اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

اجتماع گسترده مردم پاکستان در پایتخت/جزئیاتی از حضور «طاهر القادری» در میان مردم

خبرگزاری فارس: ساعاتی پیش ده‌ها هزار نفر از مردم پاکستان به رهبری «طاهر‌القادری» و به نشانه اعتراض به دولت در عدم اجرای قانون اساسی وارد پایتخت این کشور شده و تظاهرات گسترده‌ای را در این شهر برگزار کردند.

اجتماع گسترده مردم پاکستان در پایتخت/جزئیاتی از حضور «طاهر القادری» در میان مردم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، پس از بازگشت طاهر‌القادری یکی از شخصیت‌های برجسته سیاسی - مذهبی پاکستان به کشورش شور و حرارت خاصی در فضای سیاسی این کشور حکم‌فرما شد.

وی که حدود یک ماه است به پاکستان برگشته از ابتدا شروع به مخالفت شدید با دولت مرکزی پاکستان کرد و تهدید نمود در صورتی که تا تاریخ 14 ژانویه اصلاحاتی در نظام سیاسی کشور ایجاد نشود تظاهراتی گسترده را در اسلام‌آباد ترتیب خواهد داد.

قادری روز گذشته وعده خود را عملی کرد و به همراه ده‌ها هزار نفر از هواداران خود از «لاهور» به سمت اسلام‌آباد تظاهرات گسترده‌ای را آغاز کرد.

تظاهرات کنندگان پاکستانی چند ساعتی است که وارد پایتخت این کشور شده و در این شهر به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

طاهر القادری رئیس مؤسسه «منهاج‌القرآن» در اولین ساعات حضور خود در اسلام‌آباد خواهان استعفای رئیس جمهور و برکناری اعضای کابینه شد.

وی افزود: اگر دولت استعفا ندهد مردم دولت را وادار به این کار خواهند کرد.

قادری از مردمی که از لاهور با وی همراه شده بودند و سایر معترضان درخواست کرد ساختمان مجلس را محاصره کنند.

این رهبر معنوی مردم پاکستان تأکید کرد: تا زمانی که من از مردم نخواهم هیچ یک از معترضان اسلام‌آباد را ترک نمی‌کنند.

وی مدعی شد: تظاهرات وی بزرگترین تظاهرات در تاریخ جهان خواهد بود.

قادری با هشدار به دولت فدرال و دولت های ایالتی پاکستان گفت: مجالس ملی و ایالتی پاکستان باید هرچه سریعتر منحل شوند، در غیر این صورت چهار میلیون نفر از مردم انقلابی و هواداران جنبش وی این اقدام را به صورت شخصی بر عهده گرفته و با تصرف پارلمان ملی در اسلام آباد همه کرسی های آن را منحل خواهند کرد.

این در حالی است که پلیس سعی کرد با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم معترضان را که در چهارراه «کلثوم» اجتماع کرده بودند متفرق کند که این امر موجب درگیری بین مردم و پلیس شد.

گزارش ها نشان می‌دهد اعضای شرکت کننده در این تظاهرات با پرتاب سنگ از نزدیک شدن نیروی پلیس به طاهر القادری جلوگیری کردند.

گفته می‌شود که افراد ناشناس با تیراندازی در هنگام برگزاری این تظاهرات اوضاع را وخیم‌تر کردند. سخنگوی موسسه منهاج القرآن در گفت‌وگو با خبرنگاران در این زمینه خاطر نشان کرد: بعد از تیراندازی افراد نا‌شناس، تیراندازی پلیس سبب زخمی شدن 6 نفر که شامل 5 نفر از مردم عادی و یک محافظ بود شد.

وی تأکید کرد: هدف پلیس از تیراندازی به مردم دستگیری طاهر القادری بود اما مردم و محافظان گرد وی جمع شده و مانع از این کار شدند.

در همین حال «الطاف حسین» رهبر حزب «متحده قومی» از دولت خواست با طاهر القادری مذاکره کند و از قادری هم درخواست کرد با صبر و تحمل بیشتر گفت‌وگو با دولت را رد نکند.

بر اساس گزارش منابع محلی خبری، حدود پنج هزار نیروی امنیتی از سپاه مرزی پاکستان (FC) و 2 هزار نفر از نیروهای پلیس ایالت «پنجاب» نیز برای کنترل اوضاع امنیتی اسلام‌آباد به این شهر اعزام شده‌اند.

محمد طاهر القادری ماه گذشته از کانادا به پاکستان بازگشت و از هواداران خود خواست تا روز دوشنبه (25دی ماه) در تظاهراتی در مقابل ساختمان پارلمان ملی این کشور در اسلام‌آباد با هدف فشار به دولت مرکزی برای برگزاری انتخابات پارلمانی بر اساس قانون اساسی این کشور شرکت کنند.

اخبار تکمیلی این تظاهرات متعاقبا اعلام می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول