اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان‌رضوی:

افزایش سن بازنشستگی سبب افزایش نرخ بیکاری می‌شود

خبرگزاری فارس: کارگران با حقوق خود نمی‌توانند اجاره مسکن، خوراک، پوشاک و تحصیل را پرداخت کنند و افزایش سن بازنشستگی سبب افزایش نرخ بیکاری و معضلات اجتماعی می‌شود.

افزایش سن بازنشستگی سبب افزایش نرخ بیکاری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده و مهم‌ترین عامل بنگاه اقتصادی نیروی کار یا کارگران هستند و با حمایت از آنها می‌توان تولید ملی را ارتقا و وابستگی به کشورهای دیگر را کم کرد، اما این پرچمداران چرخه صنعت همواره با مشکلات فراوانی مانند بیمه، قرارداد کار مواجه بوده‌اند؛ در همین راستا بسته پیشنهادی از سوی کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان‌رضوی تنظیم شده تا مشکلات آنها را روشن سازد، و این موضوع سبب شد تا با رحمت الله پورموسی، رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان‌رضوی گفت‌وگو کنیم و بیشتر با مشکلات این قشر زحمت‌کش جامعه آشنایی پیدا کنیم.

 بسته پیشنهادی کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان‌رضوی دارای چه مضمونی است؟

بسته پیشنهادی در 30 صفحه با 10 موضوع معضل بیکاری، وضعیت معیشتی، قراردادهای کار، قانون کار، قانون شوراها، مسکن کارگران، حوادث و سوانح حین کار، بهداشت و درمان، بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور و ماده لایحه 10 بازسازی و نوسازی صنایع کشور از سوی کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان رضوی تنظیم شده که مختص خراسان‌رضوی نبوده و تحلیلی از وضعیت کارگران سطح کشور ارائه می‌دهد.

بسته پیشنهادی در 290 نسخه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارسال شده و همچنین در اختیار دولت، سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار قرار گرفته و دارای پیشنهاداتی برای بهتر شدن وضعیت کارگران است و می‌تواند در قالب لایحه یا طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

با توجه به اینکه در این بسته نیز مطرح شده بود، وضعیت دستمزد کارگران در حال حاضر چگونه است؟

حقوق یک کارگر ماهانه 438 هزار تومان است که با در نظر گرفتن مزایا 500 هزار تومان می‌شود و در حال حاضر اجاره یک منزل مسکونی در حاشیه کلان شهرها با حقوق کارگر برابری می‌کند؛ البته خیلی از مجموعه‌ها به خاطر مشکلات اقتصادی که گریبانگیر کارفرمایان است پرداخت حقوق را به معوقه می‌گذارند؛ این کارگر برای امرار معاش و پرداخت هزینه‌های خوراک، پوشاک، تحصیل و درمان مجبور به کار دوم در شیفت عصر است و این امر سبب گرفته شدن فضای کار برای نیروی کار دیگری در نوبت عصر می‌شود و افزایش نرخ بیکاری را به دنبال دارد.

سازمان جهانی خواروبار 2 هزار کالری را برای یک فرد بزرگسال و هزار و 800 کالری را برای خردسال تعیین کرده و با بررسی مشاهده می‌کنیم که این میزان در 16 قلم کالای اساسی گذاشته شده و یک خانواده چهار نفره باید 455 هزار تومان تنها برای تامین این 16 قلم کالا بپردازد.

دستمزد کارگران باید بر چه اساسی تعیین شود تا امکان پرداخت هزینه‌های زندگی را به آنها بدهد؟

حقوق کارگران باید بر اساس ماده 41 قانون و با در نظر گرفتن نرخ تورم که مرکز آمار ایران اعلام می‌کند و سبد کالا تعیین شود؛ اما متاسفانه تورم واقعی در تعیین دستمزد کارگران لحاظ نمی‌شود.

 افزایش سن بازنشستگی که هم‌اکنون مطرح می شود چه پیامدهایی در جامعه دارد؟

در حال حاضر یکی از معضلاتی که گریبانگیر جوامع شده و ایران نیز از آن مستثنی نیست معضل بیکاری است و سازمان جهانی کار (ILO ) می‌خواهد با کاهش سن بازنشستگی در کشورهای مختلف کاهش نرخ بیکاری را دنبال کند؛ اما متاسفانه در ایران و با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها به جای کاهش سن بازنشستگی ، افزایش آن مطرح می‌شود و کانون هماهنگی شورای اسلامی کار در مورد این موضوع مخالفت خود را اعلام کرد که سبب شد تا مدیر عامل تامین اجتماعی بیان کند به دنبال افزایش سن بازنشستگی نیست.

جامعه کارگری با اصلاح قانون مخالف نیست اما رسم بر این است تا تغییر قوانین سبب بهبود وضعیت و به نفع جامعه هدف و کارگران باشد و موضوع سه جانبه‌گرایی یعنی طرح توسط نماینده کارگر و کارفرما تایید و سپس مصوب و اجرایی شود.

قطعاً افزایش سن بازنشستگی افزایش نرخ بیکاری را به دنبال دارد و پیامد آن نابه‌هنجاری و معضلات اجتماعی است.

انتهای پیام/70022/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول