اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی کهگیلویه و چرام مطرح کرد

لزوم اعتبار 120 میلیاردی برای خرید منازل شخصی اطراف بافت تاریخی دهدشت

خبرگزاری فارس: رئیس میراث فرهنگی کهگیلویه گفت: برای تملک منازل شخصی بافت شهر قدیم دهدشت به اعتباری افزون بر 120 میلیارد ریال نیاز است.

لزوم اعتبار 120 میلیاردی برای خرید منازل شخصی اطراف بافت تاریخی دهدشت

خداداد مزارعیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چرام با اشاره به بافت قدیمی شهر دهدشت اظهار کرد: برای تملک منازل شخصی بافت شهر قدیم دهدشت به اعتباری افزون بر 120 میلیارد ریال نیاز است.

رئیس میراث فرهنگی کهگیلویه یکی از مشکلات مرمت و بازسازی بافت تاریخی دهدشت را وجود منازل شخصی در این بافت دانست و ادامه داد: از مساحت 37 هکتاری بافت تاریخی دهدشت حدود یک سوم آن در تملک اداره گردشگری و مابقی حریم خصوصی است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات چشمگیری برای حفظ، مرمت و بازسازی این بافت انجام شده، مرمت اطراف بقعه امام‌زاده جابر، مرمت و بازسازی حمام عمومی، ساخت گنبد و مرمت شبستان امام‌زاده ابراهیم را از جمله کارهای عمرانی انجام شده در این بافت تاریخی ذکر کرد.

این مسئول، ساخت شبستان و حجره‌های امامزاده جعفر، نازک‌کاری و مرمت گنبد شبستان امام‌زاده معصوم، استحکام ‌بخشی مدرسه بقیه‌الله، خاک‌برداری و پی‌یابی مسجد جامع و محوطه‌سازی حجره‌ها، نازک‌کاری، برق و تأسیسات کاروان‌سرا را از دیگر اقدامات انجام شده در این بافت تاریخی عنوان کرد.

مزارعیان از بهره‌برداری و اتمام عملیات بازسازی سه باب کاروان‌سرا و حمام «کهیار» این بافت تاریخی با اعتبار هزینه شده افزون بر هفت میلیارد و 100 میلیون ریال در دهه فجر امسال خبر داد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کهگیلویه در سال‌های اخیر گفت: تاکنون هفت امامزاده در سطح این شهرستان بازسازی و مرمت شده است.

این مسئول بازسازی و حفظ بافت تاریخی و سنتی 9 خانه قدیمی با مشارکت مالکان در شهرستان چرام را از دیگر اقدامات مثبت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه اعلام کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی کهگیلویه و چرام بدون اشاره به تعداد افراد دستگیر شده در زمینه حفاری‌های غیر مجاز در سطح شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: در سال جاری سه دستگاه حفاری غیر مجاز از قاچاقچیان بافت تاریخی در این شهرستان کشف شد.

مزارعیان در پایان بیان داشت: بافت تاریخی دهدشت با قدمتی بیش از 400 سال مربوط به دوران صفویه است که در سال 64 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/82002/ذ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول