اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پاک‌نهاد خبر داد

تشکیل قرارگاه قرآن کریم در سازمان اوقاف

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور دینی و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: قرارگاه حفظ قرآن به همت سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور پرورش و تربیت حافظان قرآن کریم تشکیل شده است.

تشکیل قرارگاه قرآن کریم در سازمان اوقاف

احمد پاک‌نهاد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه در وقف بر خلاف سایر صدقات اصل مال باقی می‌ماند اظهار کرد: موقوفاتی به ثبت رسیده‌اند که تا 110 سال بعد از وقف و بعضی تا 800 سال باقی مانده‌اند.

وی ادامه داد: بنا به آمار سال گذشته نزدیک به 15 شهر کشور یا کاملا موقوفه بوده و یا بخش وسیعی از آن‌ها وقف شده است و بنا به احکام وقف در اسلام، آنچه وقف شده است باید تا ابد به صورت موقوفه باقی بماند اما متاسفانه در زمان حکومت پهلوی بسیاری از این موقوفات به یغما رفت و غارت شد.

مدیرکل امور دینی و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف ریشه در فطرت هر انسانی دارد و مخصوص مسلمانان نیست ابراز کرد: وقف معرفی شده در نظام اسلامی و مذهب شیعه نسبت به ادیان دیگر بهترین نوع است.

پاک نهاد ادامه داد: هر انسانی تمایل به احسان و نیکی کردن دارد و بنا به میل به جاودانگی انسان اگر شرایط وقف توسط متولیان امر ایجاد شود استقبال زیادی در مردم برای ثبت موقوفات مشاهده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه 130 مدرسه علمیه در زمان قاجار موقوفه بوده اما اینک از آن‌ها تنها کاشی به جا مانده است گفت: ترویج فرهنگ وقف به آگاهی و شناخت مردم و عملکرد متولیان سازمان اوقاف بستگی دارد که امروزه به علت عدم آگاهی از احکام و شرایط وقف و عملکرد نابه جای بعضی از دست‌اندرکاران، این امر به درستی اجرا نشده و آنگونه که شایسته است در جامعه شکل نگرفته است.

مدیرکل امور دینی و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به موارد جالبی از انواع وقف عنوان کرد: یکی از عالمان بزرگوار شیعه، سازمانی را برای درمان سگ‌های منطقه ایجاد کرده که این مورد به ثبت سازمان یونسکو در آمده است.

پاک‌نهاد به دیگر موقوفات در زمینه ازدواج، آموزش، درمان بیماری و نخبه‌پروری اشاره کرد و افزود: افرادی هستند که نمی‌دانند محل و شرایط تحصیل خود را مدیون موقوفات گذشتگان هستند و باید شرایطی را ایجاد کرد که عموم مردم با ارزش و اهمیت وقف و واقفین آشنا شوند.

وی با بیان اینکه در استان فارس موقوفه جدیدی برای حمایت از انرژی هسته‌ای در نظر گرفته شده است گفت: مسئله ازدواج جوانان، اعتیاد، مقابله با تهاجم‌های فرهنگی، مبارزه با آلودگی هوا، رسیدگی به بازنشستگان و زنان سرپرست خانوار از جمله مواردی است که واقفین با مشارکت خود می‌توانند برای رفع آن‌ها اقدام کنند. 

اجرای برنامه‌های فرهنگی در 220 بقعه و امامزاده کشور

مدیرکل امور دینی و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در زمینه وقف کارهای بنیادینی صورت گرفته که بعضی از آن‌ها در طول فعالیت سازمان اوقاف بی‌سابقه بوده است افزود: در بیش از 220 بقعه و امامزاده در سراسر کشور برنامه‌های فرهنگی تنظیم‌شده با ارزیابی و نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه اجرا می‌شود.

پاک‌نهاد با بیان اینکه در سال 88، 32 هزار نفر در مسابقات قرآنی که از سوی سازمان اوقاف برگزار ‌می‌شود شرکت داشته‌اند گفت: این رقم در سال 90 به 45 هزار نفر رسیده است که نشانگر استقبال بالای مردم از برنامه‌های فرهنگی و قرآنی سازمان اوقاف است.

وی رشد برنامه‌های سازمان اوقاف در بخش عمرانی را 40 درصد عنوان کرد و افزود: میانگین ثبت موقوفات جدید در 32 سال گذشته 200 موقوفه در هر سال بوده است که تعداد آن در سال 90 به هزار و 45 موقوفه رسیده است و این حاکی از پاسخ مثبت مردم به اعتمادسازی و زمینه‌سازی مناسب متولیان و دست‌اندرکاران سازمان اوقاف و امور خیریه است. 

تشکیل قرارگاه حفظ قرآن از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه

مدیرکل امور دینی و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه ابراز داشت: مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود به حفظ قرآن کریم اشاره کرده و گفتند شایسته نظام اسلامی است که 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشد و بنا به فرمایش ایشان، قرارگاه حفظ قرآن از سوی سازمان اوقاف تشکیل شده و برای پرورش و تربیت حافظان قرآن شروع به فعالیت کرده است.

پاک‌نهاد خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بیش از 25 استان کشور تأسیس شده است که در حال حاضر بیش از 300 هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/2258/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول