اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

موزه نیما یادآور دوره‌ای از عطر شعر پارسی

خبرگزاری فارس: در محور بلده، در مسیر منتهی به جاده کندوان، در روستای یوش، سراغ خانه نیما را از هر که بگیرید شما را به سمت خانه‌ای بازمانده از دوره قاجار و در پس کوچه‌ای راهنمایی می‌کند.

موزه نیما یادآور دوره‌ای از عطر شعر پارسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در محور بلده در فاصله پنج کیلومتری غرب شهر بلد، در مسیر منتهی به جاده کندوان و در روستای یوش، سراغ خانه نیما را از هر که بگیرید شما را به درستی راهنمایی می‌کند. در پس کوچه‌ای خانه‌ای بازمانده از دوره قاجاریه را خواهید دید که به سال 1207 ه - ق توسط جد پدری نیما، علی خان ناظم الایاله، بنا شده است.

این خانه در فضایی به مساحت یک‌هزار متر مربع و به صورت چهار ایوانی به همراه اطاق‌های سه دری، پنج دری، تالار شاه‌نشین، هشتی و فضای خدماتی طراحی شده است، خانه‌ای سازگار با اقلیم سرد و کوهستانی شمال کشور و با رعایت کامل خصوصیات معماری اسلامی.

این بنا در سال 1368 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور از وراث نیما خریداری شده است و پیکر نیما در سال 1372 بر اساس وصیتش در حیاط این خانه یعنی خانه پدری به خاک سپرده شد.

موزه نیما با عنوان اصلی موزه پدر شعر نو پارسی از محل مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت در هفته بزرگداشت میراث فرهنگی(اردیبهشت سال 1388) افتتاح شد.

با قدم‌ گذاشتن در این مکان، دوست دارید چشم‌هایتان را ببندید و کودکی بازی‌گوش را تجسم کنید که بعدها پدر شعر نو پارسی تاریخ ادبیات کهن ایران شد.

 

 

این موزه بازگوکننده ادوار مختلف زندگی نیما یوشیج، سطح اجتماعی و اقتصادی خانواده‌اش، عکس‌ها و تصاویر مختلف از او، ابزار و وسایل شخصی، کتاب‌ها، مجلات و یادداشت‌هایش و همچنین دربردارنده شناسنامه نیما و همسرش و سند ازدواجش است.

با دیدن این سند اتفاق بزرگی از زندگی نیما را شاهد خواهیم بود. در حیاط مرکزی خانه، مقبره نیما یوشیج و سیروس طاهباز (که عمری را در راه تدوین آثار نیما به سر برد) همچنین خواهر نیما بهجت الزمان اسفندیاری قرار دارد که توانسته است بر روح شعر آلوده فضا بیفزاید.

به گفته مهدی ایزدی معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران کار مرمت و بازسازی خانه نیما به پایان رسیده است.

وی افزود: تجهیز کتابخانه و اجرای برنامه‌های آیینی به مناسبت‌های مختلف در خانه نیما از برنامه‌های آینده این اداره کل برای شناساندن هر چه بیشتر شعر نیمایی به علاقه‌مندان است.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 9 صبح تا 17 عصر از خانه نیما دیدن کنند تا لحظه‌ای را در دوره‌ای از تاریخ متوقف شوند، دوره‌ای آکنده از عطر شعر پارسی.

انتهای‌پیام/2296/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول