اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

انتقاد هادی غفاری از موسوی خوئینی‌ها

خبرگزاری فارس: هادی غفاری از این که موسوی خوئینی‌ها نامزد سازمان مجاهدین خلق [منافقین] را از لیست نامزدها حذف نکرده است انتقاد کرد و گفت : این سازمان در رفراندوم قانون اساسی شرکت نکرده، پس نامزد آن چگونه می‌تواند مسئولیت ریاست جمهوری که اجرای قانون اساسی است را عهده‌دار شود.

انتقاد هادی غفاری از موسوی خوئینی‌ها

رخدادهای 28 دی 1358

چکیده

  • اولین نمازجمعه پس از کناره گیری آیت الله منتظری به امامت حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد . آیت الله خامنه ای در خطبه های امروز نماز جمعه تهران اظهار داشتند : ملت هایی که در حال مبارزه هستند این درس را از انقلاب ما خواهند آموخت که برای مبارزه کردن و پیروز شدن لازم نیست که به یکی از دو ابرقدرت وابسته بود تا پیروز شد .
  • آیت الله منتظری که برای خداحافظی در این مراسم شرکت کرده بود طی سخنانی گفت : آیت الله خامنه ای علما و عملا مورد تائید امام و دوستان هستند و خود من هم یکی از ارادتمندان به ایشان هستم . من اگر خطیب نیستم ایشان خطیب هم هستند ، در نماز جمعه آنچه که رکن است خطابه است و الحمدلله ایشان خطیب ماهری هستند .
  • هادی غفاری قبل از آغاز خطبه های نماز جمعه طی سخنانی از این که موسوی خوئینی ها نامزد سازمان مجاهدین خلق [ منافقین] را از لیست نامزدها حذف نکرده است انتقاد کرد . علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی امشب اعلام کرد : بدنبال شکایت بانک مرکزی ایران از سیتی بانک آمریکا در پاریس که به بهانه دستور کارتر از بازپس دادن سپرده های دلاری ایران خودداری کرده بود دادگاه فوق العاده این شهر دستور توقیف کلیه حسابهای این بانک را در فرانسه صادر کرد .
  • آیت الله علی محمد دستغیب امروز با انتشار بیانیه ای از نامزدی بنی صدر در انتخابات حمایت کرد .
  • دکتر احمد مدنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری طی یک مصاحبه مطبوعاتی در مورد رقبای خود گفت : با اینکه انتخابات فراز و نشیب های فراوانی دارد اما من رقیب هیچکس نیستم و هر کس که بعنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود چنانچه در مسیر رهبر انقلاب و ملت ایران و معتقد به انقلاب اسلامی باشد با تمامی وجود در خدمتش خواهم بود .
  • دانشجویان مسلمان پیرو خط امام با انتشار بیانیه ای درباره تبلیغات سوء و اختلاف انگیزی و هتک حرمت به کاندیداها و هوادارانشان هشدار داد . در بخشی از بیانیه دانشجویان آمده است :  ما هرگونه تظاهرات و آشوب به بهانه طرفداری از یک کاندیدا و یا علیه کاندیدای دیگر را بشدت محکوم می نمائیم .
  • ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای مجموعه ادعاهای عزالدین حسینی در مورد  حمله مردم کامیاران به یک واحد نظامی و همچنین سرپیچی افراد یک گردان از دستورات و نیز تحصن آنها را تکذیب کرد .

     

برای مبارزه لازم نیست به قدرت ها وابسته بود

اولین نمازجمعه پس از کناره گیری آیت الله منتظری از امامت نماز جمعه تهران به امامت حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد . آیت الله خامنه ای خطبه های نماز جمعه امروز تهران را با سپاس از خدای کوبنده مستکبران و رفعت بخشنده مستضعفان آغاز کرده(1) و فرمودند : ملت ما نباید احساس کند که در میدان مبارزه تنها است چرا که ملت ها با ما هستند .

آیه الله منتظری: آیه الله خامنه ای علما و عملا مورد تائید امام و دوستان هستند و خود من هم یکی از ارادتمندان به ایشان هستم . من اگر خطیب نیستم ایشان خطیب هم هستند ، در نماز جمعه آنچه که رکن است خطابه است و الحمدلله ایشان خطیب ماهری هستند .

ایشان ادامه دادند : ملت هایی که در حال مبارزه هستند این درس را از انقلاب ما خواهند آموخت که برای مبارزه کردن و پیروز شدن لازم نیست که بیکی از دو ابرقدرت وابسته بود تا پیروز شد .

ملت ایران از هیچ کشوری تقاضای سلاح و کمک نکرد

ایشان ادامه دادند : ملت ایران در جریان انقلاب و بعد از آن از هیچ کشوری تقاضای سلاح و کمک نکرد . امروز همانطور که امام امت بارها فرموده اند شیطان بزرگ آمریکا است و کسی که رو در روی انقلاب ما ایستاده است دولت امپریالیستی آمریکا است . (2)

از ارادتمندان آیت الله خامنه ای هستم

آیت الله منتظری که برای خداحافظی در این مراسم شرکت کرده بود طی سخنانی گفت : در شرایط فعلی رئیس جمهور چنانچه در قانون اساسی خوانده اید باید شخصی باشد از رجال مذهبی ، پایبند و عالم به مذهب و از رجال سیاسی باشد یعنی آشنا به سیاست روز ، مدیر و مدبر و با تقوا و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی باشد .

آیت الله منتظری که در سال 58مهمترین وظیفه یک رئیس جمهور را پایبندی به قانون اساسی میدانست در سال 76به رئیس جمهور پیام می دهد که قانون اساسی را زیرپانهاده و در مقابل رهبری بایستد !

وی گفت : آیت الله خامنه ای علما و عملا مورد تائید امام و دوستان هستند و خود من هم یکی از ارادتمندان به ایشان هستم . من اگر خطیب نیستم ایشان خطیب هم هستند ، در نماز جمعه آنچه که رکن است خطابه است و الحمدلله ایشان خطیب ماهری هستند . (3)

انتقاد هادی غفاری از موسوی خوئینی ها

هادی غفاری قبل از آغاز خطبه های نماز جمعه طی سخنانی از این که موسوی خوئینی ها نامزد سازمان مجاهدین خلق [ منافقین] را از لیست نامزدها حذف نکرده است انتقاد کرد . هادی غفاری گفت : این سازمان در رفراندوم قانون اساسی شرکت نکرده و به آن رای نداده است پس نامزد آن چگونه می تواند مسئولیت ریاست جمهوری که اجرای قانون اساسی است را عهده دار شود .(4)

توقیف حساب بانک آمریکایی به نفع ملت ایران

علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی امشب اعلام کرد : بدنبال شکایت بانک مرکزی ایران از سیتی بانک آمریکا در پاریس که به بهانه دستور کارتر از بازپس دادن سپرده های دلاری ایران خودداری کرده بود دادگاه فوق العاده این شهر روز چهارشنبه دستور توقیف کلیه حسابهای این بانک را در فرانسه صادر کرد .

در بخشی از  اطلاعیه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام آمده است : ماهرگونه تظاهرات و آشوب به بهانه طرفداری از یک کاندیدا و یا علیه کاندیدای دیگر را بشدت محکوم می نمائیم . دشمن درصدد است با ایجاد جو آشوب و بلوا در روز انتخاب رئیس جمهور به دنیا نشان دهد که ملت ما صلاحیت انتخاب رئیس جمهوری و حق تعیین سرنوشت برای خود را ندارد .

گفتنی است تحت فشار حقوقی و بانکی ایران خزانه داری آمریکا چندی پیش پس از دستور کارتر مجبور شده بود سپرده های غیردلاری ایران در بانکهای آمریکایی در اروپا را آزاد کند.سیتی بانک با تمام تلاشی که دیروز برای لغو این توقیف به عمل آورد به لحاظ دفاعیات وکلای ایرانی موفق به جلب نظر رئیس دادگاه فوق العاده پاریس نشد . این دادگاه اعلان رای نهایی خود را تا روز دوشنبه اول بهمن ماه 1358بتعویق انداخته است . (5)

علی محمد دستغیب از بنی صدر حمایت کرد

آیت الله علی محمد دستغیب امروز با انتشار بیانیه ای از نامزدی بنی صدر در انتخابات حمایت کرد . در بخشی از بیانیه علی محمد دستغیب آمده است : اینجانب با در نظر گرفتن این معنی که حرکتی ارزش دارد که از مکتب اسلام (قرآن و سنت) سرچشمه گیرد و این معنی را در جانب دکتر سید ابوالحسن بنی صدر مشاهده نمودم به ایشان رای میدهم .(6)

مدنی : من رقیب هیچ کس نیستم

دکتر احمد مدنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری طی یک مصاحبه مطبوعاتی در مورد رقبای خود گفت : با اینکه انتخابات فراز و نشیب های فراوانی دارد اما من رقیب هیچکس نیستم و هر کس که بعنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود چنانچه در مسیر رهبر انقلاب و ملت ایران و معتقد به انقلاب اسلامی باشد با تمامی وجود  در خدمتش خواهم بود و بعنوان یک کارگزار ساده برایش فعالیت خواهم کرد و چنانچه جز این باشد بر اساس وظایف ملی و شرعی خود بعنوان ترمز عمل خواهم کرد . (7)

هشدار و توصیه های دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در باره انتخابات

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام با انتشار بیانیه ای درباره تبلیغات سوء و اختلاف انگیزی و هتک حرمت به کاندیداها و هوادارانشان هشدار داد . در بخشی از این بیانیه آمده است : عده ای قصد دارند با ایجاد اغتشاش و تحصن و اعتصاب غذا مانع از بسلامت طی شدن این مرحله یعنی انتخابات ریاست جمهوری شوند .

در سال 88تعدادی از اعضای حزب مشارکت و دیگر احزاب وابسته به جریان اصلاحات که از قضا جزو دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در دهه 60 بودند به مردم توصیه کردند که به خیابانها بریزید و آنچه را که از راه انتخابات به دست نیاورده اید از راه آتش زدن خیابانها و کسب و کار مردم به کف آورید

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : ما هرگونه تظاهرات و آشوب به بهانه طرفداری از یک کاندیدا و یا علیه کاندیدای دیگر را بشدت محکوم می نمائیم . دشمن درصدد است با ایجاد جو آشوب و بلوا در روز انتخاب رئیس جمهور به دنیا نشان دهد که ملت ما صلاحیت انتخاب رئیس جمهوری و حق تعیین سرنوشت برای خود را ندارد . (8)

ستاد مشترک ارتش ادعاهای عزالدین حسینی را تکذیب کرد

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای که امروز منتشر کرد ضمن رد خبر حمله مردم کامیاران به یک واحد نظامی و همچنین سرپیچی افراد یک گردان از دستورات و نیز تحصن آنها که از سوی دفتر عزالدین حسینی نقل شده اعلام کرد گویندگان این مطالب قصد دارند ضمن پوشاندن اختلافات داخلی خویش با انتشار مطالب بی اساس در تحکیم و توسعه قدرت کاذب خود بکوشند . (9)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 29دی 1358، صفحه 12

2- کیهان ، 29دی1358، صفحه 5

3- کیهان ، 29دی 1358، صفحه 5 ، آیت الله منتظری در بخشی از سخنان خود می گوید رئیس جمهور بایستی به مبانی جمهوری اسلامی که در قانون اساسی آن را می خوانیم پایبند باشد . بی شک مهمترین اصل قانون اساسی اصل مربوط به ولایت فقیه است که خود آیت الله منتظری نیز در جریان تصویب آن در مجلس خبرگان قانون اساسی بودند . از سال 58 به سال 76 پلی می زنیم ، سید محمد خاتمی با رای بیش از 20 میلیون ایرانی رئیس جمهور شده است ، آیت الله منتظری در این دوره می گوید : «من یکی از اشکالاتم به آقای رئیس جمهوری آقای خاتمی واقعاً این است، من پیغام هم دادم. نمی دانم به ایشان گفته اند یا نه، البته ایشان با من ارتباطی ندارند، اما من اول که انتخاب شدند برایشان پیام دادم، بعد هم به ایشان پیام(شفاهی) دادم که این طور که پیش می روید نمی توانید کار کنید،» وی ادامه می دهد : «من پیغام دادم که من اگر جای شما بودم می رفتم پیش رهبر و می‌گفتم: شما مقامت محفوظ، احترامت محفوظ، ولی 22 میلیون مردم به من رأی دادند،.. 22 میلیون آمدند به ایشان رأی دادند، معنایش این است که ما آن تشکیلات را قبول نداریم. رأی این 22 میلیون معنایش این است که ما آن را که شما [رهبری] می گویید قبول نداریم.»  آیت الله منتظری که در سال 58مهمترین وظیفه یک رئیس جمهور را پایبندی به قانون اساسی میدانست در سال 76به رئیس جمهور پیام می دهد که قانون اساسی را زیرپانهاده و در مقابل رهبری بایستد !

4- جمهوری اسلامی ، 29دی 1358، صفحه 12

5- اطلاعات ، 29دی1358، صفحه11

6- انقلاب اسلامی ، 29دی1358، صفحه 3

7- روزنامه بامداد ، 29دی1358، صفحه 1

8- بامداد ، 29 دی 1358، صفحه 2 ، امروز تعدادی از دانشجویان مسلمان و در خط امام دیروز از اندیشه های آن روز خود بازگشته اند ، این عده که گروهی به یک جریان سیاسی وابسته بودند با تغییر جایگاه سران خود از جمله محمد موسوی خوئینی ها خود نیز تغییر جهت دادند و آن شدند که امروز می بینیم . دانشجویان مسلمان پیرو خط امام سال 58مردم را از این بیم میدادند که عده ای تلاش دارند پیش از برگزاری انتخابات با اردوکشی خیابانی و ایجاد شورش در روند برگزاری انتخابات خلل ایجاد کنند و این دانشجویان که امروز برای خود استاد شده اند همانی را که دیروز بیم میدادند به مردم توصیه می کنند ، در سال 88تعدادی از اعضای حزب مشارکت و دیگر احزاب وابسته به جریان اصلاحات که از قضا جزو دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در دهه 60 بودند به مردم توصیه کردند که به خیابانها بریزید و آنچه را که از راه انتخابات به دست نیاورده اید از راه آتش زدن خیابانها و کسب و کار مردم به کف آورید و اگر نبود پایمردی رهبر عزیز انقلاب اردوکشان خیابانی به مقاصد خود در کودتا علیه جمهوریت نظام دست پیدا کرده بودند ...

9- کیهان ، 29 دی 1358، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول