اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

بی اعتمادی مردم، خشتی که تن بافت فرسوده اصفهان را تا ثریا کج می‌کند

خبرگزاری فارس: بی‌اعتمادی یا به عبارتی، عدم رغبت مردم برای بازسازی بافت‌های فرسوده‌ای که در اختیار دارند و آمار آن در اصفهان تکان‌دهنده خشتی است که تن بافت فرسوده شهر اصفهان را سال‌ها است کج کرده است.

بی اعتمادی مردم، خشتی که تن بافت فرسوده اصفهان را تا ثریا کج می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهر اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی و همچنین پیشینه تاریخی‌ای که دارد، اکنون با فرسوده شدن بافت شهری آن دارای 6 هزار و 400 هکتار بافت فرسوده است که در نوع خود رکوردی کم‌نظیر در کشور از این نظر به شمار می‌رود.

بافت فرسوده صورت مسئله‌ای بود که به دلیل مشکلات جانبی ناشی از وجود آن در شهر اصفهان قابل پاک کردن نبود و از همین رو بود که مسئولان و مدیران شهری اصفهان و به ویژه شهرداری اصفهان را به صرافت انداخت تا تسهیلاتی را برای کمک به بازسازی بافت فرسوده در شهر اصفهان قرار دهد.

هم‌اکنون از جمله تسهیلاتی که مسئولان شهری اصفهان برای این منظور اندیشیده‌اند، صدور پروانه ساخت با 50 درصد تخفیف برای بازسازی خانه‌های فرسوده شهر است موضوعی که با وجود به صرفه بودن برای ساخت یک خانه و کاشانه هزینه‌های تمام شده ساخت و ساز چندان با استقبال اصفهانی‌ها روبه‌رو نشد.

از دیگر سازمان‌هایی که یکی از متولیان بازسازی بافت فرسوده در شهر اصفهان است، اداره مسکن و شهرسازی است که این سازمان نیز برای حمایت از سامان‌دهی بافت فرسوده، پای طرح مسکن مهر را به این بافت باز کرد و در راستای حمایت‌های خود وام‌های 20، 22 و 25 میلیون تومانی، را به متقاضیان اعطا کرد اما این آسان‌گیری‌های دولت نیز نتوانست رغبت متقاضیان بازسازی بافت فرسوده را برانگیزد و بافتی که سال‌هاست روی دست اصفهان مانده است، هر روز فرسوده‌تر می‌شود.

شرکت عمران و مسکن‌سازان نیز از دیگر نهادهای مسئول در این زمینه است که مسئول تعیین فرسوده بودن بافت‌های ارائه شده به این شرکت بر اساس نقشه مصوب بافت فرسوده و طرح تفصیلی شهر اصفهان است که این شرکت نیز در این راستا، کمک‌های مشاوره‌ای را به متقاضیان ارائه می‌کند.

تاکنون از شش هزار و 400 هکتار بافت فرسوده‌ای که در شهر اصفهان قرار دارد، نقشه بافت فرسوده 2 هزار و 157 هکتار تهیه، تکمیل و تصویب شده است و این نشان‌دهنده این است که بیش از دو سوم بافت فرسوده شهر اصفهان دارای نقشه مصوب نیست و براین اساس اگر بافت فرسوده‌ای در محدوده این نقشه قرار نداشته باشد نمی‌تواند به طبع از تسهیلات و یا وام‌های دولتی برای بازسازی استفاده کند و باید منتظر بماند تا نقشه‌ای پیدا شود که در مصوبه خود این مکان فرسوده را جای داده باشد.

جدا از مشکلی که در نقشه بافت فرسوده اصفهان قرار دارد، نبود سند برای بسیاری از واحدهای فرسوده شهر اصفهان معضل دیگری برای متقاضیانی شده است که خواستار دریافت وام بانکی هستند اما به این دلیل با مانعی بزرگ سر راه بانک قرار دارند.

به هر روی بافت فرسوده به غیر از مشکلاتی که در نمای شهر به وجود آورده است سبب تشدید ناامنی در محلاتی شده است که بافت فرسوده را بر دوش خود یدک می‌کشند.

گشت و گذاری در بافت فرسوده شهر اصفهان نشان می‌دهد که اصفهانی‌ها بنا به هر دلیلی تمایل چندانی برای بازسازی خانه‌های فرسوده خود ندارند و باید منتظر ماند تا دید آیا دولت در عمر باقی مانده خود تصمیمی کارآمد برای استفاده بهتر از بافت فرسوده خواهد کرد یا خیر.

شاید به دلیل همین عدم استقبال مردم اصفهان از این طرح بود که غلامرضا عمرانی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان اصفهان اظهار کرد: در همین راستا دستاوردها و تجارب استان اصفهان به دو بخش احیا و نوسازی کالبدی و ارتقای فرهنگ نوسازی در محدوده‌ها تقسیم می‌شود؛ ارتقای فرهنگی یا همان متقاعد کردن مردم برای بازسازی خانه‌های فرسوده خود اکنون به جای افزایش خانه‌های نوسازی شده در اصفهان به دغدغه نخست مسئولان شهری و استانی اصفهان در این راستا تبدیل شده است.

انتهای پیام/63001/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول