اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/گزارش خبری فارس از آخرین تحولات سیاسی پاکستان/

رهبر معترضان پاکستانی به کانادا می‌رود/ زرداری: انتخابات به‌موقع برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: «طاهر قادری» رهبر معترضان ضددولتی پاکستان پس از اتمام تحصن چهار روزه خود در اسلام‌آباد و امضای توافقنامه با دولت این کشور، اواخر این ماه عازم کانادا می‌شود.

رهبر معترضان پاکستانی به کانادا می‌رود/ زرداری: انتخابات به‌موقع برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، طاهر قادری قرار است 27 ژانویه (8 بهمن) با پروازی از لاهور به دبی رفته و پس از توقفی کوتاه در این شهر به کانادا برود.

برخی گزارشات حاکی از آن است که این رهبر پاکستانی که تابعیت کانادایی دارد به‌خاطر شکستن سوگند خود در زمان اعطای تابعیت، از سوی دولت کانادا فراخوانده شده است و قرار است پنجم فوریه (17 بهمن) در اینباره به دولت کانادا توضیح دهد.

وی سوگند خورده بود که حق ندارد پس از پناهندگی، به کشور متبوعش بازگردد.

واکنش زرداری به «بیانیه اسلام‌آباد»

شب گذشته، تیمی از وزیران و رهبران سیاسی پاکستان توافقی را با نام «بیانیه اسلام‌آباد» با قادری به امضا رساندند که بر اساس آن، مجلس این کشور تا پیش از 16 مارس منحل خواهد شد.

طبق قانون اساسی پاکستان، پیش از برگزاری انتخابات عمومی در این کشور، پارلمان منحل و دولت موقتی تشکیل می‌شود که وظیفه آن برگزاری انتخابات تا 90 روز پس از انحلال پارلمان است.

پیش از این نیز دولت اعلام کرده بود که پارلمان پاکستان، اواسط ماه مارس منحل خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که پس از انحلال مجالس این کشور، ظرف مدت 30 روز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی بررسی می‌شود و هیچ نامزدی حق ندارد تا قبل از تأیید صلاحیت وی از سوی کمیسیون انتخابات فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کند.

علاوه بر این، موضوع ترکیب جدید کمیسیون انتخابات نیز 27 ژانویه با حضور اعضای گروه منهاج القرآن در لاهور برگزار می‌شود.

همچنین طبق این بیانیه، تعیین نخست‌وزیر دولت موقت باید با مشورت حزب «تحریک عوامی» به رهبری قادری انجام شود.

طرف‌های مذاکره کننده همچنین توافق کردند تا با انجام برخی اصلاحات انتخاباتی زمینه را برای انجام انتخابات آزاد و عادلانه در کشور برگزار کنند.

«آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور پاکستان نیز با استقبال از این بیانیه، اقدام روز گذشته در پایان مسالمت‌آمیز تحصن چهار روزه در اسلام‌آباد را موفقیتی برای دموکراسی دانست و از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات تقدیر کرد.

با این حال، وی تأکید کرد که انتخابات باید در زمان مقرر خود انجام شود حتی تأخیر یک روزه در برگزاری آن قابل قبول نخواهد بود.

طاهر القادری رهبر «حزب منهاج‌القرآن» که چهار روز به همراه صدها هزار تن از هوادارانش در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان تحصن کرده بود، خواستار انحلال پارلمان و تشکیل دولت موقت با مشورت ارتش و قوه قضائیه شد تا به کمک آن، اصلاحاتی از جمله تشکیل کمیسیون جدید انتخاباتی و انجام اصلاحات در کشور انجام شود.

احتمال شرکت قادری در انتخابات آتی

با این حال، گفته می‌شود که مبارزه قادری برای انجام اصلاحات انتخاباتی در پاکستان هنوز به اتمام نرسیده است.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، برخی افراد نزدیک به رهبر منهاج‌القرآن، از احتمال شرکت وی و حزبش در انتخابات آتی پاکستان و لغو تابعیت کانادایی وی خبر دادند.

«رهیق عباس» دبیرکل گروه منهاج‌القرآن عنوان کرد که قرار است قادری تا قبل از 27 ژانویه جلساتی را برای بررسی این 2 موضوع برگزار کند.

وی همچنین قرار است برای بررسی راهکارهای مربوط به اصلاح کمیسیون انتخابات پاکستان، جلسه‌‌ای با کارشناسان حقوقی و رهبران احزاب سیاسی این کشور انجام دهد.

با این حال، «قادری فضل‌الاسلام» دبیر اطلاعاتی گروه قادری در گفت‌وگو با «رویترز»، با اشاره به اینکه این رهبر پاکستانی قصد تصدی پست نخست‌وزیری را ندارد، افزود: پس از امضای توافقنامه با دولت، ما بخشی از روند انتخابات شده‌ایم و ممکن است در انتخابات شرکت کنیم.

همچنین گفته می‌شود که قادری قصد دارد با برخی متحدان احتمالی خود در انتخابات آتی گفت‌وگو کند.

به گفته عباسی، در صورت شرکت این حزب در انتخابات، ائتلاف با حزب «تحریک انصاف پاکستان» در ایالت «پنجاب» و حزب «جنبش متحد قومی» در ایالت «سند» می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای این گروه باشد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول