اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

سامان سیاسی پاکستان دستخوش بحران/آیا توطئه‌ای در راه است؟

خبرگزاری فارس: در حالی رخدادها و اتفاقات چند روز اخیر پاکستان حاکی از روند حرکتی این کشور به سمت بی ثباتی گسترده سیاسی است که برخی کارشناسان از احتمال توطئه‌ای از پیش برنامه ریزی شده، خبر می‌دهند.

سامان سیاسی پاکستان دستخوش بحران/آیا توطئه‌ای در راه است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، به نظر می‌رسد که رخدادها و اتفاقات چند روز اخیر در پاکستان در حال سوق دادن این کشور به سمت یک بی‌ثباتی سیاسی است.

برپایی تظاهرات و تحصن گسترده رهبر حزب «منهاج‌القرآن» در اسلام‌آباد که از روز گذشته و با حضور صدها هزار نفری مردم آغاز شده است و همزمانی آن با صدور قرار بازداشت «راجا پرویز اشرف» نخست‌وزیر پاکستان گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال وجود یک برنامه از پیش تعیین شده برای برکناری حزب حاکم «مردم پاکستان» را قوت بخشیده است.

طاهرالقادری در سخنرانی روز گذشته خود در جمع هوادارانش در اسلام‌آباد، با استقبال از دستور دیوانعالی برای دستگیری نخست‌وزیر، تصریح کرد که با این حکم نیمی از کار انجام شده است و نیم دیگر آن نیز امروز (چهارشنبه) به نتیجه خواهد رسید.

برخی کارشناسان سیاسی و رهبران حزب مردم معتقدند که این همزمانی اتفاقی نبوده و در واقع توطئه مشترک ارتش و قوه قضائیه این کشور برای سرنگونی دولت است.

از چندی پیش این موضوع در رسانه‌های پاکستانی مطرح می‌شود که طاهر القادری به پشتوانه ارتش که به دنبال به قدرت رساندن یک دولت بی‌طرف و هماهنگ با نظامیان است قیام کرده و این در حالی است که برخی رسانه‌ها نیز از مداخله ارتش و فشار این نهاد برای صدور احکام دادگاه، به ویژه افشای پرونده‌های فساد مالی دولتمردان فعلی خبر می‌دهند.

با این حال، ارتش پاکستان با رد هرگونه دخالت در صدور حکم دستگیری اشرف و راهپیمایی طاهر القادری، تصریح کرد که ارتش قصد دخالت در این موضوع را نداشته و نحوه کنترل اوضاع فعلی کاملا بر عهده خود دولت است.

مقامات ارتش عنوان کردند که اگر دولت قصد دخالت در امور سیاسی و سرنگونی دولت را داشت تاکنون این کار را انجام داده بود اما ژنرال «اشفاق پرویز کیانی» فرمانده ارتش پاکستان تصمیم گرفته تا حل مشکلات سیاسی را به خود مقامات کشوری بسپارد.

در همین حال، «عمران خان» رهبر حزب «تحریک انصاف پاکستان» نیز با صدور بیانیه هفت ماده‌ای خواهان استعفای «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور، اعلام فوری تاریخ برگزاری انتخابات و تشکیل دولت موقت شد.

وی همچنین هشدار داد که در صورت عدم تشکیل دولت موقت به راهپیمایی طاهرخان می‌پیوندد.

گفته می‌شود که قادری از عمران خان دعوت کرده تا برای وحدت هرچه بیشتر نیروها به این تظاهرات بپیوندد و عمران خان نیز به این دعوت پاسخ مثبت داده است.

در همین حال، برخی رسانه‌ها نیز تظاهرات قادری را یک توطئه خارجی دانسته و عنوان کردند که احزاب ائتلافی دولت ازجمله حزب «مسلم لیگ» (شاخه قائد اعظم) و  حزب «جنبش متحد قومی» نیز با قادری همراه هستند و درصورت برخورد خشونت‌آمیز دولت با تحصن‌کنندگان، ممکن است از کابینه خارج شوند.

با این حال، حزب اپوزیسیون «مسلم لیگ نواز» که حاضر به شرکت در این تظاهرات نشده اعلام کرده است که به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد در روند دموکراسی کشور ایجاد اختلال کند.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که چند روز پیش به‌دنبال کشته شدن حدود 100 تن از شیعیان در انفجارهای شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان و اعتراض و تحصن گسترده مردم و شیعیان، دولت پاکستان دولت ایالتی بلوچستان را منحل کرد و به‌طور موقت اداره امور این ایالت را به فرمانداری و نیروهای مرزی سپرد.

گزارشات حاکی از آن است که مشاوران نزدیک زرداری از وی خواسته‌اند تا در تلویزیون حاضر شده و به مردم اعلام کند که تنها پس از پایان تحصن طاهر القادری حاضر است دولت موقت تشکیل دهد.

نکته جالب توجه در این میان، واکنش آمریکا به این تحولات است.

«ویکتوریا نولند» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، تصریح کرده است: تا زمانی که این موضوع به شکل شفاف و عادلانه و طبق قانون اساسی پاکستان حل شود یک مسئله داخلی برای این کشور است.

سفارت آمریکا در اسلام‌آباد 3 روز است که به‌خاطر نگرانی‌های امنیتی تعطیل شده است.

رئیس‌جمهور پاکستان که حدود یک ماه است در کراچی اقامت کرده تصمیم گرفته است تا مدت اقامت خود را تا چند روز دیگر در این شهر تمدید کند.

در حالی که طاهرالقادری و طرفداران وی در نزدیکی پارلمان پاکستان تحصن کرده‌اند، «فرحت‌الله بابر» سخنگوی زرداری تصریح کرد که رئیس‌جمهور تا چند روز دیگر در کراچی باقی مانده و وضعیت تحصن قادری و نیز موضوع بازداشت نخست‌وزیر را به‌دقت رصد می‌کند.

وی همچنین با رد شایعات مربوط به سفر قریب‌الوقوع زرداری به دبی، تأکید کرد که موضوع برگزاری زودهنگام انتخابات منتفی است و این انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول