اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری فارس:

ماموران انتظامی در جرایم مشهود استنکاف از وظیفه نکنند

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری فارس گفت: ماموران انتظامی که در جرایم مشهود به وظایف خود عمل نکرده و انجام وظیفه را موکول به اخذ دستور قضایی می‌کنند، مستنکف از انجام وظیفه محسوب می‌شوند.

ماموران انتظامی در جرایم مشهود استنکاف از وظیفه نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس ذبیح‌الله خدائیان در سیزدهمین همایش فرماندهان انتظامی و رؤسای کلانتری و پاسگاه‌های انتظامی فارس با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی در اجرای حدود الهی کوچک‌ترین اغماضی ندارد، اظهار داشت: رسیدگی به پرونده افراد مخل نظم و امنیت جامعه در سریع‌ترین زمان انجام و با پیگیری‌های صورت گرفته احکام این افراد به زودی اجرا می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هر زمان که از نیروی انتظامی نام برده شود به اذهان عمومی اقتدار و امنیت متبادر می‌شود، خاطرنشان کرد: نام نیروی انتظامی با امنیت قرین است.

رئیس کل دادگستری استان فارس ابراز داشت: ضروری‌ترین نیاز بشر امنیت محسوب می‌شود و اگر امنیت نباشد زمینه رشد و توسعه جامعه نیز وجود ندارد و ضامن ایجاد و حفظ امنیت عمومی جامعه، نیروی انتظامی است.

خدائیان با اشاره به نیاز جامعه به جذب سرمایه‌گذاری مولد و ایجاد اشتغال گفت: سرمایه‌گذار سرمایه خود را در جایی به کار می‌گیرد که جان، مال و آبرویش مصون از تعرض باشد، بنابراین هر چه امنیت بالاتری را فراهم کنیم، زمینه جذب سرمایه مولد و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در جامعه افزون می‌شود.

نماینده عالی قوه قضائیه در فارس با اشاره به وظیفه پلیس اداری و قضایی افزود: در بحث وظایف پلیس اداری ایجاد امنیت و پیشگیری از بی‌نظمی‌های اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته است و در همین راستا با اقدامات پیشگیری وضعی از جمله حضور فیزیکی و گسترش گشت‌های ثابت و سیار و همچنین تدوین طرح‌های امنیتی منطقه‌ای می‌توان زمینه ایجاد ناامنی را محدود کرد.

خدائیان تصریح کرد: فرماندهان پاسگاه‌ها و رؤسای کلانتری‌ها باید برای حوزه انتظامی خود طرح امنیتی داشته باشند و نسبت به شناسایی نقاط آسیب‌پذیر اقدام کرده و آنها را رفع و یا در حفاظت قرار دهند، در غیر این صورت دچار روزمرگی در انجام وظیفه شده و در دستیابی به اهدافشان موفق نمی‌شوند.

رئیس کل دادگستری استان فارس ادامه داد: نباید منتظر طرح دعوی از سوی مردم باشیم چراکه در چنین صورتی مجرمان جلوتر بوده و مقابله با آنها سخت می‌شود و هزینه کشف جرم افزایش می‌یابد.

خدائیان یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از جرم را آموزش‌های مردمی خواند و اضافه کرد: دادگستری استان فارس نیز در مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برنامه‌های ویژه‌ای را تدوین کرده است که در همین راستا هماهنگی و تعامل این معاونت و نیروی انتظامی نیز می‌تواند کارگشا باشد.

رئیس شورای قضایی فارس با اذعان به کمبودهای موجود تصریح کرد: هنر آن است که با حداقل امکانات و البته با بهره‌گیری از ابتکارات و خلاقیت‌ها، بهترین نتیجه که همان آرامش و امنیت جامعه است را حاصل کنیم.

خدائیان در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف پلیس قضایی در نقش ضابط قضایی اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی در برخورد با جرائم مشهود می‌تواند از ظرفیت قانونی تصریح شده در ماده 18 قانون آیین دادرسی استفاده و با مرتکبان جرائم برخورد کند.

وی تصریح کرد: ماموران انتظامی که در لحظه ارتکاب جرم حضور داشته و یا بلافاصله بعد از وقوع جرم در صحنه حاضر می‌شوند مکلفند نسبت به جمع‌آوری دلایل و مدارک و تعقیب مجرمان اقدام کنند و مامورانی که در چنین مواقعی به وظایف خود عمل نکرده و انجام وظیفه را موکول به اخذ دستور قضایی می‌کنند، مستنکف از انجام وظیفه محسوب می‌شوند.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین با اشاره به دستورالعمل مدیریت پرونده‌های مهم در دستگاه قضایی ابراز داشت: برخی جرائم دامنه ناامنی بیشتری دارند که همین امر باعث شده است این پرونده‌ها با حساسیت ویژه در دستگاه قضایی تا زمان اجرای حکم مدیریت شوند.

خدائیان بیان کرد: دادستان‌ها و فرماندهان انتظامی شهرستان‌ها باید ضمن اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مرتکبان جرائم خشن را با قاطعیت و سرعت تحت تعقیب قرار داده و محیط را برای آنان ناامن کنند.

وی همچنین خواستار توجه فرماندهان انتظامی و کلانتری‌ها و پاسگاه‌های این استان به امر ابلاغ اوراق قضایی، رسیدگی و تعیین تکلیف اموال توقیفی و همچنین توجه ویژه به تکریم ارباب رجوع شد.

انتهای پیام/2448/و/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول