اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مقابل من کاندیداهای دیگر را علم کرده اند!

خبرگزاری فارس: بنی صدر:‌ عده ای میگویند با حذف نامزدها میخواهند زمینه را برای ریاست جمهوری بنی صدر فراهم کنند در حالی که جز رجوی بقیه نامزدها مقبولیتی میان مردم ندارند ! بنی صدر با اشاره به برخی شایعات درباره همسر خود گفت : همسر من اهل همدان بوده و کتاب ولایت فقیه امام را به فرانسه ترجمه کرده است .

مقابل من کاندیداهای دیگر را علم کرده اند!

رخدادهای 2 بهمن 1358

چکیده

  • حضرت آیت الله خامنه ای نماینده امام در دانشگاه تهران با حضور در مسجد این دانشگاه ضمن پاسخگویی به سوالات دانشجویان گفتند: مصلحت یعنی چیزی که درست و صواب است امروز مصلحت ملت ایران و انقلاب ایران اینست که با هیچ یک از ابرقدرت ها کنار نیاید و تمایل نشان ندهد .
  • نماینده امام در دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به اتهامات تهرانی فرمودند : مسئله این است که چرا یک انسان از اینکه چهره هایی را مخدوش بکند هیچ احساس بیم نکند ، احساس بیم وجدانی نه بیم قانونی ، بنظر من دو چیز اینجا قابل توجه است یکی ضعف فرهنگی و اخلاقی و دیگری تلاش برای بدبین کردن مردم به نزدیکان امام .
  • شورای انقلاب در جلسه اخیر خود با هیئت وزیران عمل عده ای از کارکنان وزارت دادگستری را در مورد جلوگیری از ادامه کار چند تن از عالی رتبه ترین مقامات قضایی وزارت دادگستری را به اتفاق آرا تقبیح کرد .
  • دکتر حسن آیت در نامه ای خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات و افشای تمامی اسناد لانه جاسوسی شد .
  • علی اکبر هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در گفت و گویی اعلام کرد : تاریخ برگزاری انتخابات به تعویق نخواهد افتاد .
  • مسئول ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد پس از اخذ رای در روز جمعه 5 بهمن بلافاصله شمارش آرا آغاز و نتایج آرا اعلام خواهد شد.
  • ابوالحسن بنی صدر کاندیدای ریاست جمهوری در اجتماع مردم اصفهان از توطئه های انتخاباتی علیه خود سخن گفت و اظهار داشت :  عده ای میگویند با حذف نامزدها میخواهند زمینه را برای ریاست جمهوری بنی صدر فراهم کنند در حالی که جز رجوی بقیه نامزدها مقبولیتی میان مردم ندارند !
  • دکتر احمد مدنی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در شهر قزوین در اجتماع گروهی از مردم گفت : هر کسی مدرکی بر علیه من دارد که نخواهد افشا کند به مردم ایران خیانت کرده است .
  • داریوش فروهر در یک اجتماع انتخاباتی پیرامون ارتش به عنوان نهادی که باید حافظ استقلال مردم باشد اظهار داشت : ارتش رو به انهدام است ، بعد از انقلاب تصمیماتی گرفته شد که متاسفانه ارتش را به ناتوانترین حد رسانیدند  ، تصمیم به یکسال کردن خدمت نظام ، ارتش را یکباره تهی کرد .
  • سید حسن اعلایی طالقانی برادر آیت الله طالقانی گفت : بعلت موقعیت خاص کشور و همچنین نیاز به فرد شایسته ای که بتواند با صراحت ، تقوا و قاطعیت زمام امور کشور را به عهده گیرد به دکتر سید احمد مدنی رای خواهم داد .
  • ابوشریف فرمانده سپاه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : سپاه درباره انتخابات موضع سازمانی نخواهد داشت ولی هر یک از افراد سپاه می توانند نظر خود را اعلام کنند .وی ادامه داد : در حال حاضر بنی صدر را نسبت به سایرین برتر و ارجح میدانم و رای خود را برای ریاست جمهوری به وی میدهم.
  • محمد منتظری با بر شمردن ویژگی های لازم برای رئیس جمهور ایده آل گفت : بنظر من در بین کاندیداهای اعلام شده بنی صدر از همگان مناسب تر است و شناسایی مردم ما نسبت به ایشان از همه طبیعی تر میباشد .
  • آیت الله پسندیده نیز با حمایت از بنی صدر گفت : از مردم و روحانیون میخواهم که اتفاق و اتحاد خود را حفظ کرده و به بنی صدر رای دهند .
  • آیت الله ری شهری رئیس دادگاه ویژه نظامیان تبریز در رابطه با دستگیری عده ای از پرسنل پایگاه هوایی تبریز در حوادث اخیر این شهر گفت : مدارکی وجود دارد که بعضی از این افراد که در این ماجرا دست داشتند با خارج از کشور و حتی با بختیار ارتباط داشته و تصمیم داشتند آذربایجان را از ایران جدا کنند.
  • انجمن ایران و آمریکا با حکم دادستانی کل انقلاب منحل شد .
  • 36 نفر از اعضای کانون نویسندگان ایران از عضویت این کانون استعفا دادند و اعلام کردند در صدد تشکیل کانون و یا اتحادیه تازه ای می باشند که در راستای انقلاب اسلامی و اهداف ضد امپریالیستی ملت ایران حرکت کند .
  • سید حسین خمینی نوه امام در گفت و گو با روزنامه اطلاعات اظهار داشت : الان ما در این کشور با افرادی مواجه هستیم که از نظر فکری پیرو سیاست گام به گام نیستند اما از نظر عملی گام به گام عمل می کنند که خطر این دسته از کسانی که بعنوان پیرو سیاست گام به گام شناخته شده اند بیشتر است .
  • گروهی از مردم کرمانشاه با حمله به محل سازمان مجاهدین خلق[منافقین] در این استان آن را تصرف کردند .
  • گروهی از احزاب و سازمانهای جدایی طلب به بهانه دوم بهمن سالگرد ایجاد خودمختاری کردستان از سوی قاضی محمد سراسر این استان را به تعطیلی کشاندند .
  • روزنامه انقلاب اسلامی در شماره امروز خود گزارش داد هیئت ویژه دولت توانسته موافقت شورای انقلاب را در مورد بازگشت افراد سپاه پاسداران شهرهای سنندج و مهاباد به مرکز اصلی خود جلب کند.
  • کارتر در گزارش خود به کنگره آمریکا گفت : در صورتیکه ایران 50گروگان آمریکایی را صحیح و سالم آزاد کند ما با این کشور خصومتی نداریم بخصوص اینکه ایران از سوی شوروی نیز تهدید می شود !
  • دادگاهی در پاریس تقاضای شعبه سیتی بانک در پاریس را که در پی آزاد ساختن اندوخته های خود است نپذیرفت . اندوخته های این بانک به تقاضای بانک مرکزی ایران موقتا مسدود شده است .
  • مقامات آمریکایی فاش کردند که دولت آمریکا در نظر دارد ظرف 2سال آینده بیش از یک میلیارد دلار کمک نظامی از جمله هواپیماهای جنگی پیشرفته در اختیار مصر قرار دهد .
  • گزارش های رسیده حکایت از آن دارد که نیروهای شوروی خود را برای حمله نهایی به انقلابیون مسلمان در افغانستان که علیه مداخلات شوروی قیام کرده اند آماده ساخته است .
  • وزارت امور خارجه در اطلاعیه ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی تلاش دارد اولین قبله گاه مسلمانان جهان را در خطر نابودی و انهدام قرار دهد .

اولین کسی که گفت نباید مصلحت را بر حقیقت ترجیح داد

حضرت آیت الله خامنه ای نماینده امام در دانشگاه تهران با حضور در مسجد این دانشگاه به سوالات دانشجویان پاسخ گفتند .آیت الله خامنه ای با تبیین رابطه حقیقت و مصلحت اظهار داشتند : بهتر است مسئله حقیقت و مصلحت را روشن کنم ، گفته میشود فلان کار مصلحت است میگویند شما هم مصلحت را بر حقیقت ترجیح میدهید و این از حرفهای کودکانه است که بزرگترها بکار میبرند فکر میکنند مصلحت یعنی گناه و کفر در حالیکه چنین نیست اولین کسی که گفت مصلحتها را نباید بر حقیقت ترجیح داد مرحوم دکتر علی شریعتی بود ، اما منظور دکتر شریعتی چه بود ؟

جایی که حقیقتی بالاتر از مصلحت نیست

ایشان ادامه دادند : صحبت بر سر ترجیح مصلحت شخصی است بر یک حقیقت وقتی شما می فهمید حق با زید است نه با عمر ولی مصلحت شما و یا قشری ایجاب میکند که برعکس آنرا بگوئید ، شما نباید برخلاف حق رفتار کنید و این مصلحت نادرست را عمل کنید اما جائیکه مصلحت یک امت چیزی را ایجاب میکند حقیقتی بالاتر از این مصلحت نیست . مصلحت یعنی چیزی که درست و صواب است امروز مصلحت ملت ایران و انقلاب ایران اینست که با هیچ یک از ابرقدرت ها کنار نیاید و تمایل نشان ندهد .

مصلحت اندیشی یک فحش نیست

آیت الله خامنه ای در ادامه افزودند : مصلحت اندیشی یک فحش نیست ، مصالح بزرگ یک ملت را نباید کوچک و حقیر و بازیچه گرفت زیرا این مصالح حقایق زندگی آن امت است ، وقتیکه گفته میشود که با فلان دشمن که امروز رویاروی شما نیست و پشت جبهه است مباشرتا با شما نمی جنگد مصلحتتان نیست که با آن بجنگید بگوئید این مصلحت گرایی است من میخواهم در یک زمان با همه جبهه ها بجنگیم !

پاسخ آیت الله خامنه ای به اتهامات تهرانی

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به این سوال که موضع شما درباره اتهامات مطرح در نامه شیخ علی تهرانی چیست فرمودند : مسئله این است که چرا یک انسان از اینکه چهره هایی را مخدوش بکند هیچ احساس بیم نکند ، احساس بیم وجدانی نه بیم قانونی ، بنظر من دو چیز اینجا قابل توجه است یکی ضعف فرهنگی و اخلاقی ، ضعف اخلاقی در جامعه ما معلول 50 سال عملکرد ضد اخلاق و ضد فرهنگ است .

توطئه برای تخریب نزدیکان به امام

ایشان در تبیین دومین مسئله مهم در این رابطه فرمودند :  اما مطلب دوم یک توطئه ای وجود دارد علیه همه کسانی که با گذشته شان چه دور و چه نزدیک نشان دادند که در خط این انقلاب حرکت میکنند . از روز اول انقلاب کوشش کرده اند نزدیکترین عناصر به خط فکری امام را از امام دور بکنند ، سعی کنند مردم را به آنها بدبین کنند . (1)

شورای انقلاب حادثه دادگستری را تقبیح کرد

شورای انقلاب در جلسه اخیر خود با هیئت وزیران عمل عده ای از کارکنان وزارت دادگستری را در مورد جلوگیری از ادامه کار چند تن از عالی رتبه ترین مقامات قضایی وزارت دادگستری را به اتفاق آرا تقبیح کرد .

قرارداد 1921 کان لم یکن است

آیت الله خامنه ای:مصلحت اندیشی یک فحش نیست ، مصالح بزرگ یک ملت را نباید کوچک و حقیر و بازیچه گرفت زیرا این مصالح حقایق زندگی آن امت است ، وقتیکه گفته میشود که با فلان دشمن که امروز رویاروی شما نیست و پشت جبهه است مباشرتا با شما نمی جنگد مصلحتتان نیست که با آن بجنگید بگوئید این مصلحت گرایی است من میخواهم در یک زمان با همه جبهه ها بجنگیم !

معین فر در مورد درخواست ایران برای لغو قرارداد 1921میان ایران و شوروی نیز گفت : مسئله قرار داد 1921و حذف ماده ای که در آن تاریخ یعنی حدود 50 سال قبل تصویب شده مسئله ای است که تازگی ندارد و چند ماه قبل شورای انقلاب این قرار داد را الغا کرده است ، نه اینکه درخواست کرده باشد ، ما از کسی در خواستی نداریم ، بلکه این قرارداد الغا شده و از نظر ما آن ماده ای که اجازه می داد به دولت شوروی که وارد ایران بشود ملغی شده و کان لم یکن است . (2)

آیت : تمام اسناد لانه جاسوسی را منتشر کنید

دکتر حسن آیت در نامه ای خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات و افشای تمامی اسناد لانه جاسوسی شد . در بخشی از نامه آیت آمده است : خروج جلال الدین فارسی از صحنه انتخابات چندین میلیون نفر را سرگردان و بلاتکلیف ساخته است و به علاوه قانون اساسی در صورت فوت یکی از نامزدها ده روز قبل از اخذ رای انتخابات باید دو هفته به تعویق افتد و روشن است که در اینجا فلسفه چنین قانونی ناظر بمورد فوت تنها نیست و منظور خروج یکی از کاندیداهای موثر از جریان انتخابات است لذا تقاضای تعویق انتخابات ریاست جمهوری را دارم. (3)

برگزاری انتخابات در روز جمعه حتمی است

علی اکبر هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در گفت و گویی اعلام کرد : تاریخ برگزاری انتخابات به تعویق نخواهد افتاد . سرپرست وزارت کشور در مورد دستور امام مبنی بر انتخاب معتمدین محل و گروه های مختلف جهت نظارت بر صندوق ها نیز گفت : ما از پیش این اقدام را کرده ایم و اصولا کلیه ناظران بر صندوق ها از معتمدین و گروه های مختلف خواهند بود . (4)

مقابل من کاندیداهای دیگر را علم کرده اند !

ابوالحسن بنی صدر کاندیدای ریاست جمهوری در اجتماع مردم اصفهان از توطئه های انتخاباتی علیه خود سخن گفت و اظهار داشت : در این انتخابات انتخاب برای شخص نیست بلکه انتخاب بر سربرنامه است که یکی از این برنامه ها متکی به زدو و بند بازی است تا توسط آن به قدرت برسند این افراد آمده اند در مقابل من دو نفر دیگر را علم کرده اند که به ظاهر توسط یکی از آنها در مقابل من سد ایجاد کنند و مشکلاتی بوجود آورند تا سرانجام ضمن مذاکره با آنهایی که معمولا در این موارد توصیه می کنند بگویند برای حفظ وحدت باید از چند دستگی پرهیز کرد بنابراین نه کاندیدای ما و نه بنی صدر بلکه نفر سومی را که کنار نگه داشته اند بعنوان کاندیدای واحد معرفی کنند آنها خیال می کنند که مردم به توصیه ها گوش می کنند در حالی که من چنین فکر نمی کنم .

همسرم هم موافق ولایت فقیه است ! 

بنی صدر در ادامه با اشاره به برخی شایعات درباره همسر خود گفت : همسر من اهل همدان بوده و کتاب ولایت فقیه امام را به فرانسه ترجمه کرده است .

جز رجوی کسی مقبولیت ندارد

بنی صدر در میان کارکنان ذوب آهن اصفهان نیز گفت : عده ای میگویند با حذف نامزدها میخواهند زمینه را برای ریاست جمهوری بنی صدر فراهم کنند در حالی که جز رجوی بقیه نامزدها مقبولیتی میان مردم ندارند !

افغانستان جزو ایران است

دکتر احمد مدنی: هر کسی مدرکی بر علیه من دارد که نخواهد افشا کند به مردم ایران خیانت کرده است . وی که بارها گفته است در صورتی که نتواند رئیس جمهور شود هیچ سمتی را نخواهد پذیرفت با تکذیب سخنان قبلی خود گفت : بارها گفته ام در خدمت ملت بوده ام و هم اکنون و بعدا هم خواهم بود .

بنی صدر در ادامه با اشاره به حذف جلال الدین فارسی از میان نامزدها گفت : حزب جمهوری اسلامی نباید او را معرفی می کرد با این حال من معتقدم که افغانستان نیز جزو ایران است و افغانی ها نیز ایرانی هستند ، من حمله شوروی به افغانستان را حمله به ایران می دانم و شدیدا آنرا محکوم میکنم . (5)

مدنی : هر کس مدرکی علیه من دارد رو نکند خیانت کرده است

دکتر احمد مدنی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در شهر قزوین در اجتماع گروهی از مردم گفت : هر کسی مدرکی بر علیه من دارد که نخواهد افشا کند به مردم ایران خیانت کرده است . وی که بارها گفته است در صورتی که نتواند رئیس جمهور شود هیچ سمتی را نخواهد پذیرفت با تکذیب سخنان قبلی خود گفت : بارها گفته ام در خدمت ملت بوده ام و هم اکنون و بعدا هم خواهم بود . (6)

فروهر : ارتش ناتوان شده است

داریوش فروهر در یک اجتماع انتخاباتی پیرامون ارتش به عنوان نهادی که باید حافظ استقلال مردم باشد اظهار داشت : بعد از انقلاب تصمیماتی گرفته شد که متاسفانه ارتش را به ناتوانترین حد رسانیدند  ، تصمیم به یکسال کردن خدمت نظام ، ارتش را یکباره تهی کرد . (7)

برادر آیت الله طالقانی : به مدنی رای میدهم

سید حسن اعلایی طالقانی برادر آیت الله طالقانی گفت : بعلت موقعیت خاص کشور و همچنین نیاز به فرد شایسته ای که بتواند با صراحت ، تقوا و قاطعیت زمام امور کشور را به عهده گیرد به دکتر سید احمد مدنی رای خواهم داد . وی ادامه داد : سالها است این مرد با تقوا را می شناسم و مرحوم برادرم بارها ضمن نصایح خود اظهار میداشت : اگر کسی به چیزی ایمان داشت مسلما در ردیف شریف ترین انسانها است و آیت الله طالقانی دکتر مدنی را انسانی شریف می دانست . (8)

ابوشریف : به بنی صدر رای میدهم

ابوشریف فرمانده سپاه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : سپاه درباره انتخابات موضع سازمانی نخواهد داشت ولی هر یک از افراد سپاه می توانند نظر خود را اعلام کنند .وی ادامه داد : قبل از کناره گیری جلال الدین فارسی چنین تصور میرفت که در بین کاندیداهای موجود وی و بنی صدر بر سایر کاندیداها برتری و ارجحیت دارند ولی در حال حاضر بنی صدر را نسبت به سایرین برتر و ارجح میدانم و رای خود را برای ریاست جمهوری به وی میدهم.(9)

محمد منتظری : مردم بنی صدر را بهتر میشناسند

محمد منتظری با بر شمردن ویژگی های لازم برای رئیس جمهور ایده آل گفت : بنظر من در بین کاندیداهای اعلام شده بنی صدر از همگان مناسب تر است و شناسایی مردم ما نسبت به ایشان از همه طبیعی تر میباشد . (10)آیت الله پسندیده نیز با حمایت از بنی صدر گفت : از مردم و روحانیون میخواهم که اتفاق و اتحاد خود را حفظ کرده و به بنی صدر رای دهند . (11)

آیت الله ری شهری : میخواستند آذربایجان را از ایران جدا کنند

کارتر:در صورتیکه ایران 50 گروگان آمریکایی را صحیح و سالم آزاد کند ما با این کشور خصومتی نداریم بخصوص اینکه ایران از سوی شوروی نیز تهدید می شود ! کارتر ادامه داد : ما با دولت و ملت ایران دشمنی نداریم ، ما خصومتی با انقلاب ملت ایران نداریم و از جانب ما خطری متوجه ایران نیست بلکه این شوروی است که ایران را تهدید می کند .

آیت الله ری شهری رئیس دادگاه ویژه نظامیان تبریز در رابطه با دستگیری عده ای از پرسنل پایگاه هوایی تبریز در حوادث اخیر این شهر گفت : مدارکی وجود دارد که بعضی از این افراد که در این ماجرا دست داشتند با خارج از کشور و حتی با بختیار ارتباط داشته اند .

آیت الله ری شهری گفت : اینها با گرفتن و بازداشت فرمانده پایگاه و جلوگیری از حضور پرسنل در نماز جمعه و خلع سلاح افراد انقلابی پایگاه و ...تصمیم داشتند آذربایجان را از ایران جدا کنند . (12)

انجمن ایران و آمریکا منحل شد

انجمن ایران و آمریکا با حکم دادستانی کل انقلاب منحل شد . در بخشی از اطلاعیه دادستانی در این زمینه آمده است : دولت آمریکا  با بکار بردن سیاست های خطرناک تحت پوشش فعالیت های فرهنگی و هنری قصد تحکیم و تثبیت بهره کشی های سابق را دارد ،از این رو بعد از پیروزی انقلاب با سعی فراوان به دنبال این بوده که بتواند به هر وسیله که شده منافع از دست داده را باز یابد که متاسفانه چند ماه بعد از انقلاب به علت نارسایی های موجود در سیستم های اجرایی موفق میشود مرکز فعالیت های فرهنگی و هنری خود یعنی انجمن ایران و آمریکا را دوباره به راه بیندازد .دادستانی انقلاب در پایان این اطلاعیه از انحلال این انجمن خبر داد . (13)

استعفای 36 عضو کانون نویسندگان

36 نفر از اعضای کانون نویسندگان ایران از عضویت این کانون استعفا دادند و اعلام کردند در صدد تشکیل کانون و یا اتحادیه تازه ای می باشند که در راستای انقلاب اسلامی و اهداف ضد امپریالیستی ملت ایران حرکت کند . نویسندگان مذکور در نامه ای با اشاره به تصمیم گیری های یکجانبه هیئت دبیران کانون در اخراج چند تن از اعضای قدیمی آمده است : هیئت دبیران در شرایطی که میان انقلاب و دشمنان داخلی و خارجی اش یک مبارزه مرگ و زندگی در جریان بوده و هست به نام کانون با نیروهایی همگام و هم آواز شده که در کارشکنی و ایجاد موانع بر سر راه تحکیم و توسعه انقلاب پافشاری دارند . (14)

سید حسین خمینی از خط امام سخن می گوید

سید حسین خمینی نوه امام در گفت و گو با روزنامه اطلاعات اظهار داشت : الان ما در این کشور با افرادی مواجه هستیم که از نظر فکری پیرو سیاست گام به گام نیستند اما از نظر عملی گام به گام عمل می کنند که خطر این دسته از کسانی که بعنوان پیرو سیاست گام به گام شناخته شده اند بیشتر است . (15)

حمله مردم کرمانشاه به ساختمان مجاهدین خلق

گروهی از مردم کرمانشاه با حمله به محل سازمان مجاهدین خلق[منافقین] در این استان آن را تصرف کردند . مردم کرمانشاه با منافق خواندن اعضای این سازمان تاکید کردند : اعضای این گروه در اجتماع مقابل دفتر سازمان علیه رهبری انقلاب و جمهوری اسلامی شعار میدادند. (16)

احزاب تجزیه طلب کردستان را تعطیل کردند

گروهی از احزاب و سازمانهای جدایی طلب به بهانه دوم بهمن سالگرد ایجاد خودمختاری کردستان از سوی قاضی محمد سراسر این استان را به تعطیلی کشاندند . عزالدین حسینی در جمع گروهی که به همین مناسبت گرد هم آمده بودند اظهار داشت : ما جدایی طلب نبوده و دنبال جدایی از ایران نیستیم اما می خواهیم خودمختار باشیم ! (17)

با موافقت شورای انقلاب ؛ پاسداران از مهاباد و سنندج خارج می شوند

گروهی از احزاب و سازمانهای جدایی طلب به بهانه دوم بهمن سالگرد ایجاد خودمختاری کردستان از سوی قاضی محمد سراسر این استان را به تعطیلی کشاندند . عزالدین حسینی در جمع گروهی که به همین مناسبت گرد هم آمده بودند اظهار داشت : ما جدایی طلب نبوده و دنبال جدایی از ایران نیستیم اما می خواهیم خودمختار باشیم !

روزنامه انقلاب اسلامی در شماره امروز خود گزارش داد هیئت ویژه دولت توانسته موافقت شورای انقلاب را در مورد بازگشت افراد سپاه پاسداران شهرهای سنندج و مهاباد به مرکز اصلی خود جلب کند . بر اساس این گزارش حفظ انتظامات این شهرها بعهده پرسنل شهربانی گذارده می شود و انتظار می رود ظرف امروز و فردا پاسداران این دو شهر را ترک کنند .  (18)

تغییر لحن کارتر نسبت به ایران

کارتر در گزارش خود به کنگره آمریکا گفت : در صورتیکه ایران 50 گروگان آمریکایی را صحیح و سالم آزاد کند ما با این کشور خصومتی نداریم بخصوص اینکه ایران از سوی شوروی نیز تهدید می شود ! کارتر ادامه داد : ما با دولت و ملت ایران دشمنی نداریم ، ما خصومتی با انقلاب ملت ایران نداریم و از جانب ما خطری متوجه ایران نیست بلکه این شوروی است که ایران را تهدید می کند . (19)

رای دادگاه پاریس در مورد سیتی بانک

دادگاهی در پاریس تقاضای شعبه سیتی بانک در پاریس را که در پی آزاد ساختن اندوخته های خود است نپذیرفت . اندوخته های این بانک به تقاضای بانک مرکزی ایران موقتا مسدود شده است ، رای دادگاه حاکی است که اندوخته های مسدود شده محدود به 51 میلیون و 700 هزار دلار خواهد بود . مسدود کردن این مبلغ بر اساس شواهدی است که حکایت از آن دارد که سیتی بانک 50 میلیون دلار به ایران بدهکار است . (20)

آمریکا به مصر جت اف – 16 می فروشد

مقامات آمریکایی فاش کردند که دولت آمریکا در نظر دارد ظرف 2سال آینده بیش از یک میلیارد دلار کمک نظامی از جمله هواپیماهای جنگی پیشرفته در اختیار مصر قرار دهد .این مقامات گفتند این تصمیم که هفته گذشته در واشنگتن به اطلاع حسنی مبارک معاون رئیس جمهور مصر رسیده است باعث اعتراض شدید اسرائیل شده است و مقامات رژیم صهیونیستی تصور می کنند که دولت فعلی مصر از ثبات کافی برخوردار نیست و ممکن است این سلاح ها روزی علیه اسرائیل بکار رود . (21)

آمادگی شوروی برای حمله نهایی در افغانستان

ابوشریف:سپاه درباره انتخابات موضع سازمانی نخواهد داشت ولی هر یک از افراد سپاه می توانند نظر خود را اعلام کنند .قبل از کناره گیری جلال الدین فارسی چنین تصور میرفت که در بین کاندیداهای موجود وی و بنی صدر بر سایر کاندیداها برتری و ارجحیت دارند ولی در حال حاضر بنی صدر را نسبت به سایرین برتر و ارجح میدانم و رای خود را برای ریاست جمهوری به وی میدهم.

گزارش های رسیده حکایت از آن دارد که نیروهای شوروی خود را برای حمله نهایی به انقلابیون مسلمان در افغانستان که علیه مداخلات شوروی قیام کرده اند آماده ساخته است . در جریان نبردهای افغانستان تاکنون بیش از 2  هزار سرباز شوروی کشته شده و تعداد زیاد دیگری نیز به اسارت گرفته شده اند . (22)

قصد اسرائیل برای انهدام مسجد الاقصی

وزارت امور خارجه در اطلاعیه ای اعلام کرد : اخیر گزارش های نگران کننده ای درباره عملیات خصمانه مقامات غاصب و اشغالگر اسرائیل علیه ملت مسلمان فلسطین و بی حرمتی به اماکن مقدسه مسلمانان در سرزمین های اشغالی می رسد و از آخرین اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست ها می توان به حفاری های جدید در زیر مسجد الاقصی اشاره کرد بطوریکه این مکان مقدس را با خطر انهدام مواجه ساخته است . (23)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 2بهمن 1358، صفحه 10

2- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 12

3- جمهوری اسلامی ، 2بهمن 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 11

5- بامداد ، 2بهمن 1358، صفحه 3

6- بامداد ، 2بهمن 1358، صفحه 3

7- بامداد ، 2بهمن 1358، صفحه 3

8- بامداد امروز ، 2بهمن 1358، صفحه 1

9- انقلاب اسلامی ، 2بهمن 1358، صفحه 10

10- انقلاب اسلامی ، 2بهمن 1358، صفحه 3

11- انقلاب اسلامی ، 2بهمن 1358، صفحه 1

12- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 11

13- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 10

14- اطلاعات ، 2بهمن 1358،صفحه 10

15- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 8

16- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 8

17- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 2

18- انقلاب اسلامی ، 2بهمن 1358، صفحه 1

19- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 12

20- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 12

21- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 12

22- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 12

23- اطلاعات ، 2بهمن 1358، صفحه 11

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول