اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان:

اختصاص شفاف‌ترین مدیریت مالی به اوقاف اصفهان‌/ درآمد ‌هدر نمی‌رود

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در حال حاضر تمام درآمد‌های موقوفات برای موارد مشخص شده هزینه می‌شود و یک ریال از درآمد این موقوفات به هدر نمی‌رود و شفاف‌ترین مدیریت مالی به اوقاف اصفهان اختصاص دارد.

اختصاص شفاف‌ترین مدیریت مالی به اوقاف اصفهان‌/ درآمد ‌هدر نمی‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام حسین اژدری ظهر امروز در همایش وقف، احسان ماندگار با تاکید بر اینکه وقف سنت حسنه و یادگاری از پیامبر اکرم (ص) است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع این سنت باید در جای جای جامعه ترویج شود و پیامبر اکرم (ص) به عنوان نخستین واقف بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تمام اهل بیت (ع) در زندگی خود موقوفه داشته‌اند، ادامه داد: وجود موقوفه در زندگی تمام اهل بیت اسلام (ع) اهمیت سنت حسنه وقف را نشان می‌دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه وقف مصداق کاملی از باقیات‌الصالحات است، تصریح کرد: وقف صدقه جاری و باز بودن نامه عمل واقفان در قیام قیامت به شمار می‌رود و اصفهان از استان‌های برتر در زمینه احیا و زنده شدن سنت حسنه وقف محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان جزو چهارمین استان‌های برتر در زمینه موقوفات است، اضافه کرد: از یک‌هزار و 100 سال گذشته تاکنون موقوفات بسیاری در سطح استان اصفهان ایجاد شده است.

اژدری با بیان اینکه در حال حاضر 12 هزار موقوفه، 41 هزار رقبه و 718 امام‌زاده در سطح استان اصفهان وجود دارد، تاکید کرد: نخستین موقوفه در سطح کشور در استان اصفهان ایجاد شده است و احیا و به روز شدن موقوفات در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات موقوفات اصفهان حاصل یک تلاش شبانه‌روزی در مجموعه اوقاف و امور خیریه به شمار می‌رود، افزود: در حال حاضر تمام پرداخت اجاره‌بهای موقوفات استان با استفاده از این سامانه انجام می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر درآمد موقوفات براساس نیات واقفان در استان هزینه می‌شود، گفت: در بانک جامع اطلاعات موقوفات استان 700 نیت برای موقوفات ثبت شده است و درآمد موقوفات تنها باید براساس نیت واقفان هزینه شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از افراد علیه اوقاف اظهار نظر می‌کنند که درآمد موقوفات و نذورات مردمی به کجا می‌رود، اظهار کرد: درآمد موقوفه‌ها و نذورات مردمی در بقاع متبرکه به جایی نمی‌رود و تمام این اعتبارات برای اجرای فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی در این اماکن هزینه می‌شود.

اژدری با تأکید بر اینکه طی دو سال گذشته بیشترین کمک به حوزه علمیه از سوی اوقاف و امور خیریه استان صورت گرفته است، ادامه داد: در حال حاضر این مجموعه شهریه طلاب حوزه علمیه را در برخی از بخش‌ها هزینه می‌کند.

وی با بیان اینکه شأن موقوفات شأن ولی فقیه است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خصوصی باید در راستای احیا و زنده شدن موقوفات و اجرای فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی در امام‌زاده‌ها با این مجموعه مشارکت داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اجرای فعالیت‌های فرهنگی را در تمام شهرستان‌ها با اوقاف دانست و اضافه کرد: تمام رؤسای ادارات اوقاف و امور خیریه استان که از روحانیون هستند محور‌های انجام فعالیت‌های فرهنگی در استان شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروز بقاع متبرکه براساس مطالبات رهبر معظم انقلاب در حال تبدیل شدن به قطب فرهنگی هستند، تاکید کرد: اوقاف و امور خیریه از تمام ظرفیت‌های موجود در بقاع متبرکه برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی استفاده می‌کنند.

اژدری با تاکید بر اینکه امام‌زاده‌ها منشأ ورود تشیع به ایران بوده‌اند، افزود: در حال حاضر تمام درآمد‌های موقوفات برای موارد مشخص شده هزینه می‌شود و یک ریال از درآمد این موقوفات به هدر نمی‌رود و شفاف‌ترین مدیریت مالی به اوقاف اصفهان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه اگر چه تبدیل بقاع متبرکه در استان به قطب فرهنگی رشد بسیاری داشته است اما هنوز در راستای تبدیل این اماکن به قطب فرهنگی فاصله‌های بسیاری وجود دارد، گفت: درصدد برگزاری کرسی‌های قرآنی در تمام بقاع متبرکه استان هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه با وجود نبود و کمبود اعتبارات و بودجه، انجام فعالیت‌های عمرانی در بقاع متبرکه اصفهان تعطیل نشده است، اظهار کرد: بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی و آرامش بهاری از جمله برنامه‌های اجرایی در امام‌زاده‌های اصفهان به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه دز سال گذشته 7 هزار نفر و امسال بیش از 200 هزار نفر در سطح استان در مسابقات قرآنی شرکت کرده‌اند، ادامه داد: با برگزاری مسابقات قرآنی درصدد ایجاد و راه‌اندازی موج قرآنی در استان هستیم.

اژدری با بیان اینکه اصحاب رسانه سهم بسیار بالایی در راستای ترویج سنت حسنه وقف در سطح جامعه دارند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 85 درصد بیمارستان‌های تخصصی اصفهان موقوفه است و باید وقف‌های جدید در راستای نیاز‌های روز جامعه ایجاد شود.

وی به دو برابر شدن درآمد موقوفات استان طی دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: در صورتی که تمام موقوفات استان زنده شود برای اجرای برنامه‌های فرهنگی از نظر بودجه‌ای با مشکلی مواجه نیستیم و حتی می‌توانیم به دولت نیز کمک کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه امیدواریم که تمام موقوفات در استان احیا و به روز شوند، تاکید کرد: همچنین درصدد به روز کردن مال‌الاجاره تمام موقوفات موجود در استان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سرقفلی تمام موقوفات استان از جمله بازار هنر و میدان امام (ره) در استان افزایش یافته و مال‌الاجاره این موقوفات نیز باید افزایش یابد، افزود: در حال حاضر بیش از 700 پرونده مربوط به موقوفات استان در دادگاه‌ها وجود دارد.

اژدری با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه استان در زمینه درآمد‌های امام‌زاده‌ها و بقاع متبرکه هیچ دخل و تصرفی ندارد و تمام این درآمد‌ها را به صورت شفاف در این اماکن هزینه می‌کند، گفت: در حال حاضر 40 درصد درآمد‌های امام‌زاده‌ها به فعالیت‌های عمرانی، 30 درصد به مدیریت بقعه متبرکه، 20 درصد به انجام فعالیت‌های فرهنگی و 10 درصد نیز برای حق تصدی‌گری اختصاص داده می‌شود و البته 10 درصد حق تصدی‌گری به سازمان اوقاف و امور خیریه کشور پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/63004/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول