اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار اردبیل:

بهای خدمات شهری به صورت شارژ از شهروندان دریافت شود

خبرگزاری فارس: شهردار اردبیل گفت: بهای خدمات شهری باید به صورت شارژ ماهانه از شهروندان دریافت شود تا شهرداری قادر باشد با تمام توان خدمات عمرانی و روزانه خود را ارائه کند.

بهای خدمات شهری به صورت شارژ از شهروندان دریافت شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صدیف بدری صبح امروز در نشست هم‌اندیشی شهرداری و حقوق شهروندان در محل شهرداری اردبیل اظهار داشت: وظایفی در قانون برای شهرداری و به صورت متقابل برای شهروندان در نظر گرفته شده است که این قانون ایجاب می‌کند هر کدام از این مجموعه‌ها بتوانند وظیفه خود را انجام داده و در مطلوبیت‌ امور شهری یاریگر باشند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در قانون شهرداری که مصوب 1336 است وظیفه‌ای بر عهده شهرداری گذاشته شده است که بر اساس ماده 55 قانون شهرداری‌ها این وظیفه مشخص و مبرهن بوده و خلاصه آن این است که شهرداری در تمام امورات شهر اعم از رفت و روب، نگهداری امکانات شهری، توسعه و ایجاد معابر جدید، فضاهای سبز، گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی و بستر‌سازی برای این حوزه و همچنین صدور پروانه‌های ساختمانی وظیفه سنگین بر عهده دارد.

شهردار اردبیل مهم‌ترین منبع در‌آمدی شهرداری را کسب در‌آمدهای محلی از عموم شهروندان در قبال ارائه خدمات توصیف کرد و یادآور شد: بر اساس قانون انجمن شهری که بعد از سال‌ها به شورای شهر ارتقا یافت، اختیارات ویژه‌ای برای شهرداری در ارائه خدمات مناسب به شهروندان در نظر گرفته شده است که شهرداری اردبیل نیز سعی می‌‌کند در همین راستا برنامه‌های خود را انجام داده و هدف‌گذاری کند.

بدری گفت: در قبال این خدمات برای شهروندان نیز وظایف و حق و حقوقی تعریف شده است که مهم‌ترین آن حفظ منافع شهری و تلاش برای نگهداری تاسیسات و توجه به عمران شهری است که با استفاده از منابع در‌آمدی محلی و همچنین بهای خدمات شهری تعریف می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: شهرداری در قبال این ارائه خدمات و همچنین صدور پروانه ساختمانی برای ساخت و ساز‌ واحدهای مسکونی شهروندان مبالغی را دریافت می‌کند تا این مبالغ صرف عمران و آبادانی شهر شود.

شهردار اردبیل بیان داشت: البته به غیر از شهروندان تمام دستگاه‌های اجرایی نیز موظف هستند در قبال کار عمرانی طبق ماده 100 پروانه و مجوز لازم را از شهرداری گرفته و هزینه‌های مربوط را نیز پرداخت کنند.

بدری با انتقاد از برخی بی‌توجهی‌ها در این حوزه افزود: برخی ادارات نه تنها به قوانین و مقررات شهرداری پایبند نیستند، بلکه سعی می‌کنند با دور زدن شهرداری از پرداخت این حق و حقوق اجتناب کنند که این خود به بی‌قانونی دامن می‌زند.

وی ضرورت اخذ پروانه و پرداخت عوارض در ساخت و سازها و توجه به نگهداری تاسیسات شهری و پرداخت بهای خدمات در مقابل جمع‌آوری پسماندهای شهری را ضروری اعلام و تصریح کرد: در این زمینه پیشنهاد می‌شود به مانند شارژ ماهانه واحدهای مسکونی و آپارتمان‌ها شهروندان مبلغی را نیز به حساب شهرداری واریز کنند تا این مجموعه بتواند در ارائه خدمات با کیفیت مناسب اقدام کند.

شهردار اردبیل ادامه داد: البته تمام امکانات شهر متعلق به عموم مردم است و انتظار می‌رود در نگهداری این تاسیسات و امکانات خود شهروندان پیشقدم شده و نظافت عمومی را رعایت کنند.

بدری ابراز داشت: اگر به این شعار اعتقاد داریم که شهر ما خانه ماست نباید اجازه دهیم زباله و پسماندهای داخل شهر به حال خود رها شود و ضرورت دارد در کیسه‌های مخصوص، زباله‌های خود را در موعد مقرر به ماموران شهرداری تحویل دهیم تا نسبت به بارگیری و حمل آن به مکان مشخص اقدام کنند.

این مسئول یکی دیگر از این حفظ حقوق را مربوط به هنگامه بارش برف و تلاش برخی از شهروندان برای بیرون ریختن برف‌های پشت‌بام‌ها و حیاط منازل اعلام و تاکید کرد: اگر شهروندان ما برف حیاط خانه و پشت‌بام را به کوچه‌ها و معابر بریزند قطعاً در تردد اختلال به وجود آمده و امکان رفع مشکلات و همچنین تنظیف عمومی سخت خواهد بود.

ارائه خدمات به نیم میلیون جمعیت اردبیل با 2200 کارگر امکان‌پذیر نیست

شهردار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما با منابع و امکانات محدود در چهار نقطه شهر با داشتن 2 هزار و 200 پرسنل شهرداری قادر نیستیم به 500 هزار نفر جمعیت استان ارائه خدمات کنیم که در این زمینه باید خود شهروندان یاریگر مجموعه شهرداری باشند.

بدری از شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی، عمومی، غیر‌دولتی و مستقل یاد کرد و افزود: تنها منابع در‌آمدی شهرداری غیر از کمک‌های موردی دولتی از محل در‌آمدهای محلی و منطقه‌ای است که خود شهروندان در این زمینه فعال هستند.

وی از شهرداری به عنوان هویت مستقل شهری یاد کرد و گفت: اولین سال قانون بلدیه در سال 1286 مصوب شده و آخرین قانون مربوط به مقررات 1334 است که تاکنون در برخی از بندها و مفاد آن تغییراتی به وجود آمده که مهم‌ترین این تغییرات مربوط به امور خدماتی همچون آب، برق، فاضلاب و مخابرات به مجموعه‌های دیگر خدمات‌رسانی بوده که این منفک شدن مشکلاتی را نیز هم اکنون به وجود آورده و طرح مدیریت جامع شهری به همین دلیل سال‌هاست که مطرح است.

شهردار اردبیل در پایان سخنان خود با اشاره به وظایف پنج‌‌گانه شهرداری اعم از عمرانی، خدماتی، نظارتی، حفاظتی، رفاهی و مدیریت منابع اذعان داشت: در سایه تعامل شهروندان با شهرداری در وهله اول شاهد حفاظت و صیانت از بیت‌المال و همدلی و همراهی در اجرای قوانین خواهیم بود و به یقین بسیاری از نارسایی‌ها برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/62007/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول