اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با ولادت با سعادت پیامبر اعظم(ص)

چاپ قرآن ابراهیم سلطان تیموری

خبرگزاری فارس: پروژه چاپ قرآن ابراهیم سلطان ابن تیموری،همزمان با ولادت با سعادت پیامبر اعظم (ص)، در مرکز بین‎المللی چاپ و نشر قرآن کریم وابسته به مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی آغاز می‎شود.

چاپ قرآن ابراهیم سلطان تیموری

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از روابط عمومی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، این مؤسسه در راستای احیا و نشر آثار نفیس و هنری گنجینه مطهر رضوی، پروژه عظیم چاپ این قرآن نفیس را در دستور کار خود قرار داده و بدین منظور، پس از عکس‎برداری فنی از صفحات، اصلاح و تایید مرکز دارالقرآن کریم به لحاظ کتابتی، اقدام به پردازش تصاویر، طراحی جلد، صفحه‌آرایی و سایر مراحل پیش از چاپ نموده است.

این مصحف شریف که به لحاظ قطع و اندازه، استثنائی و دارای آرایه‌های خاص هنری است، قرار است در ابعاد 70*50 سانتی‌متر و نزدیک به قطع اصلی، در مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم وابسته به موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی که برخوردار از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته در زمینه چاپ است، به صورت فاخر و مطابق با اصل اثر به زیور تبع آراسته و در دسترس علاقه‎مندان آثار نفیس قرار گیرد.

با هماهنگی و ایجاد تغییرات فنی و تخصصی در ماشین‎های چاپ و همچنین آماده‌سازی مقدمات پیش تولید، از قبیل کاغذ مناسب، نمونه‎برداری از صفحات و رنگ‎های به کار رفته و مطابقت آن با اصل اثر در دفعات مکرر مقرر است در ایام میلاد شکوهمند پیامبر عظیم الشأن اسلام و حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام، امور اجرایی و چاپ نهایی این قرآن نفیس آغاز و تا پایان سال، نمونه نهایی آن عرضه شود.

این قرآن به خط ابراهیم سلطان ابن شاهرخ تیموری، فرزند گوهرشاد خاتون، بانی مسجد جامع گوهرشاد است و از قرآن‎های خطی و نفیس گنجینه مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی به شمار می‎آید. این مصحف شریف شامل دوازده سوره منتخب از قرآن کریم و در 32 صفحه، در قطع 61*84 سانتی‌متر کتابت گردیده است. دو صفحه اول قرآن تمام تذهیب و در پنج سطر به قلم ریحان زر نوشته شده و صفحات دیگر هفت سطری و به گونه‎ای که دو سطر اول و آخر به شیوه ثلث جلی و با مرکب مشکی و پنج سطر میانی به قلم زر محرر ریحان به رشته تحریر درآمده است.

تذهیب و آرایه‏های هنری این قرآن، از شاهکارهای هنر کتاب آرائی در قرن نهم بوده و ترقیمه در صفحه پایانی و در میان شمسه‎ای زرین که حاوی وقف‌نامه و تاریخ کتابت است (827 هـ.ق) مشاهده می‎شود.

انتهای پیام/70005/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول