اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ترور دو وابسته نظامی شوروی در سوریه

خبرگزاری فارس: خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که دو وابسته نظامی شوروی در این کشور مورد سوء قصد قرار گرفته و به قتل رسیده اند . اخوان المسلمین مسئولیت ترور این دو وابسته نظامی را بر عهده گرفته است.

ترور دو وابسته نظامی شوروی در سوریه

رخدادهای 30 دی 1358

چکیده

  • رهبر انقلاب در پاسخ به پیشنهاد ترمیم اصل 12 قانون اساسی که مذهب تشیع را مذهب رسمی کشور میداند تاکید کردند : ترمیم این اصل در صلاحیت ملت ایران است .
  • بدنبال دستگیری عده ای از افراد پرسنل نیروی هوایی تبریز به جرم توطئه و مشارکت در حوادث اخیر این شهر محاکمه 3 تن از رهبران این گروه از امروز در دادگاه نظامی تبریز آغاز شد .
  • نامه شیخ علی تهرانی خطاب به امام خمینی که حاوی اتهاماتی علیه سران حزب جمهوری اسلامی و نیز اظهار ناراحتی شدید از انتصاب آیت الله خامنه ای به سمت امامت جمعه تهران است در تمامی روزنامه های امروز منتشر شد .
  • آیت الله بهشتی در مورد شایعات چند روز گذشته که نمونه هایی از آن در نامه شیخ علی تهرانی آمده است گفت : مسلم است افرادی که مسئولیت های موثری در انقلاب دارند ، هر قدر صادقانه تر کار کنند و هر قدر مصالح این ملت را بیشتر رعایت کنند و خود بخود هر قدر با دشمنان اسلام و کشور بیشتر درگیر شوند در معرض این توطئه ها بیشتر قرار می گیرند.
  • تحریریه روزنامه جمهوری اسلامی به دنبال اتهامات مطرح در نامه شیخ علی تهرانی که در اکثر روزنامه های کشور متن کامل آن منتشر شده است بیانیه ای صادر و در آن تاکید کرد : ما از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام می خواهیم هر چه سند و مدرک درباره حزب جمهوری اسلامی وجود دارد و یا هرگونه سندی که به نحوی به این حزب مربوط می شود منتشر کرده و در معرض افکار عمومی قرار دهند.
  • به دنبال رد صلاحیت مسعود رجوی از سوی امام خمینی، مجاهدین خلق [منافقین] با انتشار بیانیه ای کناره گیری رجوی را اعلام کرد .
  • روزنامه کیهان در شماره امروز خود از احتمال کناره گیری چند نامزد به نفع یکی از نامزدهای مطرح خبر داد .
  • بنی صدر نامزد انتخابات ریاست جمهوری : در مرحله اول باید هر کس به حقانیت رهبری و ولایت فقیه ایمان کامل داشته باشد زیرا ملت شیعه ما به مقام ولایت فقیه اهمیت ویژه ای قائل است .
  • هفته نامه رنجبر ارگان حزب رنجبران ایران در شماره امروز خود اعلام کرد اعضای این حزب به بنی صدر رای میدهند .
  • آیت الله سید هادی خسروشاهی در مصاحبه ای با روزنامه انقلاب اسلامی تاکید کرد به ابوالحسن بنی صدر رای خواهد داد .
  • عوامل ترور شهید مفتح شناسایی و معرفی شدند . این سه تن که کمال یاسینی، حسن نوری و محمد نوری نام دارند عضو گروه فرقان بوده و چند روز پیش توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتفاق 32 تن دیگر از اعضای این گروه دستگیر شدند .
  • در پی تحصن 5 روزه ای که از سوی انجمن اسلامی کارکنان وزارت دادگستری و شورای آن وزارتخانه برای پاکسازی در کاخ دادگستری به عمل آمده بود با سخنرانی آیت الله اشراقی نماینده امام خمینی این تحصن پایان یافت .
  • دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در افشاگری تازه خود تاکید کردند بر خلاف نظر امام آمریکا تلاش داشت توسط افرادی نظیر امیر انتظام مجلس خبرگان قانون اساسی را منحل کند.
  • هیئت موسوم به نمایندگی خلق کرد با انتشار بیانیه ای به اظهارات صباغیان عضو هیئت ویژه بررسی مسائل کردستان واکنش نشان داد.
  • کریمی مسئول سپاه پاسداران سنندج گفت : شب گذشته 5 تن از افراد سپاه در سنندج که توسط پیش مرگان حزب دمکرات دستگیر شده بودند آزاد شدند .
  • خبرگزاری فرانسه بنقل از منابع دولتی گزارش داد که ایران دو هفته مهلت به ژاپن داده است تا کارهای مهندسی مجتمع پتروشیمی که در جنوب ایران ساخته میشود را از سر بگیرد .
  • خبرگزاری تاس شوروی گزارش داد : عملیات خصمانه آمریکا علیه ایران روز بروز توسعه پیدا می کند.
  • یک مقام آگاه در شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد : بهای گاز صادراتی ایران به شوروی افزایش پیدا خواهد کرد .
  • بر اساس گزارش خبرگزاری تاس از لندن عوامل ساواک سالهای متمادی در انگلیس تحت آموزش حرفه ای بوده اند . شاه سابق در مصاحبه اخیر خود بطور علنی رابطه ساواک با انگلیس را مورد تائید قرار داد .
  • صادق قطب زاده وزیر امور خارجه گفت : ما کوشیده ایم به روسها بفهمانیم که در قبال اشغال افغانستان که تهدید مستقیمی علیه ما میباشد بی تفاوت نخواهیم ماند . خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که دو وابسته نظامی شوروی در این کشور مورد سوء قصد قرار گرفته و به قتل رسیده اند .
امام خمینی : ترمیم اصل 12 قانون اساسی در صلاحیت ملت است

رهبر انقلاب در پاسخ به پیشنهاد ترمیم اصل 12قانون اساسی که مذهب تشیع را مذهب رسمی کشور میداند تاکید کردند : ترمیم این اصل در صلاحیت ملت ایران است . در بخشی از پاسخ امام به این پیشنهاد آمده است : ترمیم این اصل  و بعضی اصول دیگر که در متمم قانون اساسی نوشته می‎شود و تصویب آن، در صلاحیت ملت است و به رفراندم گذاشته می‎شود، از نظر اینجانب بلا مانع است.(1)

نامه مربوط به احتمال ترمیم اصل 12 قانون اساسی در صحیفه امام خمینی به تاریخ 1بهمن 1358درج شده است این در حالی است که روزنامه ها پاسخ امام خمینی را در روز 30دی 1358منتشر کرده اند که به احتمال قوی این پاسخ یا مربوط به همان روز بوده و یا یک روز قبل از آن یعنی 29دی 1358.

محاکمه 3 تن از اعضای پرسنل هوایی تبریز امروز آغاز می شود

موسوی تبریزی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز اعلام کرد تاکنون 20 تن از عوامل اصلی توطئه در پایگاه نیروی هوایی تبریز دستگیر شده اند که محاکمه این عده در یک دادگاه ویژه نظامی با حضور یک قاضی شرع که از قم به تبریز اعزام شده است انجام خواهد شد . (2)

نامه ای که در همه روزنامه های امروز منتشر شد

نامه شیخ علی تهرانی خطاب به امام خمینی که حاوی اتهاماتی علیه سران حزب جمهوری اسلامی و نیز اظهار ناراحتی شدید از انتصاب آیت الله خامنه ای به سمت امامت جمعه تهران است در تمامی روزنامه های امروز منتشر شد .

شیخ علی تهرانی در این نامه نوشته است :  توده وسیعی از مردم معتقدند که زیر پوشش جلال الدین فارسی سه نفر آقایان بهشتی ، رفسنجانی و خامنه ای میخواهند کارهای اجرایی را بدست گیرند و قهرا در انتخابات مجلس شورای ملی برنده شوند .

دو نفر از سه نفری که با امیر انتظام شریکند!

شیخ علی تهرانی در ادامه این نامه تاکید کرده است : ملت از امام امت توقع دارد برای این خیانت و حفظ افکار عمومی وزیر کشور و بعضی از دست اندرکاران در این امر از مقام خود ساقط شوند و نیز خوب است از اعضا شورای لانه جاسوسی بخواهند پرونده دو نفر از اینها را که به امیرانتظام شریکند ارائه دهند تا نگویند یکی از بدکاران را زندان و بقیه را امیر نموده اند .

علما و فضلا از انتصاب[آیت الله] خامنه ای ناراحت می شوند !

تهرانی در ادامه با اظهار ناراحتی شدید از نصب آیت الله خامنه ای به سمت امام جمعه تهران آورده است : با وجود علما و فضلای بسیاری در تهران که مسلم از این کار ناراحت می شوند صلاح است تجدید نظر نمایند و با افراد بی نظر مشورت نمائید نه با افراد جاه طلب و دست اندرکار .

وی در ادامه با اشاره به خود نوشت : خدا می داند با آنکه جز کار علمی برای هیچ کار دیگری مهیا نیستم و ذره ای دلبستگی به دنیا و اهلش ندارم در این مرحله وظیفه شرعی خود میدانم با نادرستی که به فاجعه ختم میشود و تاریخ انقلاب را لکه دار میکند توسط نوشتن و عرضه به مجتمع اسلامی مبارزه نمایم . (3)

شیخ علی تهرانی می گوید علما و فضلا از این که امام خمینی [آیت الله] خامنه ای را به سمت امامت جمعه تهران منصوب کرده است ناراحتند و بلافاصله می نویسد «من جز کار علمی برای هیچ کار دیگری مهیا نیستم» روشن و مبرهن است که استاد اخلاق مشهور که عمری را در مبارزه گذرانده بود نتوانسته بر نفس خود غلبه کند.او با زبان بیزبانی می نویسد چرا من امام جمعه تهران نشدم ؟

آیت الله بهشتی : با ساختن شایعه دست به جنگ روانی زده اند

آیت الله بهشتی در مورد شایعات چند روز گذشته که نمونه هایی از آن در نامه شیخ علی تهرانی آمده است گفت : ملت ایران با ایجاد جنگ روانی آشنایی کامل دارد ، این شایعات فقط توطئه ای است که از جانب بعضی افراد که من را مخالف خود می دانند صورت گرفته است .

وی افزود : این شایعات زمانی به اوج خود رسید که من طی یک مصاحبه تلویزیونی مخالفت خود را با حضور خبرنگاران خارجی در ایران ابراز داشته و خواستار خروج آنان شدم . آیت الله بهشتی افزود : همیشه در کشور ما شایعات وجود داشته است ، ولی مردم ایران با روشن بینی و آگاهی خود باید هوشیار باشند و در مقابل این توطئه ها مبارزه کنند . (4)

توطئه ها علیه چه کسانی بیشتر است ؟

وی افزود : مسلم است افرادی که مسئولیت های موثری در انقلاب دارند ، هر قدر صادقانه تر کار کنند و هر قدر مصالح این ملت را بیشتر رعایت کنند و خود بخود هر قدر با دشمنان اسلام و کشور بیشتر درگیر شوند در معرض این توطئه ها بیشتر قرار می گیرند و این مسئله را سالها است که تجربه کرده ام .

آیت الله بهشتی در ادامه با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن برخی از دوستان از شایعات مطرح علیه ایشان در روزهای گذشته گفت : آنچه باعث تاسف است اینکه انسان می بیند بعضی از دوستان هم بوسیله توطئه گران تحت تاثیر قرار گرفته اند و پای آنها هم به این شایعه سازی ها کشانده میشود که این برای ما تعجب آور است و بخصوص که انسان در برابر اینگونه چهره ها نمی خواهد حتی سخن درشتی بگوید و واکنشی مطابق کنش آنها از خود نشان دهد .

در مقابل لغزش دوستان بدیده عفو و اغماض نگاه میکنم

وی ادامه داد : من همواره سعی داشته ام و خواهم داشت که با بردباری و شکیبایی که اسلام از هر مسلمانی انتظار دارد ملتزم باشم و در برابر لغزش دوستان هم بدیده عفو و اغماض بنگرم و امیدوارم این افراد هم بزودی بتوانند متوجه شوند که بی جهت دشمنان از آنها سوء استفاده کرده اند . طبیعی است کسی که دارای زندگی روشن باشد در برابر اینگونه شایعه سازیها از زبان و قلم هر کس باشد استقامت نشان خواهد داد . (5)

واکنش تحریریه روزنامه جمهوری اسلامی به اتهامات

تحریریه روزنامه جمهوری اسلامی به دنبال اتهامات مطرح در نامه شیخ علی تهرانی که در اکثر روزنامه های کشور متن کامل آن منتشر شده است بیانیه ای صادر و در آن تاکید کرد : باید اعلام کنیم که بر اساس اعتقاد ما این نامه نشانگر حضور یک کوشش نیرومند علیه حزب جمهوری اسلامی در سراسر ایران است که توسط پاره ای از رادیوهای خارجی نیز تقویت می گردد .

هر چه سند علیه حزب جمهوری اسلامی وجود دارد منتشر کنید

در ادامه این بیانیه آمده است : ما از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام می خواهیم هر چه سند و مدرک درباره حزب جمهوری اسلامی وجود دارد و یا هرگونه سندی که به نحوی به این حزب مربوط می شود یا اصولا هر نوع سندی که در آن نامی از حزب جمهوری اسلامی برده شده را منتشر کرده و در معرض افکار عمومی قرار دهند تا یا ما تکلیف شرعی و انقلابی خود را بفهمیم و ناخودآگاه در یک مسیر غیرخدایی گام برنداریم و یا افکار عمومی روشن شده و با اینهمه شایعه و تهمت و افترا خاتمه داده شود . (6)

چه کسانی آیت الله مفتح را ترور کردند ؟

عوامل ترور شهید مفتح شناسایی و معرفی شدند . این سه تن که کمال یاسینی، حسن نوری و محمد نوری نام دارند عضو گروه فرقان بوده و چند روز پیش توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتفاق 32 تن دیگر از اعضای این گروه دستگیر شدند .(7)

خبر گزاری تاس شوروی:عملیات خصمانه آمریکا علیه ایران روز بروز توسعه پیدا می کند ، بر تعداد ناوهای جنگی آمریکا از جمله ناوهای اتمی که در نزدیکی سواحل ایران متمرکز شده اند افزوده میشود ، محاصره اقتصادی در حقیقت امر برقرار شده است ، همزمان با اعمال فشار از خارج فعالیت های تخریبی در داخل ایران نیز شدت پیدا کرده است .آمریکا به دنبال تجزیه ایران است .

رئیس دیوانعالی کشور و دادستان کل با تشخیص امام تعیین می شوند 

در پی تحصن 5روزه ای که از سوی انجمن اسلامی کارکنان وزارت دادگستری و شورای آن وزارتخانه برای پاکسازی در کاخ دادگستری به عمل آمده بود با سخنرانی آیت الله اشراقی نماینده امام خمینی این تحصن پایان یافت . وی اظهار داشت : برادران وقتی قانون اساسی تصویب شد و ملت به آن رای داد در این صورت رهبر باید تکلیف این قضات عالیرتبه را تعیین کنند و این رهبر صریحا فرموده اند که «این کار عملی است» . (8)

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام : امیرانتظام به دنبال انحلال مجلس خبرگان بود

در افشاگری جدید دانشجویان مسلمان پیرو خط امام آمده است : بر اساس اسناد بدست آمده روشن شده است که جریان مخالف خط امام در نظر داشته با یک برنامه حساب شده مجلس خبرگان را منحل کند و در این برنامه امیرانتظام یا افراد دیگری که بودند چنین طرحی را دنبال می کردند .

در یکی از اسناد بدست آمده مامور سفارت آمریکا اینگونه گزارش می دهد : من از انتظام بخصوص در مورد اقداماتش برای آسان نمودن حرکت بطرف عادی کردن روابط دوجانبه در دوره بعد از انقلاب تشکر کردم ، همچنین از تلاشهای امیرانتظام در مورد استقرار ذخائر خوارو بار ارتش آمریکا در ایران و بازگشت دادن وسائل مخابراتی نظامی تشکر کردم و به او توجه دادم که ما همچنان بخاطر تعدد مراکز قدرت در کنترل وسایل و اموال مربوط با مشکلاتی مواجه شده ایم . (9)

مسعود رجوی با انتشار بیانیه ای کناره گیری کرد

به دنبال رد صلاحیت مسعود رجوی از سوی امام خمینی، مجاهدین خلق[منافقین] با انتشار بیانیه ای کناره گیری رجوی را اعلام کرد . در بخشی از این بیانیه آمده است : سازمان مجاهدین خلق ایران متعاقب فرمایش امام خمینی مبنی بر نفی نامزدی کسانی که به قانون اساسی رای مثبت نداده اند کناره گیری نامزد انتخاباتی خود برادر مجاهد مسعود رجوی را به اطلاع عموم می رساند .

قبل از این با مقامات مشورت کرده بودیم

در ادامه این بیانیه آمده است : سازمان ما از پیش تمام مراحل تحقیقات و مشورت های لازم را در سطوح بالای مملکتی در رابطه با امکان کاندیدایی مسعود رجوی طی نموده و طی آن به این نتیجه رسیده بود که نامزدی فردی که با اعتقاد کامل به جمهوری اسلامی و دادن رای مثبت به آن در رفراندوم قانون اساسی شرکت نکرده و اکنون آماده است تا در چارچوب قوانین مصوب بکار بپردازد از هر حیث بلامانع است، مطلبی که با ابراز نظر اخیر امام دیگر موضوعیت ندارد .

بیانیه سازمان مجاهدین خلق: سازمان مجاهدین خلق ایران متعاقب فرمایش امام خمینی مبنی بر نفی نامزدی کسانی که به قانون اساسی رای مثبت نداده اند کناره گیری نامزد انتخاباتی خود برادر مجاهد مسعود رجوی را به اطلاع عموم می رساند .شخص وزیر کشور[هاشمی رفسنجانی] از این که نامزد مجاهدین خلق [منافقین] به قانون اساسی رای نداده است اطلاع داشته و سخنی مبنی بر این که ما نمی توانیم در انتخابات شرکت کنیم ابلاغ نشده بود .

در بخش دیگری از این بیانیه به این نکته اشاره شده است که شخص وزیر کشور[هاشمی رفسنجانی] از این که نامزد مجاهدین خلق [منافقین] به قانون اساسی رای نداده است اطلاع داشته و سخنی مبنی بر این که ما نمی توانیم در انتخابات شرکت کنیم ابلاغ نشده بود . (10)

احتمال کناره گیری چند نامزد

روزنامه کیهان در شماره امروز خود از احتمال کناره گیری چند نامزد به نفع یکی از نامزدهای مطرح خبر داد و اعلام کرد چون این مسئله به صورت رسمی اعلام نشده است از انتشار اسامی نامزدهایی که کناره گیری خواهند کرد خودداری می کنیم . (11)

بنی صدر : شیعه به ولایت فقیه اهمیت ویژه ای قائل است 

بنی صدر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اجتماع مردم کرمان برنامه های خود را ارائه داده و گفت : در مرحله اول باید هر کس به حقانیت رهبری و ولایت فقیه ایمان کامل داشته باشد زیرا ملت شیعه ما به مقام ولایت فقیه اهمیت ویژه ای قائل است .(12)

بنی صدر : دیگر مجال سکوت در برابر شوروی و آمریکا نیست

بنی صدر وزیر اقتصاد و کاندیدای ریاست جمهوری در سخنرانی انتخاباتی خود در اجتماع مردم آبادان گفت : کارگران ، دهقانان عرب و عجم همه باید دست در دست هم بدهند تا نظام سلطه گران جهانی را غیرقابل ادامه سازند ، دیگر زمانی نیست که ما بنشینیم و در برابر تجاوزات شوروی در افغانستان و گرفتاریهای آمریکا در همه جای جهان سکوت کنیم . (13)

حزب رنجبر ایران به بنی صدر رای می دهد

هفته نامه رنجبر ارگان حزب رنجبران ایران در شماره امروز خود اعلام کرد : حزب رنجبران ایران از کلیه اعضا و هواداران خود و نیز از کلیه مردم سراسر کشور دعوت میکند تا فعالانه در امر انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و به بنی صدر برای احراز مقام ریاست جمهوری رای دهند . (14)

آیت الله خسروشاهی : من به برادر دکتر ابوالحسن بنی صدر رای خواهم داد

آیت الله سید هادی خسروشاهی در مصاحبه ای با روزنامه انقلاب اسلامی تاکید کرد به ابوالحسن بنی صدر رای خواهد داد . وی گفت : این رای ناشی از شناخت قدیمی من از ایشان است من با مرحوم پدر ایشان که یکی از شخصیت های روحانی معروف ایران بود آشنایی نزدیکی داشتم و از طریق مطالعه آثار دکتر بنی صدر خود را از لحاظ نظری در مسائل اقتصادی به وی نزدیکتر می بینم.  (15)

 

آیت الله بهشتی:من همواره سعی داشته ام و خواهم داشت که با بردباری و شکیبایی که اسلام از هر مسلمانی انتظار دارد ملتزم باشم و در برابر لغزش دوستان هم بدیده عفو و اغماض بنگرم و امیدوارم این افراد هم بزودی بتوانند متوجه شوند که بی جهت دشمنان از آنها سوء استفاده کرده اند.

حزب دمکرات 5 پاسدار را آزاد کرد

کریمی مسئول سپاه پاسداران سنندج گفت : شب گذشته 5 تن از افراد سپاه در سنندج که توسط پیش مرگان حزب دمکرات دستگیر شده بودند آزاد شدند . وی همچنین در مورد تحصن گروهی از مردم این شهر گفت : در مرکز مشغول تصمیم گیری درباره خروج پاسداران از سنندج هستند ولی از زمان خروج مطلع نیستیم .(16)

ایران به ژاپن دو هفته مهلت داد

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دولتی گزارش داد که ایران دو هفته مهلت به ژاپن داده است تا کارهای مهندسی مجتمع پتروشیمی که در جنوب ایران ساخته میشود را از سر بگیرد . همین منابع گفتند که وزیر نفت ایران تعیین مهلت را طی نامه ای به گروه ژاپنی میتسوئی اطلاع داده است . (17)

آمریکا در حال توطئه برای تجزیه ایران است

خبرگزاری تاس شوروی گزارش داد : عملیات خصمانه آمریکا علیه ایران روز بروز توسعه پیدا می کند ، بر تعداد ناوهای جنگی آمریکا از جمله ناوهای اتمی که در نزدیکی سواحل ایران متمرکز شده اند افزوده میشود ، محاصره اقتصادی در حقیقت امر برقرار شده است ، همزمان با اعمال فشار از خارج فعالیت های تخریبی در داخل ایران نیز شدت پیدا کرده است .این خبرگزاری در ادامه با استناد به اظهارات سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید نتیجه گرفت : آمریکا به دنبال تجزیه ایران است . (18)

بهای گاز صادراتی ایران به شوروی افزایش می یابد

یک مقام آگاه در شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد : بهای گاز صادراتی ایران به شوروی افزایش پیدا خواهد کرد . این مقام مطلع با اشاره به خبر چاپ شده در تایمز مالی تحت عنوان «بهای گاز صادراتی ایران به شوروی چهار برابر میشود» گفت : قیمت جدید هم اکنون در حال بررسی است و انتظار میرود هفته آینده اعلام شود و مسلما بهای جدید گاز بالاتر از قیمت فعلی خواهد بود  . (19)

اعتراف شاه به همکاری ساواک با سازمان جاسوسی انگلیس

شاه در مصاحبه خود گفته است : از سال 1957یعنی زمان پیدایش ساواک تا انقلاب سال گذشته مردم ایران عوامل پلیس مخفی ایران در انگلیس با روشهای جاسوسی آشنا شده و در مورد انجام فعالیتهای خرابکارانه و ...تعلیم میدیدند . (20)

تاج الملوک همسررضا شاه و مادر محمد رضا در خاطرات خود می گوید  محمد رضا خصوصی به من می گفت همین رئیس ساواک و معاون او و مدیران ارشد همه شان با آمریکایی ها ارتباط دارند و برای حفظ ظاهر می آیند و از من اجازه می خواهند در حالی که قبل از کسب اجازه اطلاعات مورد نیاز را به آمریکا و انگلیس رد کرده اند .

قطب زاده : به هر اقدامی در جهت تخلیه افغانستان از قوای شوروی مبادرت میکنیم

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه گفت : ما کوشیده ایم به روسها بفهمانیم که در قبال اشغال افغانستان که تهدید مستقیمی علیه ما میباشد بی تفاوت نخواهیم ماند . قطب زاده همچنین گفت : اگر شوروی به تهاجمات خود ادامه دهد این احتمال وجود دارد که ایران به مردم مسلمان افغانستان در مبارزه علیه شوروی کمک کند ولی با این وجود ایران تاکنون در رابطه با تهدید شوروی هیچ اقدام نظامی انجام نداده است . (21)

ترور دو وابسته نظامی شوروی در سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که دو وابسته نظامی شوروی در این کشور مورد سوء قصد قرار گرفته و به قتل رسیده اند . اخوان المسلمین مسئولیت ترور این دو وابسته نظامی را بر عهده گرفته است .(22)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 123، نامه مربوط به احتمال ترمیم اصل 12 قانون اساسی در صحیفه امام خمینی به تاریخ 1بهمن 1358درج شده است این در حالی است که روزنامه ها پاسخ امام خمینی را در روز 30دی 1358منتشر کرده اند که به احتمال قوی این پاسخ یا مربوط به همان روز بوده و یا یک روز قبل از آن یعنی 29دی 1358، از سوی دیگر برخی روزنامه ها از جمله کیهان در شماره 30دی 1358خبر از موافقت امام با ترمیم اصل 12قانون اساسی که مربوط به مذهب رسمی کشور می باشد دادند که این خبر با مضمون و محتوای نظر امام مندرج در نامه فوق الذکر سازگار نیست چرا که رهبر انقلاب در این پاسخ ترمیم اصل 12و یا هر اصل دیگری را در صلاحیت ملت و نیازمند رفراندوم دانسته اند و طبیعی است که این به معنای موافقت نیست . نکته دیگر اینکه در صحیفه امام خمینی این نامه خطاب به مجلس شورای اسلامی درج شده است که با توجه به این نکته که در آن برهه هنوز انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار نشده بود و از سوی دیگر تغییر و ترمیم قانون اساسی نیز در صلاحیت مجلس شورای اسلامی نبود به نظر می رسد نامه امام خمینی خطاب به مجلس خبرگان قانون اساسی بوده که به اشتباه در صحیفه امام مجلس شورای اسلامی قید شده است .

2- بامداد، 30دی1358، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 30دی 1358، صفحه 1و2،  درباره نامه شیخ علی تهرانی نکات عدیده ای را می توان مورد مداقه قرار داد اول آنکه شخصی این نامه را نوشته است که خود را استاد اخلاق نامیده و در این زمینه ساعتها برای دیگران سخنرانی کرده و کتابها نوشته است ، وی می گوید علما و فضلا از این که امام خمینی [آیت الله] خامنه ای را به سمت امامت جمعه تهران منصوب کرده است ناراحتند و بلافاصله می نویسد «من جز کار علمی برای هیچ کار دیگری مهیا نیستم» روشن و مبرهن است که استاد اخلاق مشهور که عمری را در مبارزه گذرانده بود نتوانسته بر نفس خود غلبه کند و این بار در متنی که هیچ گونه پیچیدگی در آن دیده نمی شود نفس خود را در پوششی از الفاظ به میدان آورده است ، او با زبان بیزبانی می نویسد چرا من امام جمعه تهران نشدم ؟ او اسم سه تن از بزرگان حزب جمهوری اسلامی را میبرد و مینویسد اینان می خواهند با راه یافتن به مجلس کشور را در دست گیرند و سپس ادامه می دهد که اسنادی درباره دو تن از این سه نفر در لانه جاسوسی وجود دارد ، این نحوه نگارش بخوبی عیان می سازد که او تیری در تاریکی انداخته است چرا که اگر او اطلاعات دقیقی داشت و میدانست در مورد چه کسی سندی در لانه جاسوسی وجود دارد و محتوای آن سند چیست بی شک از آن برای اثبات مدعای خود بهره می جست ولی این بار یکی را استثنا می کند بی آن که نامش را ببرد و دو تن دیگر را متهم می سازد باز بی آن که نامی از آن دو به میان آید ! متن کامل نامه شیخ علی تهرانی در آن دوره در همه روزنامه های کشور منتشر شد و چند روز بعد حضرت آیت الله خامنه ای که مورد فحاشی استاد اخلاق ! قرار گرفته بود اینگونه پاسخ دادند : .... بعضی از حرف هایی که ایشان زده اند ، اتهام نیست دشنام است .مثلا فلانی آدم جاه طلبی است . این دیگر تهمت نیست ، دشمنی است ...بنده به  نوبه خودم از اینکه یک شخصی به من اهانت کند ، نه فقط ناراحت نمی شوم و اهمیت نمی دهم ، بلکه به آسانی حاضرم از  اهانت و دشنام او بگذرم و اگر تهمتی هم وجود داشته باشد ، حاضرم که هیچ در صدد رفع تهمت برنیایم . به این علت که « آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است ؟!»  (رک روزنامه جمهوری اسلامی -2 بهمن 1358)

4- کیهان ، 30دی1358، صفحه 12

5- جمهوری اسلامی ، 30دی 1358، صفحه 3

6- جمهوری اسلامی ، 30دی 1358، صفحه 2

7- کیهان ، 30دی 1358، صفحه 2

8- بامداد ، 30دی 1358، صفحه 3

9- جمهوری اسلامی ، 30دی1358، صفحه 3

10- اطلاعات ، 30دی 1358، صفحه 2

11- کیهان ، 30دی 1358، صفحه 2

12- بامداد، 30دی 1358، صفحه 1و2

13- رنجبر[ارگان حزب رنجبران ایران] ، سال اول ، دوره دوم ، 30دی 1358، صفحه 1

14- رنجبر[ارگان حزب رنجبران ایران] ، سال اول ، دوره دوم ، 30دی 1358، صفحه 1و3

15- انقلاب اسلامی ، 30دی 1358، صفحه 3

16- کیهان ، 30دی 1358، صفحه 1

17- جمهوری اسلامی ، 30دی1358، صفحه 12

18- اطلاعات ، 30دی 1358، صفحه 12

19- انقلاب اسلامی ، 30دی 1358، صفحه 1

20- انقلاب اسلامی ، 30دی 1358، صفحه 4 ، تاج الملوک همسررضا شاه و مادر محمد رضا در خاطرات خود می گوید : « ساواک را خود آمریکایی ها درست کرده بودند . محمد رضا می گفت من باید احترامم دست خودم باشد ، وقتی آمریکایی ها احترامم می گذارند و رعایت اخلاق را می کنند و رسما از ما اطلاعات می خواهند ما باید خواست آنها را فراهم کنیم . چون آنها با قدرتی که دارند خیلی راحت می توانند این اطلاعات را کسب کنند .»وی  در بخش دیگری از خاطرات خود می گوید :«محمد رضا خصوصی به من می گفت همین رئیس ساواک و معاون او و مدیران ارشد همه شان با آمریکایی ها ارتباط دارند و برای حفظ ظاهر می آیند و از من اجازه می خواهند در حالی که قبل از کسب اجازه اطلاعات مورد نیاز را به آمریکا و انگلیس رد کرده اند . » (رک خاطرات تاج الملوک همسر رضا شاه ، صفحه 388 )، این خاطرات به خوبی نشان می دهد که ساواک ابزار دست قدرت های بزرگ آن دوره از جمله آمریکا و انگلیس بوده است هر چند خود این کشورها نپذیرند و آن را منکر شوند .

21- انقلاب اسلامی ، 30دی 1358، صفحه 4

22- انقلاب اسلامی ، 30دی 1358، صفحه 4

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول