربالگری شنوایی شامل سه مرکز دولتی تحت مدیریت و 13 مرکز خصوصی زیر نظارت بهزیستی در سطح استان کرمان برای این امر فعال هستند.

وی افزود: در سال جاری با اختصاص اعتبار 900 میلیون ریالی سه دستگاه AABR و OAE خریداری شده است و یک دستگاه OAE و دو دستگاه AABR در حال خریداری است.

سدری تصریح کرد: طی چند روز گذشته با هدف ارتقاء توان علمی مجریان تمام مراکز غربال‌گری شنوایی استان کرمان یک دوره آموزشی AABR با حضور مشاور علمی برنامه غربال‌گری شنوایی ایران و استاد مجرب دانشگاه در بهزیستی کرمان برگزار شد.

وی از والدین نوزادان خواست تا با توجه به خطر بروز معلولیت شنوایی در نوزادان نسبت به این موضوع حساس بوده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با حضور در مراکز غربال‌گری شنوایی موجود در سطح استان نسبت به غربال نوزاد خود اقدام کنند.

انتهای پیام/2446/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول