اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس در گزارشی بررسی می‌کند

واکاوی چالش‌های صنعت برق از زبان دولتی‌ها و پارلمان‌نشینان

خبرگزاری فارس: فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار در تجارت الکتریکی، چالش‌های صنعت برق، میزان تلفات انر‍ژی و صادرات انرژی از محورهایی است که در این گزارش از زبان دولتی‌ها و مجلسی‌ها آمده است.

واکاوی چالش‌های صنعت برق از زبان دولتی‌ها و پارلمان‌نشینان

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در حال حاضر برق یکی از ضرورت‌های امروز زندگی انسان‌ معاصر شده به طوریکه با نبود آن بسیاری از فعالیت‌ها را نمی‌توان انجام داد؛ با نگاهی به کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مشاهده می‌کنیم که فعالیت‌های آنها در بخش‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی و سیاسی به انرژی برق وابسته است و عملاً با نبود برق نمی‌توان یک کشور را به درستی اداره کرد.

دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار در تجارت انرژی الکتریکی، توسط گروه مهام شرق برگزار ‌شد تا با بررسی و واکاوی مشکلات حوزه انرژی برق کشور بتوان رشد و توسعه این صنعت در کشور را دنبال کرد.

در حاشیه این همایش ملی پای صحبت‌های میهمانان دعوت شده نشستیم تا به واکاوی چالش‌های این صنعت بپردازیم.

فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار در تجارت الکتریکی، چالش‌های صنعت برق، میزان تلفات انر‍ژی و صادرات انرژی از محورهایی بوده که در این گزارش آمده است.

*شرکت‌های برق آمادگی تولید برق بیشتری را دارند

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شرکت‌های برق در کشور آمادگی تولید برق بیشتری را دارند.

وی ادامه داد:‌ در نشست کشورهای «دی هشت» با حضور رئیس جمهور نیز شاهد بودیم قراردادهای همکاری متقابل بین ایران و کشورهای متعددی منعقد شد که یکی از آنها انعقاد قرارداد صادرات گاز به پاکستان بود.

وی افزود: با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان، کاهش وابستگی در واردات قطعات حساس بخش نفت و گاز و اقدام به مهندسی معکوس، به تدریج نیاز کشور به بیگانگان را کاهش داده تا اقتصاد مقاومتی در کشور محقق شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امیدواریم امسال مطالبات شرکت برق از وزارت نیرو در بودجه تسویه و سهم برق در جای خودش محقق شود.

مصباحی‌مقدم متذکر شد: باید به بخش‌های انرژی در کشور توجه شود تا سهم آنها متناسب با رشد هزینه‌ها تامین و بتوانند در اقتصاد کشور نقش مؤثری را بازی کنند.

*تلفات انرژی از بخش تولید تا توزیع حدود 70 درصد است

در ادامه هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: نتیجه خوداتکایی اتفاق افتاده در صنعت برق امروز خودکفایی در صادرات انرژی به نقاط خارج از کشور شده است اما این خوداتکایی با مشکلات تغییر در نرخ ارز روبرو بوده است.

وی افزود: حدود 15 کیلووات انرژی برق در سال 46 داشته‌ایم که در حال حاضر به مرز 70 هزار مگاوات رسیده است؛ در حال حاضر یک سوم مصرف انرژی برق توسط خانوارها مصرف می‌شود که باید با برنامه‌ریزی‌ها این مقدار را کاهش دهیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شرکت‌های توزیع انرژی برق قبل از قانون هدفمندی یارانه‌ها در شرایط زیان‌دهی بودند که این شرایط در حال حاضر با تغییرات جدی روبه‌رو شده است.

قوامی تاکید کرد: تلفات انرژی از بخش تولید تا توزیع رقمی حدود 70 درصد را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در عین حال تمام این مسائل در ساز و کارهای جدید و در سال 92 بحث جلوگیری از هدرروی انرژی مورد توجه قرار گرفته تا بدین‌ صورت بتوان در مسیر تولید تا توزیع، مقدار قابل توجهی از تلفات انرژی را مهار کرد.

نایب رئیس کمیسیون بودجه و برنامه‌ریزی مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از رشد چشمگیر کشور در صنعت برق، یادآور شد: یکی از افتخارات کشور این است که در صنعت برق توانسته‌ایم از رتبه 19 جهانی به 14 برسیم و در همین راستا به خودکفایی کامل دست پیدا کنیم.

قوامی تاکید کرد: در صنعت برق به‌ویژه در بخش تولید و توزیع گام‌های بلندی برداشته‌ایم، وضعیت مطلوبی در این صنعت در جهان و منطقه داریم و به صراحت می‌توان خودکفایی خود را ابراز و اعلام کرد.

*باید به دنبال تک‌رقمی کردن تلفات انرژی بود

محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو نیز در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: امروز شاهدیم که یک و نیم میلیارد از مردم جهان از نعمت برق برخوردار نیستند و این در حالی است که بیش از 99 درصد از مردم روستایی و 100 درصد شهری در ایران از نعمت برق برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: راندمان کم و تلفات زیاد سبب مصرف سوخت بیشتر می‌شود و در حال حاضر باید به دنبال تک‌رقمی کردن تلفات بود و در مورد صرفه‌جویی بحث سوخت با توجه به قیمت‌های جهانی باید تصمیمات جدی گرفته شود.

معاون وزیر نیرو خاطر نشان کرد: ایران از نظر راندمان نیروگاه برق بالاترین رتبه را در منطقه داشته و حتی یک و نیم درصد بالاتر از متوسط جهانی است؛ همچنین چهاردهمین کشور در تولید برق در جهان است و از نظر طول شبکه برق نیز در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار دارد.

بهزاد با اشاره به بورس برق یادآور شد: با توجه به اینکه مهمترین ضابط بین عرضه‌کننده و توزیع‌کننده بورس است آخرین مراحل بورس برق در کشور طی شده و برای اینکه در بورس برق معاملات انجام شود نقدینگی لازم ایجاد شده و به زودی شاهد عملیات و دادوستد برق در بورس انرژی کشور هستیم.

*باید چالش‌های صنعت برق را بررسی و واکاوی کرد/ صادرات رو به رشد در بخش انرژی

در ادامه علیرضا خجسته، مدیرعامل شرکت صنایع برق و آب اظهار کرد: افزایش راندمان و کاهش تلفات سبب بهینه‌سازی می‌شود و بیش از 70 درصد صادرات ناشی از قیمت سوخت است که در برنامه پنجم برای نخستین‌بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این اجازه به بخش خصوصی داده شد تا صادرات برق انجام شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر شاهدیم که صنعت برق در راستای اصل 44 در حال واگذاری است بنابراین باید چالش‌های صنعت برق را بررسی و واکاوی کرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی انتقال نیرو و مخابرات شرق خاطر نشان کرد: تاکنون 10‌ها قطعنامه از برخی کشورهای غربی بر ضد جمهوری اسلامی ایران صادر شده تا به اقتصاد کشور ضربه وارد شود اما در این راستا اصلاح قانون زیادی انجام نشده در حالی که راه‌حل مقابله با تحریم‌ها واکاوی مسائل حوزه صنعت است.

مدیرعامل شرکت صنایع برق و آب تقویت زیرساخت‌های انرژی را امری مهم در انرژی کشور دانست و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری با توجیه اقتصادی، تقویت زیرساخت‌های انرژی و صرفه‌جویی در مصرف از عوامل مهم رساندن انرژی به جایگاه واقعی آن است.

خجسته افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بخش انرژی بسیار کارآمدتر شده و صادرات رو به رشدی نیز در این بخش داریم.

مدیرعامل شرکت صنایع برق و آب خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأثیرگذار در مسیر اقتصاد مقاومتی، بخش تأمین انرژی است بنابراین نیازمند نگاه جدی و برنامه‌ریزی مدون در این بخش هستیم.

به گفته وی در حال حاضر یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران خودکفایی کامل در حوزه انرژی است.

خجسته تصریح کرد: در همین راستا در دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار تجارت انرژی الکتریکی سعی کردیم به آسیب‌شناسی مشکلات شرکت‌های واگذار شده، ‌رونق خرده فروشی در تجارت الکتریکی،‌ بسته‌های حمایتی دولت در راستای توسعه‌ تولیدات پراکنده و انرژی‌های نو در سال 91، ‌تأمین برق برای صنایع با رویکرد جدید،‌ ترانزیت برق و قوانین و کاربردهای آن‌ بپردازیم.

*چالش‌های برقی در عین حال داشتن رتبه نخست راندمان نیروگاه‌های برق

در پایان باید یادآور شویم که توجه به صنعت برق امری ضروری است به ویژه اینکه ایران رتبه نخست راندمان نیروگاه‌های برق در منطقه را دارد و به این وسیله و با صادرات آن می‌تواند درآمد ارزی و اقتصاد کشور را افزایش دهد؛ اما این حوزه نیز با چالش‌هایی برای تولیدکنندگان روبه‌رو است که با توجه به آن می‌توان صنعت برق کشور را ارتقا بخشید.

----------------------------------------

گزارش از نجمه موسوی زاده

----------------------------------------

انتهای پیام/70003/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول