اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس جامعه کارگر اصفهان:

دستمزد کارگران خارجی بیش از داخلی‌هاست/ استفاده شهرداری از کارگران افغانی

خبرگزاری فارس: نایب رئیس جامعه کارگر استان اصفهان گفت: در حالی کارگران ایرانی ماهانه 389 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند که حقوق یک کارگر خارجی در اصفهان بیش از 500 هزار تومان است.

دستمزد کارگران خارجی بیش از داخلی‌هاست/ استفاده شهرداری از کارگران افغانی

مجتبی مولیانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه به کارگیری نیروهای خارجی در بخش‌های کارگری اصفهان یکی از معضلات در استان اصفهان است، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار در حال حاضر حدود 200 هزار کارگر خارجی در کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان اصفهان مشغول کار هستند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل عمده برای به کارگیری نیروهای خارجی و به ویژه افاغنه در کارگاه‌های تولیدی فرار از بیمه کردن کارگر است.

*دستمزد کارگران افغانی در اصفهان بیش از کارگران ایرانی

نایب رئیس جامعه کارگر استان اصفهان با بیان اینکه کارگری که فاقد بیمه از سوی کارفرما است، هر زمان که کارفرما اراده کند، رد یا جذب می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل همین تبعیض‌هایی که در محیط‌های کارگاهی وجود دارد، درآمد کارگر ایرانی کمتر از کارگر افغانی شده است.

وی افزود: در شرایطی که اکنون دستمزد ماهانه یک کارگر ایرانی 389 هزار تومان است یک کارگر افغانی با همان شرایط کاری، ماهانه بیش از 500 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند.

مولیانی در پاسخ به این پرسش که پس تکلیف بازرسی‌های اداره کار و بیمه در این زمینه چه می‌شود، اظهار کرد: دلیل این همه تبعیض نیز همین است، اداره کار به دلیل بازرسی‌های کم از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی سبب تشدید این شرایط در محیط‌های کارگری استان اصفهان شده است.

وی با اشاره به اینکه از حدود 700 کارگاه سنگبری که در استان اصفهان مستقر است در هر واحد به طور متوسط پنج کارگر افغانی مشغول به کار هستند، تصریح کرد: تا زمانی که بازرسان به موقع و به اندازه کافی مراجعه و بررسی نکنند، این وضعیت ادامه دارد.

* بسیاری از کارگران گیتی‌پسند اخراج نشده‌اند

این عضو جامعه کارگر استان اصفهان با اشاره به اینکه حتی شهرداری نیز در اجرای پروژه‌های عمرانی خود از کارگران افغانی استفاده می‌کند، گفت: عمده این کارگران از سوی پیمانکاران شهرداری اصفهان مشغول کار می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسش فارس در مورد مشکلاتی که برخی واحدهای بزرگ صنعتی استان اصفهان مانند گیتی‌پسند در ماه‌های گذشته با آن مواجه شده‌اند و چگونگی شرایط کارگران آن، تصریح کرد: این واحد صنعتی یکی از واحدهای موفق استان اصفهان بود که ما نیز در قضایایی که برای آن در ماه‌های گذشته پیش آمد اصلا ورود نکردیم اما بسیاری از کارگران این گروه صنعتی اخراج نشده‌اند و با توجه به مقاومتی که کارفرمایان این واحد و استاندار اصفهان برای رفع مشکلات پیش آمده دارند، امید به حل مشکل این گروه صنعتی وجود دارد.

انتهای پیام/63001/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول