اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

تنها چغندر قند در بخش کشاورزی افزایش قیمت نداشته است

خبرگزاری فارس: معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت : تنها محصولی که در بخش کشاورزی افزایش قیمت نداشته، محصول چغندر قند بوده است و در این صورت، این محصول دیگر کشت نمی‌شود و شاهد واردات دو میلیون تن شکر به کشور خواهیم بود.

تنها چغندر قند در بخش کشاورزی افزایش قیمت نداشته است

 به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، حسن ساربان با اشاره به کمبود چغندر قند در کشور اظهار داشت: کمبود چغندر قند در کشور سبب بروز مشکل جدی در تأمین شکر مورد نیاز مردم می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت محصولات کشاورزی در سطح کشور ادامه داد: متأسفانه تمام نگاه‌ها به محصولات کشاورزی نگاه اقتصادی شده است و برخی از دلالان و حتی کشاورزان با افزایش برخی از محصولات کشاورزی که آبروی کشور برای صادرات است، منافع ملی را به خطر می‌اندازند.

وی خاطر نشان کرد: تنها محصولی که در بخش کشاورزی افزایش قیمت نداشته، محصول چغندر قند بوده و اگر به همین سمت برویم، این محصول دیگر کشت نمی‌شود و این امر موجب واردات دو میلیون تن شکر در آینده به کشور می‌شود.

ساربان با اشاره به مشکلات کشاورزان در بخش مکانیزه کردن ماشین‌آلات کشاورزی یادآور شد: بسته حمایتی برای حل این مشکل پیش‌بینی شده است که به خاطر نبود اعتبار این امر تحقق نیافته است.

وی با اشاره به تغییر الگوی مکانیزاسیون در امر کشاورزی گفت: استفاده از طرح کشاورزی کم خاک‌ورزی با تشکیل شرکت‌های مکانیزاسیون محلی باعث می‌شود با هزینه کمتر و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته‌تر تولیدات را افزایش دهیم.

وی با اشاره به تأکید وزارت جهاد کشاورزی در بهبود عملکرد مزارع کشاورزان اظهار داشت: بهترین روش برای آبیاری مزارع کشاورزی آبیاری قطره‌ای است که باعث افزایش راندمان کشت کشاورزان و صرفه‌جویی زیادی در مصرف این ماده مهم حیات می‌شود.

وی ابراز داشت: در بخش خاک هم کارشناسان ما برای آزمایش خاک این آمادگی را دارند که از خاک زمین و منطقه که کشاورز معرفی می‌کند، نمونه‌برداری کنند.

این مسئول با اشاره به پروژه بزرگ کاشت چغندر قند در فصل پاییز اذعان داشت: این طرح در نقاط مختلف استان خراسان رضوی آزمایش شده است و با توجه به فصل پرآب پاییز، محصول چغندر قند دارای عیار و راندمان خوبی برای کشاورزان است که هنوز شرکت و یا کارخانه‌ای به طور جدی وارد این بخش نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با تأکید بر ورود به این بخش ، کاشت چغندر قند را بهترین شیوه همکاری بین کشاورزان و کارخانه دانست و اضافه کرد: کشاورزان با کاشت این محصول می‌توانند کمک بزرگی در مدیریت اقتصادی کشور به دولت و نظام کنند.

وی در ارتباط با سئوال یکی از کشاورزان در ارتباط با صندوق بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد: اگر در امر پرداخت خسارت، کشاورزانی که بیمه شده‌اند، مدت زمان طولانی طی می‌شود به دلیل این است که هزینه‌ها و بودجه مربوطه به ما دیر می‌رسد و دست ما خالی می‌ماند، اما تمام تلاش ما این است که این مشکل را هم رفع کنیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت جوین هم با بیان اینکه پایین بودن قیمت چغندر قند به نفع کشاورزان و کارخانه نیست ، با اشاره به مشکلات کشاورزان و کارخانه کشت و صنعت جوین در منطقه، نبود ماشین‌آلات مکانیزه برای کشت بذر، کمبود کود و سموم دفع آفات، نرسیدن به موقع بذر به دست کشاورزان، تأمین نشدن ارز مورد نیاز بذر چغندر قند و ارزان بودن این محصول را از جمله مهم‌ترین مشکلات در منطقه عنوان کرد.

وی با اشاره به دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دستور وی مبنی بر تأمین فوری ارز برای خرید بذر مورد نیاز کارخانه خاطر نشان کرد: خوشبختانه معاون وزیر دستور تأمین ارز برای 9 هزار تن بذر را صادر کرد، اما روند اجرایی این موضوع بسیار ضعیف است و هر روز دچار مشکل جدیدی می‌شویم.

وی در ارتباط با حضور شرکت‌های مختلف در منطقه دشت جوین برای خرید محصول چغندر قند و جابه‌جایی آن ادامه داد: حضور این شرکت‌ها فقط سبب افزایش بیماری در میان محصول چغندر قند می‌شود و این برای اقتصاد کشور تبعات منفی به همراه دارد.

در ادامه این مراسم نیز نماینده کشاورزان دشت جوین، به طرح مشکلات کشاورزان منطقه پرداخت.

انتهای پیام70027/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول