اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی مازندران:

اصلاح قانون جامع حمایت از معلولان به مجلس می‌رود

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان این‌که قانون جامع حمایت از معلول در حال اصلاح است، گفت: در حال حاضر لایحه این قانون بعد از پیشنهاد توسط سازمان بهزیستی و توسط دولت در حال رسیدگی است.

اصلاح قانون جامع حمایت از معلولان به مجلس می‌رود

مدیرکل بهزیستی مازندران امروز در حاشیه نمایشگاه عکس معلولان ذهنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار داشت: پرداخت سرانه ماهانه هر معلول توسط سازمان بهزیستی تنها 200 هزار تومان بوده، در حالی که هزینه نگهداری هر معلول بیش از 600 هزار تومان است.

روح‌الله ردایی افزود: از مهم‌ترین اهداف تشکیل نظام جمهوری توجه به محرومان و مستضعفان بوده که بر این اساس سازمان بهزیستی با هدف حمایت از همه کسانی که به نحوی در زندگی دچار چالش هستند، تشکیل شد.

وی اظهار داشت: بیش از یک‌هزار و 420 مرکز در بخش‌های مختلف، 46 مرکز توابخشی روزانه، 18 مرکز شبانه‌روزی، یک‌هزار و 200 مهد کودک، 20 مرکز نگهداری ایتام و 100 مرکز ترک اعتیاد به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: آنچه انسان را برای همیشه ماندگار می‌کند، انجام اعمال نیک و ایثار است، ایثار کردن تنها به بذل و بخشش مال نیست اگر چه خیلی مهم است، بلکه انسان‌هایی که قادر به کمک مالی نیستند می‌توانند با محبت، نوازش و انجام کارهای این معلولان نیز جزو افراد خیر باشند و نام نیکی از خود به یادگار بگذارند.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان باید شرایط فرد سالم با معلول یکی باشد و بر اساس پروسه پنج ساله همه اماکن مناسب‌سازی شود و باید به این مسئله توجه داشت که فرق بین معلول با فرد سالم تنها به ثانیه‌ای بستگی دارد، حتما نباید معلول بود تا قدر معلولان را دانست.

ردایی اظهار داشت: در طی 31 سالی که در خدمت معلولان هستم از نزدیک با مشکلات این افراد آگاه بوده و شرمنده آن‌ها هستم، امیدوارم تمام مسئولان خدمتگزار این قشر باشند و در رفع مشکلات آن‌ها از هیچ اقدامی فرو‌گذار نکنند.

ردایی از أخذ مجوز مشارکت خیران برای کمک به معلولان خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم تا مشارکت خیران در این بخش افزایش یابد.

وی تصریح کرد: یک‌هزار معلول در مراکز درمانی زیر پوشش بهزیستی استان بستری هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان این‌که قانون جامع حمایت از معلول در حال اصلاح است، گفت: در حال حاضر لایحه این قانون بعد از پیشنهاد توسط سازمان بهزیستی و توسط دولت در حال رسیدگی است.

وی خواستار توجه جدی‌تر مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان شد.

این مسئول ادامه داد: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی همه اماکن و بناهای اداری باید در برنامه پنجم توسعه کشور برای جامعه معلولان و جانبازان مناسب‌سازی شود.

وی تصریح کرد: عدم مناسب‌سازی اماکن در شهرها مشکلات زیادی را برای معلولان به‌وجود آورده است که امیدواریم شهرداری در اجرای این طرح اهتمام ویژه‌ای را برای حمایت از این قشر داشته باشد.

ردایی با اعلام این‌که 20 درصد از جمعیت استان مازندران معلول و یا سالمند هستند، اظهار داشت: مناسب‌سازی برای عبور و مرور سالمندان در سطح اداره‌های استان انجام نشد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به بررسی‌های انجام شده در کمیته مناسب‌سازی سازمان بهزیستی مازندران یادآور شد: در کم‌تر از 40 درصد ورودی اداره‌های مازندران مناسب‌سازی شده و در بخشی از ارگان‌ها که رمپ ورودی ساخته شده قابل استفاده نیست.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اعلام غیر قابل استفاده بودن سرویس‌های بهداشتی سطح اداره‌ها برای معلولان گفت: کم‌تر از پنج درصد سرویس‌های بهداشتی در سطح اداره‌های استان مازندران برای معلولان قابل استفاده است.

وی در ادامه با اعلام این‌که 70 درصد مطب‌های مازندران قابل استفاده برای معلولان نیست، خاطر نشان کرد: کم‌تر از 20 درصد داروخانه‌ها مناسب‌سازی شده و 20 درصد داروخانه‌ها برای معلولان قابل استفاده هست.

این مسئول ادامه داد: بیشتر اداره‌ها در اجرای قوانین جامع حمایت از معلولان کم کاری می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان این‌که معضل عبور و مرور نامناسب برای معلولان در کل استان وجود دارد، خاطر نشان کرد: با وجود فرصت پنج ساله‌ای که قانون‌گذار به اداره‌ها داد اقدام مؤثری برای رفع این مشکل در سطح استان انجام نشد.

انتهای‌پیام/86018/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول