اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

فرزندان و شاگردان آیت الله طالقانی به چه کسی رای دادند؟

خبرگزاری فارس: فرزندان و شاگردان آیت الله طالقانی اعلام کردند در انتخابات پیش رو به حبیبی رای خواهند داد . فرزندان آیت الله طالقانی از حبیبی به عنوان مورد اعتماد امام ، از مشاوران سیاسی آیت الله طالقانی و یار و مددکار دکتر شریعتی یاد کرده اند.

فرزندان و شاگردان آیت الله طالقانی به چه کسی رای دادند؟

رخدادهای 29 دی 1358

چکیده

  • رهبر انقلاب امروز در پاسخ به نامه ای در باره صلاحیت مخالفین قانون اساسی برای ریاست جمهوری تاکید کردند : «کسی که به قانون اساسی رای مثبت نداده صلاحیت ریاست جمهوری ایران را ندارد .» به این ترتیب مسعود رجوی سرکرده مجاهدین خلق[منافقین] از لیست کاندیداها حذف شد .
  • به دنبال کناره گیری جلال الدین فارسی از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری،حزب جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه ای بدون اینکه فرد معینی را معرفی کند از مردم خواست در انتخاب نامزد اصلح از تشخیص صاحب نظران بخصوص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و روحانیون بلاد استفاده کنند .
  • با حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از نامزدی حسن حبیبی و نیز حمایت آیات مدنی و صدوقی از نامزدی حبیبی شانس پیروزی وی در انتخابات نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است .
  • فرزندان و شاگردان آیت الله طالقانی نیز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند در انتخابات پیش رو به حبیبی رای خواهند داد . فرزندان آیت الله طالقانی از حبیبی به عنوان مورد اعتماد امام ، از مشاوران سیاسی آیت الله طالقانی و  یار و مددکار دکتر شریعتی یاد کرده اند .
  • آیت الله خلخالی در مصاحبه با کیهان گفت بنی صدر را بهتر از دیگران میدانم ولی با این وجود قاطعیت لازم را در او نیز نمی بینم که بتواند کشور را نجات دهد ولی اگر ملت روی من اجماع می کردند در همان روز اول عزالدین حسینی  و قاسملو از کشور فرار می کردند .
  • دکتر حسن روحانی در مصاحبه ای گفت : بنی صدر چه رئیس جمهور بشوند و چه نشوند باید در حکومت آینده نقش عمده ای را ایفا کنند ، مسئله این است که وقتی جلال الدین فارسی را در کنار بنی صدر میگذاریم و مقایسه می کنیم جلال از لحاظ مبارزاتی و مکتبی از بنی صدر بهتر است .
  • آیت الله خسروشاهی با بیان اینکه بنی صدر خیرالموجودین است گفت وی ولایت فقیه را کاملا قبول دارد . وی در ادامه با اشاره به اینکه از بنی صدر التزامی نگرفته اند گفت : با این وجود به بنی صدر گفتیم ما آن روحانیونی هستیم که شاه را سرنگون کردیم و اگر انحراف از اسلام ببینیم باز همان روحانیون هستیم .
  • ناطق نوری گفت : معیار انتخاب یک رئیس جمهور مشهور بودن وی نیست ، مسئله این است که معیار انتخاب رئیس جمهور این نیست که مردم او را خیلی بشناسند و یا شهرتی داشته باشد ، اینها معیارهای شرعی نیست .
  • ابوالحسن بنی صدر با انتقاد از حذف نامزدهای فاقد صلاحیت در انتخابات گفت : در غرب کسی اگر به جایی و به حزبی وابستگی نداشته باشد نمیتواند فعالیت انتخاباتی بکند ، دو نفر داوطلب میشوند و سگ زرد برادر شغال حالا در کشور ما همچو انتخاباتی پیش آمده 100 نفر داوطلب شده اند.
  • آیت الله موسوی اردبیلی در مصاحبه ای با روزنامه انقلاب اسلامی گفت : من از ابتدا با انتخاب جلال الدین فارسی از سوی حزب جمهوری اسلامی موافق نبودم .
  • داریوش فروهر نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت : ما در طول چند ماه گذشته تنها قادر شدیم که از دستاوردهای نخستین انقلاب دفاع کنیم و آن هم به یمن وجود رهبری قاطع که در بن بست ها در دو راهی ها در میان سردرگمی ها با تصمیم گیری قاطع و دلیرانه از انقلاب دفاع کند.
  • هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور نیز گفت : از نظر وزارت کشور اسامی کسانی که اعلام شده است میتوانند در مبارزه انتخاباتی شرکت کنند . وی ادامه داد : در موارد بعدی تنها امام میتوانند اظهار نظر کنند.
  • صادق قطب زاده وزیر امور خارجه طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : در موضع ایران نسبت به استرداد شاه مخلوع و اموال وی هیچگونه تغییری بوجود نیامده است .
  • شاه در مصاحبه خود با دیوید فراست روزنامه نگار انگلیسی گفت : من هنوز نمی دانم در کشورم چه اتفاقی افتاده است !
  • مهندس هاشم صباغیان عضو هیئت حسن نیت کردستان: عده ای از برادران پاسدار ، جهاد سازندگی و برادران ارتشی هم اکنون در گرو احزاب سیاسی کردستان هستند و گروهی نیز از افراد آن احزاب از سوی سپاه پاسداران و یا دادگاههای انقلاب دستگیر شده اند.
  • دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت :تصرف چاههای نفت ایران کار آسانی نیست که آمریکا تهدید به آن میکند ، اگر آمریکا چاههای نفت را اشغال کند ما همه این چاهها را منفجر می کنیم.
  • مناخیم بگین نخست وزیر اسرائیل در ملاقات با بازرگانان کانادایی قول داد که اسرائیل در مورد گروگانهای آمریکایی در تهران به آمریکا کمک خواهد کرد .
  • ابرقدرت های شرق و غرب دست به یک سلسله تبلیغات علیه یکدیگر درباره ایران زده و با استفاده از نقل و انتقالات نظام دو کشور همدیگر را متهم به توطئه در ایران کرده اند .
  • آسوشیتدپرس از واشنگتن به نقل از یک مقام دولت کارتر گزارش داد : آمریکا قصد دارد ظرف چند روز آینده تحریم های اقتصادی علیه ایران را آغاز کند .
  • حدود 300 تا 400 مهاجم مسلح به اسلحه های سنگین در دو روز گذشته به پاسگاههای مرزی باویسی و تیله کوه قصرشیرین حمله کردند .

     

با نامه امام صلاحیت رجوی برای انتخابات رد شد

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی نیز شدت و حرارت بیشتری بخود گرفته است . رهبر انقلاب امروز در پاسخ به نامه ای در باره صلاحیت مخالفین قانون اساسی برای ریاست جمهوری تاکید کردند : کسی که به قانون اساسی رای مثبت نداده صلاحیت ریاست جمهوری ایران را ندارد . با این فتوا مسعود رجوی سرکرده مجاهدین خلق [ منافقین] از لیست کاندیداها حذف شد . (1)

ضوابط حزب جمهوری اسلامی برای نامزد اصلح

به دنبال کناره گیری جلال الدین فارسی از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، حزب جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد : ضوابط حزب برای نامزدی ریاست جمهوری همان معیارهای مکتبی است که مکرر اعلام شده است . حزب جمهوری اسلامی در ادامه اطلاعیه بدون اینکه فرد معینی را معرفی کند از مردم خواست در انتخاب نامزد اصلح از تشخیص صاحب نظران بخصوص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و روحانیون بلاد استفاده کنند . (2)

کانون حفظ اندیشه های شریعتی : محمد تقی شریعتی از کسی حمایت نمی کند

به دنبال انتشار خبری در روزنامه انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه استاد محمد تقی شریعتی پدر دکتر علی شریعتی در انتخابات از ابوالحسن بنی صدر حمایت می کند کانون حفظ اندیشه های شریعتی اعلام کرد محمد تقی شریعتی در انتخابات آتی از کسی حمایت نمی کند . (3)

شانس پیروزی حسن حبیبی بالا رفت

با کنار رفتن جلال الدین فارسی و حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از نامزدی حسن حبیبی و نیز حمایت آیات مدنی و صدوقی از نامزدی حبیبی شانس پیروزی وی در انتخابات نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است .

در بخشی از اطلاعیه آیت الله صدوقی آمده است :  پس از بررسی ها و امعان نظرهای گوناگونی که در تعیین کاندیداها صورت گرفته است ضمن قبول حسن نیت سایر چهره های صالح بنظر میرسد آقای دکتر حسن حبیبی که مردی دانشمند ، متعهد ، باتقوا و مبارزی راستین است از ناحیه روحانیت مبارز یزد انتخاب گردد . (4)

آیت الله مدنی نماینده امام و 7 تن از علمای مبارز آذربایجان نیز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند حبیبی در میان کاندیداها صلاحیت بیشتری داشته و مورد اعتماد است . (5)

فرزندان و شاگردان آیت الله طالقانی به حبیبی رای می دهند

فرزندان و شاگردان آیت الله طالقانی نیز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند در انتخابات پیش رو به حبیبی رای خواهند داد . وحیده ، اعظم ، طاهره ، طیبه ، ابوالحسن و محمد رضا طالقانی پای این اطلاعیه را امضا کرده اند . فرزندان آیت الله طالقانی از حبیبی به عنوان مورد اعتماد امام ، از مشاوران سیاسی آیت الله طالقانی و  یار و مددکار دکتر شریعتی یاد کرده اند . (6)

خلخالی : خدا شاهد است کشور جز به دست من نجات نمی یابد

آیت الله خلخالی در مصاحبه با کیهان گفت : خدا شاهد است این کشو نجات پیدا نمی کند الا بدست من و من هیچ التماس نمیکنم ، نه پوستر و نه عکس ، این کشور اگر احتیاج دارد می آید سراغ من و گرنه که هیچی . خلخالی ادامه داد : بنی صدر را بهتر از دیگران میدانم ولی با این وجود قاطعیت لازم را در او نیز نمی بینم که بتواند کشور را نجات دهد ولی اگر ملت روی من اجماع می کردند در همان روز اول عزالدین حسینی  و قاسملو از کشور فرار می کردند . (7)

روحانی : فارسی از بنی صدر مکتبی تر است

دکتر حسن روحانی در پاسخ به این سوال که آیا روحانیت مبارز به بنی صدر رای می دهد گفت : روحانیت مبارزی که ما میشناسیم و در مبارزه بوده اند و سهم مبارزاتی داشته اند و دارند آنها معلوم نیست که اکثریت آرائشان بنی صدر باشد ، باید جلسه دیگری تشکیل دهیم و مبارزین جمع بشوند تا معلوم بشود .

وی ادامه داد : بنی صدر چه رئیس جمهور بشوند و چه نشوند باید در حکومت آینده نقش عمده ای را ایفا کنند ، مسئله این است که وقتی جلال الدین فارسی را در کنار بنی صدر میگذاریم و مقایسه می کنیم جلال از لحاظ مبارزاتی و مکتبی از بنی صدر بهتر است . روحانی افزود : کتابهای جلال الدین فارسی بیشتر در خط راستین اسلام است تا کتابهایی که بنی صدر نوشته است .

فارسی انتخابگر زبده ای بود

وی افزود : جلال بخوبی یک انتخابگر زبده ای بود ، یعنی از جبهه ملی رفت به نهضت آزادی و از نهضت آزادی وارد موتلفه شد و از موتلفه نیز به گروههای چریکی زیرزمینی و عبور کرد در خط راستین واقعی خط امام . یعنی مرتب انتخابگر خوبی بوده است و از هر گروهی رفته به گروه دیگر و بمحض اینکه انحرافی را دیده آن گروه را رها کرده و به گروه دیگری که نزدیکتر بودند و میتوانسته با آن کار کند رفته جلو. روحانی افزود : بنی صدر همان جبهه ملی را چسبیده تا آخرش و همان مسائل مصدق و مقایسه مصدق و امام خمینی هنوز برایش مطرح است . (8)

به دنبال مقدس اردبیلی در انتخابات نیستیم

آیت الله خسرو شاهی : ما که به دنبال مقدس اردبیلی نیستیم بنظر روحانیت مبارز خیرالموجودین بنی صدر است . وی در ادامه با اشاره به اینکه از بنی صدر التزامی نگرفته اند گفت : با این وجود به بنی صدر گفتیم ما آن روحانیونی هستیم که شاه را سرنگون کردیم و اگر انحراف از اسلام ببینیم باز همان روحانیون هستیم . (9)

معیار انتخاب رئیس جمهور مشهور بودن وی نیست

ناطق نوری گفت : معیار انتخاب یک رئیس جمهور مشهور بودن وی نیست ، مسئله این است که معیار انتخاب رئیس جمهور این نیست که مردم او را خیلی بشناسند و یا شهرتی داشته باشد ، اینها معیارهای شرعی نیست . ناطق نوری گفت : اطرافیان یک فرد و کسانی که یک نامزد تاکنون با آنها کار کرده و در صورت پیروزی از آنها به عنوان نیرو استفاده خواهد کرد نیز میتواند به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شود . (10)

در غرب سگ زرد برادر شغال است

ابوالحسن بنی صدر گفت : در غرب کسی اگر به جایی و به حزبی وابستگی ندانشته باشد نمیتواند فعالیت انتخاباتی بکند ، دو نفر داوطلب میشوند و سگ زرد برادر شغال حالا در کشور ما همچو انتخاباتی پیش آمده 100 نفر داوطلب شده اند ، فرض کنید 80 نفرشان باطل گردد وقتی در یک جامعه ای شما داوطلب شدن را آزاد گذاشتید عده ای هم داوطلب میشوند باطل گو ملاک نیست ملاک رای مردم است .

حمایت روزنامه ها از من کم است

بنی صدر که در نمازخانه روزنامه کیهان سخن می گفت با اشاره به اینکه هر چند در هفته گذشته چند مصاحبه اختصاصی با من در این روزنامه کار شده است ولی این کافی نیست چراکه 70 درصد مردم با من هستند و این با نوشته های روزنامه ها منطبق نیست . (11)

کسی که قانون اساسی را قبول ندارد نمی تواند رئیس جمهور شود

آیت الله موسوی اردبیلی در مصاحبه ای با روزنامه انقلاب اسلامی گفت: در قانون اساسی آمده است رئیس جمهور باید سوگند یاد کند که وفادار و حافظ قانون اساسی باشد ، یعنی اگر کسی قانون اساسی را قبول نداشته باشد چنین سوگندی را نمی تواند یاد کند و اگر کسی سوگندی را یاد نکند رئیس جمهور بودن او مراحل قانونی خودش را طی نکرده است . (12)

فروهر: در کار ساختن انقلاب توانا نبوده ایم

داریوش فروهر نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت : در 11ماه گذشته به این دلیل که ارزش های نو را به درستی نمی شناختیم نتوانستیم رابطه درستی ایجاد کنیم .

وی ادامه داد : ما در طول چند ماه گذشته تنها قادر شدیم که از دستاوردهای نخستین انقلاب دفاع کنیم و آن هم به یمن وجود رهبری قاطع که در بن بست ها در دو راهی ها در میان سردرگمی ها با تصمیم گیری قاطع و دلیرانه از انقلاب دفاع کند و اگر ما توانسته بودیم یک نظر درست انقلابی ایجاد کنیم امروز شاید بسیاری از نگرانی ها وجود نداشت . وی در توضیح سوابق خود گفت : دیروز سرباز نهضت ملی به رهبری دکتر مصدق بودم و امروز خدمتگزار انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی هستم . (13)

دکتر حسن حبیبی : اختیارات رئیس جمهور محدود است

دکتر حسن حبیبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه بامداد گفت : هیچگاه انقلاب در ایران بدون یاری و هدایت روحانیت نبوده است و بدون تائید و اظهار اعتماد آنان نه این انقلاب بوجود می آمد و نه میتوانست به راه خود ادامه دهد از این رو نمیشود از تائید رهبری روحانیت چشم پوشید . (14)

فقط امام می تواند اظهار نظر کند

یک مقام موثق در کمیسیون تبلیغات رادیو و تلویزیون صبح امروز گفت : تکلیف بقیه نامزدها برای تبلیغات رادیو و تلویزیونی بزودی تعیین و از طریق صدای جمهوری اسلامی اعلام خواهد شد . هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور نیز گفت : از نظر وزارت کشور اسامی کسانی که اعلام شده است میتوانند در مبارزه انتخاباتی شرکت کنند . (15)

قطب زاده : در موضع ایران تغییری بوجود نیامده است 

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه بدنبال شایعات مربوط به آمادگی ایران برای مذاکره درباره آزادی گروگان ها در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نتایج مذاکره وی با والدهایم در تهران و مذاکره درباره آزادی گروگانها گفت : نتیجه ای که ما پس از اعلام نظریات و خواست های خود و گفتگو با والدهایم بدست آوردیم این بود که مسئله روابط ایران و آمریکا و بحرانی که پیش آمده شامل سه قسمت است : یکی استرداد شاه مخلوع ، دوم استرداد اموال وی و سوم آزادی گروگانها .

قطب زاده گفت : شورای امنیت تاکنون تنها در موضوع سوم سخن گفته و بحث کرده که این خلاف عدالت است و ما نظر شورای امنیت را نمی پذیریم.(16)

هنوز نمی دانم در ایران چه خبر است !

شاه در مصاحبه خود با دیوید فراست روزنامه نگار انگلیسی گفت : من هنوز نمی دانم در کشورم چه اتفاقی افتاده است ! شاه همچنین اعتراف کرد پذیرفتن طرح سفر امام خمینی از عراق به پاریس از سوی وی اشتباه بزرگی بوده است . (17)

گروگان ها و زندانیان حوادث کردستان معاوضه می شوند

مهندس هاشم صباغیان عضو هیئت حسن نیت کردستان: عده ای از برادران پاسدار ، جهاد سازندگی و برادران ارتشی هم اکنون در گرو احزاب سیاسی کردستان هستند و گروهی نیز از افراد آن احزاب از سوی سپاه پاسداران و یا دادگاههای انقلاب دستگیر شده اند که هم اکنون پرونده هایشان در مراجع ذیصلاح در تهران در دست رسیدگی تسن و چنانچه دادستان انقلاب تشخیص دهد این افراد با افرادی که در گرو احزاب سیاسی کردستان هستند معاوضه خواهند شد . (18)

مکری : تسلیم شاه تنها راه حل بحران گروگانگیری

دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت : ما امیدواریم موضوع گروگانها حل شود و راه حل آن هم این است که شاه به ایران تسلیم شود . وی ادامه داد : دولت آمریکا باید بداند که سلطه و نفوذ او نه تنها در ایران بلکه در شرق برای همیشه پایان پذیرفته است ، ولی دولتهای دیگر هم باید بدانند چنانچه روزی از طرف آنها هم علیه ما توطئه شود همین عمل را با آنها خواهیم کرد .

اگر بخواهند چاههای نفت را اشغال کنند چاهها را منفجر میکنیم

مکری گفت : تصرف چاههای نفت ایران کار آسانی نیست که آمریکا تهدید به آن میکند ، اگر آمریکا چاههای نفت را اشغال کند ما همه این چاهها را منفجر میکنیم و این فاجعه بزرگی است برای کشورهای غربی که حیاتشان بسته به نفت ما است . (19)

مناخیم بگین : برای کمک به آمریکا حاضریم

مناخیم بگین نخست وزیر اسرائیل در ملاقات با بازرگانان کانادایی قول داد که اسرائیل در مورد گروگانهای آمریکایی در تهران به آمریکا کمک خواهد کرد .  بگین ضمن اظهار همدردی با آمریکا گفت : اگر شوروی در یک چنین موقعیت دشواری قرار میگرفت ارتش شوروی بدون توجه به سرنوشت گروگانها وارد تهران میشد .

بگین گفت اوضاع گروگانها در تهران با موقعیت گروگانهای اسرائیلی در انتبه اوگاندا در سال 1976قابل مقایسه نیست ، فرودگاه انتبه خارج شهر قرار داشت و ما توانستیم با یک عملیات بسیار جسورانه کاری تقریبا غیرممکن انجام دهیم . این یک موقعیت بسیار مشکل برای ایالات متحده است و مردم آمریکا را بسیار رنج میدهد .(20)

تبلیغات شوروی و آمریکا علیه یکدیگر در مورد ایران

ابرقدرت های شرق و غرب دست به یک سلسله تبلیغات علیه یکدیگر درباره ایران زده و با استفاده از نقل و انتقالات نظام دو کشور همدیگر را متهم به توطئه در ایران کرده اند . در حالیکه آمریکا اعلام کرده است شوروی با استقرار لشکر موتوری تفنگداران خود در مرز ایران قصد ضربه زدن به تاسیسات نفتی ایران را دارد شوروی نیز آمریکا را متهم به توطئه برای تجزیه ایران و برکناری نظام مستقر در ایران کرده است . (21)

تصمیم آمریکا برای آغاز تحریم اقتصادی علیه ایران در ظرف چند روز آینده

آسوشیتدپرس از واشنگتن به نقل از یک مقام دولت کارتر گزارش داد : آمریکا قصد دارد ظرف چند روز آینده تحریم های اقتصادی علیه ایران را آغاز کند . این مقام آمریکایی در یک جلسه توجیحی در وزارت خارجه این کشور گفته است : تمامی صادرات بغیر از مواد غذایی و دارویی و نیز استفاده از کشتی های تجارتی که تحت کنترل آمریکا است تحریم خواهد شد . (22)

48ساعت درگیری مسلحانه در مرز ایران و عراق

حدود 300تا 400مهاجم مسلح به اسلحه های سنگین در دو روز گذشته به پاسگاههای مرزی باویسی و تیله کوه قصرشیرین حمله کردند . سرهنگ شهریاری معاون ناحیه ژاندارمری کرمانشان بامداد امروز با اعلام این خبر افزود : مهاجمان مسلح یا افراد عراقی بودند و یا تعلیم دیده عراق هستند که در پایگاههای آن سوی مرز تعلیمات چریکی می بینند و سپس با پشتیبانی عراقیها به خاک ما در نواحی مرزی حمله میکنند و با تمام قوا سعی در ایجاد درگیری در این نواحی می نمایند .

مهاجمین به سلاحهای سنگین مجهز بودند

رضایی مسئول سپاه پاسداران مستقر در قصر شیرین: بدنبال حملات چند روز گذشته حمله وسیعی به پاسگاههای دارخور و باباهادی با سلاح های سنگین و سبک صورت گرفت و مهاجمین این دو پاسگاه را زیرآتش قرار دادند . مهاجمین مجهز به سلاح های سنگین بوده و از سوی عراق تعلیم دیده بودند . (23)

دستگیری 20نظامی در پایگاه هوایی تبریز

حجت الاسلام موسوی تبریزی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز دلیل اصلی نارضایی در این شهر را فقر خواند و افزود : اگر تصور شود مسئله تبریز به صورت کلی تمام شده خیال واهی است ، اما این آرامش امکان می دهد که مسئله را هم از بالا  و هم در سطح منطقه مورد رسیدگی قرار دهیم .

وی ادامه داد : اعتراضها در تبریز وجود داشت ولی بعد از فتوای آیت الله شریعتمداری مبنی بر این که نباید به قانون اساسی رای داد این اعتراضات رنگ و بوی مذهبی به خود گرفت تا آنجا که برخی گفتند اگر کسی به قانون اساسی رای مثبت دهد همسرش بر او حرام است !

موسوی تبریزی ادامه داد : حدود 50نفر افسر و درجه دار در پایگاه هوایی تبریز بودند که قصد توطئه داشتند که تاکنون 20تن از عوامل اصلی آن را دستگیر کرده ایم و برای شناسایی و دستگیری بقیه نیز تلاش گسترده ای آغاز شده است . وی اظهار داشت : این افراد علاوه بر اینکه در جریانات اخیر تبریز دست داشتند و در داخل پادگان آشوب بپا میکردند برای حزب خلق مسلمان نیز از پادگان اسلحه بیرون می بردند . (24)

دادستان انقلاب اسلامی قم اظهارات معاون وزارت دادگستری را محکوم کرد

دادستان انقلاب اسلامی قم طی انتشار اطلاعیه ای اظهارات معاون دادگستری را محکوم کرد . در این اطلاعیه آمده است : اعضای قضایی و اداری دادستانی و دادگاه انقلاب اسلامی قم ضمن محکوم کردن اظهارات نخجیری معاون وزارت دادگستری عمل انقلابی اعضای شورای اسلامی کارکنان دادگستری تهران را مورد تائید قرار داده و از شورای انقلاب تقاضا دارند دستورات لازم در مورد تشکیل واحد قضایی اسلامی صادر فرمایند . (25)

کار گروه فرقان هنوز تمام نشده است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای برای دستگیری بقایای گروه فرقان از مردم تقاضای همکاری همه جانبه کرد . در بخشی از اطاعیه سپاه آمده است : نباید کار انهدام این جریان را تمام شده پنداشت ، چه فرقان بعنوان یک جریان فکری و منحرف سالها بر اندیشه و عمل برخی فرزندان و جوانان این جامعه سایه افکنده است لذا محو آثار زیانبار آن مستلزم برخورد اصولی و فکری پس از کشف لانه های توطئه و دستگیری گردانندگان جنایتکار آن است . (26)

سربازان چینی عازم افغانستان شدند

سربازان چینی که در مرز افغانستان متمرکز شده اند برای کمک به مخالفان رژیم از مرز بداخل افغانستان نفوذ کرده اند . گفتنی است بعد از مداخله نظامی شوروی در افغانستان برخی قدرت های فرامنطقه ای از جمله آمریکا و چین نیز درصدد مداخله در این کشور هستند ، چین هر چند دارای یک نظام کمونیستی است ولی با شوروی اختلافات شدیدی دارد . (27)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 119

2- جمهوری اسلامی ، 29دی 1358، صفحه 2

3- کیهان ، 29دی 1358، صفحه 12

4- جمهوری اسلامی ، 29دی 1358، صفحه 2

5- جمهوری اسلامی ، 29دی 1358، صفحه 2

6- جمهوری اسلامی ، 29دی 1358، صفحه 2

7- کیهان ، 29دی1358، صفحه 10

8- کیهان ، 29دی 1358، صفحه 10

9- کیهان ، 29دی1358، صفحه 10

10- کیهان ، 29دی1358، صفحه 10

11- کیهان ، 29دی 1358، صفحه 10

12- انقلاب اسلامی ، 29دی 1358، صفحه 3

13- بامداد ، 29دی 1358، صفحه 2

14-  بامداد ، 29دی 1358، صفحه 7

15- کیهان ، 29دی1358، صفحه 2

16-  اطلاعات ، 29دی1358، صفحه 10

17- امداد ، 29دی 1358، صفحه 12

18- اطلاعات ، 29دی 1358، صفحه 2

19-  اطلاعات ، 29دی 1358، صفحه 12

20-  انقلاب اسلامی ، 29دی1358، صفحه 1

21- بامداد ، 29دی 1358، صفحه 1و2

22- بامداد ، 29دی 1358، صفحه 10

23- کیهان ، 29دی1358، صفحه 2

24-  کیهان ، 29دی1358، صفحه 1

25- کیهان ، 29دی1358، صفحه 2

26- کیهان ، 29دی1358، صفحه 2

27-  کیهان ، 29دی1358، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول