اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده ارشد ارتش در شمال شرق کشور در گفتگوی تفصیلی با فارس:

نبود نگرانی بابت استقرار سپر موشکی در ترکیه

خبرگزاری فارس: فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در شمال شرق کشور با بیان اینکه فعالیت نیروهای نظامی کشورهای فرامنطقه‌ای در رصد کامل ارتش ایران قرار دارد، تاکید کرد: نگرانی بابت استقرار سپر موشکی در ترکیه وجود ندارد

نبود نگرانی بابت استقرار سپر موشکی در ترکیه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سرتیپ دوم امیرمحمد کاظم‌تارخ پس از طی تحصیلات عالی در دانشگاه افسری و حضور مکرر در میادین نبرد سرانجام در سال 1362 فارغ‌التحصیل و در تیپ 55 هوابرد اختصاص و به همراه این تیپ قهرمان در عملیات‌های گوناگون آفندی و پدافندی شرکت نموده و در مشاغل فرمانده دسته فرمانده گروهان افسر عملیات و آموزش،‌افسر امور هوایی،‌ معاون گردان هوابرد در دوران جنگ تحمیلی خدمت نموده و با حضور در تمامی مناطق عملیاتی از شمال‌غرب تا فاو به همراه رزمندگان دلاور این یگان ماموریت‌های واگذاری را اجرا کرده و سه مرحله مجروح گردیدم،‌ به علت فعالیت‌های چشمگیر به چند سال ارشدیت نائل و تا پایان سال 1371 در مناطق عملیاتی بودم.

با پشت سر گذاشتن مشاغل فرمانده گروهانی، گردانی، افسر آموزش تیپ 55 هوابرد بالاخره در سال 1373 با درجه سرتیپ دومی به فرماندهی این یگان استراتژیک را عهده‌دار بودم و با این تیپ در رزمایش‌های بزرگ زهد -1 در جنوب، رزمایش بزرگ ولایت و مانور عظیم ذوالفقار در کوشک قم شرکت و در راستای افزایش آمادگی رزمی در نیل به اجرای آموزش‌های ذاتی این یگان تلاش و با اجرای پروژه ققنوس ساخت انواع چتر نجات را در این تیپ آغاز که تولیدات انبوه در همان سال‌ها انجام و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

در سال 1377 به علت الزامات خدمتی به لشکر 30 پیاده گرگان منتقل و به عنوان جانشین لشگر در ماموریت مراقبت از مرز تا سال 1379 انجام وظیفه و پس از مراقبت از منطقه جنوب به منطقه سرزمینی از گرگان جهت طی دانشکده فرماندهی و ستاد به تهران اعزام شدم.

پس از اخذ کارشناسی ارشد علوم دفاعی از دانشکده یاد شده به عنوان جانشین قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش به ارومیه اعزام و سه سال و نیم این مسئولیت را عهده‌دار بودم.

در شهریور ماه 1381 به عنوان فرمانده لشکر 77 منصوب و به مشهد اعزام شدم و خدمت در لشکر امام رضا افتخاری بزرگ است. از آن تاریخ شروع و بالاخره در مهرماه 1390 پس از 6 سال و اندی فرماندهی این لشکر به فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا اختصاص یافتیم و مشغول به انجام گردیدم. در طول تصدی فرماندهی لشکر77 پیروز ثامن‌الائمه به انجام فعالیت‌های گوناگون این لشکر رتبه یکم نیروی زمینی را در بسیاری از مؤلفه‌ها عهده‌دار بوده و پروژه‌ طاها 77 از جمله افتخارات لشکر در طی آن دوران بود که هم‌اکنون تولید انبوه آن در یگان‌های نیروی زمینی کاربرد دارد.

از بدو ورود به قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق با اجرای رزمایش عالم آل محمد(عج)،‌ جعفر طیار 2، مدافعات آسمان ولایت پیوسته سربازی خود را در ارتش امام زمان(عج) ادامه می‌دهم.

یاد همه دلاورمردان عرصه بزرگ جهاد و شهادت را گرامی می‌داریم و به ارواح طیبه آنها درود می‌فرستیم.

پاسخ جمهوری اسلامی به تهاجمات و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، توضیحاتی پیرامون رزمایش‌های زمینی، دریایی و هوایی ارتش در منطقه شمال شرق و جنوب شرق کشور، امضای قانون مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین و استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه از جمله محورهایی است که در گفت‌وگوی یک ساعته با امیر سرتیپ دوم محمد کاظم تارخ فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در شمال شرق کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در شمال شرق در میان گذاشتیم.

گفتگوی فارس با امیر تارخ را در ادامه می‌خوانید:

 

فارس: ضمن عرض سلام و تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار خبرگزاری‌ فارس خراسان‌رضوی قرار دادید، در ابتدا به عنوان سؤال نخست توضیحاتی را در مورد قرارگاه عملیاتی شمال‌شرق کشور بفرمایید؟

تارخ: قرارگاه منطقه‌ای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در شمال‌شرق کشور مانند سایر قرارگاه‌های منطقه‌ای مسئولیت هدایت، نظارت و کنترل یگان‌های نیروی زمینی را در منطقه شمال‌شرق شامل استان‌های خراسان بزرگ، گلستان، مازندران و سمنان بر عهده دارد.

همچنین این قرارگاه به عنوان فرماندهی ارشد نظامی ارتش در شمال‌شرق و مناطق پیش گفته مسئولیت هدایت، هماهنگی و کنترل یگان‌های ارتش در این منطقه را نیز عهده‌دار است، تا با انجام ماموریت‌های تعیین شده امنیت منطقه را به همراه سایر نیروهای مسلح فراهم کند.

فارس: در ارتباط با تعداد شهدای قرارگاه عملیاتی ارتش در شمال‌شرق کشور توضیحاتی را ارائه بفرمایید؟

تارخ: ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های دفاع‌مقدس و قبل و بعد از آن با تقدیم 49 هزار و 850 شهید والامقام که در کربلاهای ایران‌زمین آرمیده‌اند در بیعت جانانه خود با اسلام و ولایت ذره‌ای کوتاهی نکرده است. یگان‌های تحت کنترل این قرارگاه شامل لشکرها و تیپ‌های یگان‌های رزمی و پشتیبانی رزمی در طول سالیان جنگ و بعد از آن در مصاف با دشمنان ایران‌زمین شهدای گرانقدری را تقدیم کرده‌ است به عنوان مثال لشگر 77 ثامن‌الائمه(ع) با تقدیم 5 هزار و 245 شهید، 16 هزار جانباز و بیش از 2 هزار و 500 آزاده کارنامه باشکوهی دارد.

فارس: بفرمایید که آیا قرارگاه عملیاتی شمال‌شرق فعالیت نیروهای فرا منطقه‌ای و پایگاه‌های نظامی را در کشورهای همسایه رصد می‌کند؟

تارخ: نیروهای فرامنطقه‌ای که امروز در کشور همسایه حضور دارند قبل از اینکه عامل باشند منفعلند به این معنا که از حضور چندین ساله خود در کشور همسایه نه‌تنها نفعی نبرده‌اند بلکه روزبه‌روز در ضرر و زیان ناشی از بیگانه‌ستیزی مردم و نیروهای نظامی کشور همسایه باتلاق هولناکی برای بیگانگان ایجاد کرده است و ما این موضوع را به خوبی می‌دانیم و فعالیت‌های آنها را رصد می‌کنیم،‌ آمد و شد‌ها، رفت‌ و آمدها،‌ پروازها همه و همه در زیر نگاه تیزبین مدافعان این سرزمین خدایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

فارس: پس پایگاه‌های نظامی کشورهای فرا منطقه‌ای در کشورهای همسایه در رصد کامل نیروهای این قرارگاه است؟

تارخ: قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق بر مبنای وظایف و ماموریت‌های ابلاغی از سوی مراتب فرماندهی تمام فعالیت نیروهای بیگانه را در فراسوی مرزها کنترل می‌کند و کاملا بر اوضاع مسلط است به‌گونه‌ای که منطقه شمال‌شرق کشور کم‌ترین مشکل امنیتی را دارا است و امروزه ارتش جمهوری اسلامی ایران،‌ سپاه پاسداران،‌نیروهای انتظامی در بحث تولید امنیت سر از پا نمی‌شناسند بطوریکه دشمن قادر به اجرای هیچگونه اقدام مذبوحانه‌ نیست چرا که اقتدار نیروهای سه‌گانه زمینی، هوایی و دریایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش در اوج آمادگی قرار داشته و اجرای رزمایش‌های مکرر نشان‌دهنده اوج آمادگی مدافعان وطن در ایران اسلامی است.

فارس: آیا در چند سال اخیر تجاوزی به کشور به صورت هوایی یا زمینی صورت گرفته است؟

تارخ: ما تاکنون شاهد هیچ گونه تجاوز زمینی نبوده و تنها تجاوز هوایی‌های بدون سرنشین را داشتیم البته بعد از شکار و سرنگونی پهپاد RQ-170 دیگر تجاوز هوایی نیز صورت نگرفته است.

فارس: در مورد رزمایش مدافعان آسمان ولایت چهار توضیحاتی را ارائه کرده و ارزیابی خودتان را در مورد این رزمایش بفرمایید؟

تارخ: رزمایش مدافعان آسمان ولایت چهار که توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء برگزار شد به‌گونه‌ای اعلام آمادگی بود اعلام حضوری برای کسانی که در سر فکر خالی می‌پرورانند این رزمایش در 9 استان شرقی کشور با اهداف مشخص برگزار شد و حراست و حفاظت از فضای جمهوری اسلامی ایران در تمرینات سامانه‌های پدافند بیش از پیش صورت پذیرفت.

فارس: آیا رزمایشی را در ماه‌های پایانی سال و یا در سال 92 در منطقه شمال‌شرق کشور خواهیم داشت؟

تارخ: در ماه‌های پایانی سال جاری خیر اما در سال آینده برابر برنامه سالانه رزمایش خواهیم داشت که توسط نیروهای ارتش به اجرا در خواهد آمد.

 

فارس: آیا رزمایش مشترکی در سال آینده با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود؟

تارخ: نیروهای مسلح همواره در راستای حفظ آمادگی خود رزمایش‌هایی را انجام می‌دهند و در منطقه جنوب کشور و آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس و دریای عمان رزمایش نیروهای دریایی ارتش و سپاه برگزار می‌کنند و در پایان پائیز سال جاری رزمایش متحرک هوایی ارتش در منطقه غرب توسط نیروی زمینی به اجرا درآمد و یگان‌های هوابرد و هوانیروز در آن نقش مهمی ایفا کردند که هم‌چنین عناصری از سپاه در این رزمایش حضور پیدا کردند که قطعا در آینده این روند ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند.

فارس: ارزیابی حضرتعالی نسبت به رزمایش‌های دریایی، هوایی و زمینی که در 10 ماهه گذشته در ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، چیست؟

امیر تارخ: ارتش جمهوری اسلامی ایران بر مبنای برنامه‌های مصوب در سال ‌جاری رزمایش‌های مختلفی را در نیروهای خود به مرحله اجرا گذاشته است که این رزمایش‌ها در راستای تدابیر صادره و به منظور دستیابی به اهدافی طرح‌ریزی و به اجرا درمی‌آید آخرین رزمایش ارتش رزمایش اقتدار 91 بود که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند به اجرا درآمد تا ضمن صدور پیام‌های خود مهارت و بالندگی افسران و فرماندهان و قابلیت آن‌ها را افزون کنند، اعزام ناو گروه‌های مکرر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به اقیانوس هند، باب‌المندب و دریای مدیترانه نشان‌دهنده افق بلند استراتژی نظام جمهوری اسلامی و ارتش ایران است. حضور در آب‌های مهم استراتژیک جهان از جمله تنگه هرمز، باب‌المندب، کانال سوئز و نقاط بعدی نشانه اقتدار ملت قهرمان ایران است.

فارس: نیروی دریایی ارتش فعالیت‌های نیروهای فرا منطقه‌ای را در دریای خزر هم رصد می‌کند؟            

امیر تارخ: دریای مازندران دریای صلح و دوستی است و سالیان درازی است که این بزرگترین دریاچه دنیا با همسایگانی که سواحل این دریا را تشکیل می‌دهند در صلح و صفا بوده و به هیچ وجه چهره نظامی به خود نگرفته است لیکن نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر در بحث امنیت این دریا با همه کشورهای ذی‌سهم مشارکت داشته و دارد.

فارس: در سال‌ جاری شاهد تهدیدات پی در پی رژیم منحوس صهیونیستی و آمریکا بودیم؛ تحلیل و ارزیابی خودتان را نسبت به تهدیدات بفرمایید؟

امیر تارخ: سال‌ها است که سران کاخ سفید و مسئولان رژیم جعلی اسرائیل ایران اسلامی را به حمله نظامی تهدید می‌کنند و تهدیدات آن‌ها در سال‌جاری برای ما تازگی ندارد اما دشمنان ما اگر توانستند علیه ایران اسلامی حمله‌ای نظامی را به اجرا درآورند می‌کردند و اگر نکردند نتوانستند، فرمایشات مقام عظمای ولایت و فرماندهی معظم کل قوا مؤید این معنا است که متجاوزان احتمالی به حریم ایران عزیز تاوان سنگینی را خواهند پرداخت و ملت ایران ملت بزرگی است و در طول تاریخ مهاجم نبوده بلکه مدافعی سرسخت بوده و از ارزش‌ها و آرمان‌های خود به خوبی دفاع کرده است که اوراق تاریخ نشان‌دهنده این معانی است.

دفاع مقدس ایران دلیل بارزی بر ایستادگی و مقاومت ملت ایران دارد لذا دشمن از آمادگی نیروهای مسلح، پشتیبانی ملت قهرمان،‌ رهبری‌های رهبر فرزانه انقلاب  و بستر عاشورا و پرچم مهدویت واهمه دارد.

فارس: قوای نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران را نسبت به ارتش سایر کشورها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امیر تارخ: ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حفظ استقلال آزادی نظام جمهوری اسلامی ایران و تمامیت ارضی کشور را بر عهده دارد و این مهمترین آرمان‌های ملت قهرمان و انقلابی ایران است، آرمان‌هایی که صدها هزار ایرانی برای حفظ آن به میعادگاه‌های شهادت شتافتند.

امروز ارتش ما به عنوان ستون فقرات نیروهای مسلح با اقتدار کامل از حریم‌ میهن اسلامی در زمین و هوا و دریا از کیان جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کند و کارنامه درخشان هشت سال دفاع مقدس و تقدیم بیش از 49 هزار و 850 شهید والامقام سند این افتخارآوری است. ارتش ما با داشتن این وظیفه سنگین و به عنوان یک ارتش مکتبی و ولایت‌مدار که توانسته مراحل خود اتکایی، خودباوری و خودکفایی را داشته باشد امروز در سطح منطقه ارتش بی‌بدیلی است مضاف بر اینکه صاحب تجارب ذی‌قیمتی از دوران هشت ‌سال دفاع مقدس است.

فارس: اخیرا شاهد استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه بودیم تحلیل خودتان را نسبت به این اقدام بفرمایید.

امیرتارخ: ترکیه یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی ناتو است و آمد و شد نیروهای آمریکائی به ظاهر در ترکیه در چارچوب‌های همکاری کشورهای ناتو است لیکن آمریکا خود می‌داند که دست به اقدام احمقانه نزند چرا که در ابتدا بازتاب آن دامنگیر خود آمریکا می‌شود ضمنا ما از این امر نگران نیستیم چرا که می‌دانیم دشمنان ما دست به اقدام احمقانه‌ای در این خصوص نمی‌زنند به سبب اینکه به‌خوبی می‌دانند ایران اسلامی دارای شمشیری بلند و دستی قدرتمند است بنابراین ما نگران این موانع نیستیم.

فارس: تحلیل حضرتعالی از ممانعت رژیم صهیونیستی و آمریکا در فعالیت نیروهای حزب‌الله و حماس چیست؟

امیر تارخ: نیروهای حزب‌الله جزیی از مردم لبنان هستند که برای مبارزه با صهیونیست‌ها سلاح بدست گرفته‌اند و فلسطینی‌های حماس هم برای رهاسازی سرزمین غصب شده خود سال‌ها است که پا در رکاب توسن عشق کرده‌اند، ایدئولوژی، حمایت از مظلوم است از ملت‌هایی که مورد ستم قرار گرفته‌اند هر دو اینها هم حزب‌الله و حماس جزو علائق ملت ما و جمهوری اسلامی ایران است چرا که استراتژی و ایدئولوژی ما بر این قرار دارد که قدس قبله‌گاه نخست مسلمانان است که به دست صهیونیست‌ها به زنجیر کشیده شده و حزب‌الله از حریم ملت مظلوم لبنان دفاع می‌کند. بنابراین هم حزب‌الله و هم حماس از علائق جمهوری اسلامی ایران است و هیچکس نمی‌تواند آن‌ها را از مقاومت منع کند.

فارس: آیا فکر می‌کنید با پیروزی حماس در جنگ هشت روزه برای رژیم صهیونیستی به گونه‌ای نسبت به عدم تجاوز به فلسطین و سایر کشورهای منطقه به ویژه ایران تجربه شد یا خیر؟

امیرتارخ: جنگ 33 روزه و بعد جنگ 22 روزه و در ماه‌های اخیر جنگ هشت روزه در سرزمین‌های لبنان و فلسطین بسیاری از ابهامات را روشن ساخت و بسیاری از مسائل را به دنیا ثابت کرد.

این پیروزی ثابت کرد که رژیم جعلی اسرائیل شکستنی است و خانه عنکبوت است و هیمنه ارتش حقارت شده پوشالی است اگر کشورهای مسلمان دارای قدرت و صلابت و ظلم‌ستیزی بودند خبری به عنوان رژیم اشغالگر دیگر وجود نداشت.

مقاومت در فلسطین و لبنان برای دشمنان و دوستان پیام دارد اندیشه‌های برگرفته از دفاع مقدس، ملت ما امروز کلاس‌های درس مقاومت لبنان و فلسطین و در سایر کشورهای تحت ستم گردیده است و دشمنان باید بدانند آن‌هایی که باد می‌کارند طوفان درو می‌کنند و قطعا من جرباالمجرب حلت به الندامه.

 

فارس: اخیراً از سوی «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا قانون مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین به امضا رسید، تحلیل و ارزیابی خودتان را نسبت به این قانون بفرمایید؟

امیر تارخ: امروز به واقع شاهدیم که جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در معادلات بین‌المللی روزبه‌روز افزایش یافته و محبوبیت و علاقه‌مندی ملت‌ها نسبت به ایران اسلامی و رهبری آن افزون می‌گردد این علاقه‌مندی را که مردم کشورهای عالم بخصوص در کشورهای تحت ستم نسبت به ایران اسلامی دارند به هیچ سدی نمی‌توان مهار کرد و آن‌ها را با هیچ دیوار آهنی مسدود کرد.

امروز مقبولیت نظام اسلامی در آمریکای لاتین و در میان مردم کشورهای آن منطقه بسیار زیاد است. کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل، نیکاراگوئه، ونزوئلا، پاراگوئه،‌ شیلی و دیگر کشورهای ایران را بهتر از آمریکا می‌شناسند و سیاست نه شرقی و نه غربی ایران اسلامی خود را نزدیکتر می‌بینند تا سیاست ظالمانه و ستمگرانه کاخ سفید،‌ به‌ هر حال زمانی که دشمن احساس کند که در زیر گوش خود متحمل ضرر و زیان شده و جایی که روزی حیاط خلوت او بوده امروز میلیون‌ها نفر مشتاق و علاقه‌مند به جمهوری اسلامی ایران در آنجا زندگی می‌کنند و طبیعی است که با انجام فعالیت‌هایی بخواهد این عقب‌ماندگی را جبران کند اما باید بداند که دیگر شاهین پیروزی به پرواز در نمی‌آید.

فارس: آیا امضای این قانون می‌تواند فصل جدیدی از ایران هراسی تلقی شود؟

امیر تارخ: کشورهای آن سوی اقیانوس‌ها تهدیدی از جمهوری اسلامی ایران احساس نمی‌کنند و همچنانکه در کشورهای همسایه ما برای همه کشورهای عالم نماد صلح و آزادی هستیم و ملت‌ها را شایسته برای حاکم بودن بر سرنوشت خود می‌دانیم. لذا با توجه به مقبولیت جمهوری اسلامی در نزد مردم کشورهای آمریکای لاتین ایران هراسی بی‌معنا است.

فارس: آیا این قانون می‌تواند مانع از گسترش گفتمان و پیام انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین و منطقه جنوب غرب آسیا شود؟

امیرتارخ: بنده بعید می‌دانم این نوع از قوانین بتواند مانع گسترش گفتمان انقلاب اسلامی شود،‌ گفتمان انقلاب اسلامی امروز پس از سی و چهار سال در شمال‌ آفریقا و جنوب غرب آسیا در شعار ملت‌ها دیده می‌شود، دل‌ها و قلب‌های مردم آزاده را نمی‌توان قفل کرد حقایق بر دل‌های حقیقت‌خواهان فرود می‌آید.

 

فارس: در پایان ارزیابی خودتان را نسبت به فعالیت‌های خبرگزاری فارس بفرمایید؟

امیرتارخ: خبرگزاری فارس از جمله خبرگزاری‌هایی است که علی رغم داشتن پیشینه کوتاه و سابقه کم توانسته خیلی زود تنومند و مراحل رشد و بالندگی خود را بسیار سریع طی کند، امروز مردم اطمینان زیادی به این خبرگزاری دارند و به همه دست‌اندرکاران که به اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع تلاش می‌کنند خسته نباشید می‌گویم،‌ اجلاس خبرگزاری فارس در مشهد نشان‌دهنده رسیدن این خبرگزاری به قله بلندی است که امید داریم روزبه‌روز بر اقتدار آن افزوده شود.

...................................................

سیدعلی میررضوی - مصطفی آزاددوست

...................................................

انتهای پیام/70003/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول