اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کسی نمی‌خواهد کاری در این شهر کند

سریال برش کوه‌های مشهد همچنان ادامه دارد

خبرگزاری فارس: برش عرضی و طولی کوه‌های اطراف شهر و ساخت و ساز بی‌سابقه در ارتفاعات اثرات سوئی بر منابع طبیعی شهر مشهد دارد و سبب تاراج میراث و سرمایه‌های طبیعی این کلانشهر می‌شود.

سریال برش کوه‌های مشهد همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، برش کوه‌ها در محدوده مشهد رخ می‌دهد و این ساخت و سازهای غیرمجاز بر پهنه ارتفاعات یک چالش محسوب شده و به محیط زیست آسیب می‌زند؛ آسیبی که اثرات منفی آن در سال‌های آینده مشخص می‌شود.

حسن موحدیان، فرماندار مشهد با اشاره به اینکه خود شخصا با اینگونه ساخت و سازها در ارتفاعات شهر مخالف هستم، می‌گوید: ارتفاعات و کوه‌های اطراف شهر مشهد متعلق به همه بوده و محلی برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی شهروندان و مسافرانی است که به مشهد می‌آیند و نباید ساخت و ساز در این محدوده‌ها که متعلق به همه مردم است، در انحصار عده‌ای خاص گرفتار آید.

وی با بیان اینکه مسئولیت ساخت و سازها در محدوده شهر با شهرداری است، اظهار می‌کند: با این وجود شاهد آن هستیم که برخی پروژه‌ها همچون آبادگران در حال ساخت بوده و کمیسیون ماده 5 مجوزهای آن را صادر کرده است.

بنده فرماندار هم تابع‌ام!

فرماندار مشهد در عین حال تصریح می‌کند: این دیدگاه شخصی من است اما بنده جایگاه قانونی در این خصوص ندارم و وقتی کارگروه‌های مربوطه و کمیسیون ماده 5 رأی بر انجام کاری می‌دهد یا مجوزی صادر می‌کند، بنده فرماندار هم باید تابع آن باشم.

موحدیان در ادامه می‌افزاید: به هر حال در کمیسیون ماده 5 که به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و دیگر نهادها همچون مسکن و شهرسازی، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی استان، رییس شورای شهر و شهردار و نماینده مهندس مشاور در آن عضو هستند تصمیم بر آن گرفته شده که ساخت و سازها در آبادگران، توس گستر و ... انجام شود و این واقعیتی است که باید پذیرفت.

ساخت و سازهای آبادگران محدود شود

فرماندار مشهد تاکید می‌کند: اختیارات کمیسیون ماده 5 دارای وجهه قانونی است و اگر شهرداری با چنین ساخت و سازهایی به تنهایی مخالف باشد، نمی‌توان نظر جمع را به نفع نظر یک نفر برگرداند و شهرداری هم تنها می‌تواند مانند دیگر اعضای کمیسیون ماده 5 نظر خود را بگوید.

وی در خصوص پیشنهاد ملغی اعلام کردن برخی مجوزهای صادر شده برای ساخت و ساز در ارتفاعات از سوی کمیسیون ماده 5 می‌گوید: این کار شدنی نیست چرا که سرمایه‌گذار در پروژه‌ای همچون آبادگران سرمایه‌گذاری کرده است؛ مگر اینکه ساخت و ساز در اطراف این پروژه را به شرطی که بار حقوقی نداشته باشد، محدود کنند.

ماجرا از اساس اشتباه است!

با این حال جواد داوودآبادی فراهانی، رییس کمیسیون فنی، عمرانی و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد با اشتباه خواندن طرح و برنامه‌ای که اجازه ساخت و ساز سودجویان در ارتفاعات مشهد را می‌دهد، می‌گوید: بر اساس مصوبات شورای شهر، ساخت و ساز در زمین‌های با شیب بیشتر از 15 درجه ممنوع است اما شاهدیم خلاف این عمل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کوه‌های اطراف مشهد میراث طبیعی شهر است، اظهار می‌کند: برای حفظ این میراث طبیعی باید تمامی ساخت و سازهایی که بدون مجوز صورت گرفته قلع کرد.

وی تصریح می‌کند: چرا بر روی اراضی زکریا و آبادگران طرح گذاشته شده است؟ همان کسی که بر روی این منابع طبیعی شهر طرح گذاشته و برنامه‌ریزی کرده، به مشهد خیانت کرده است.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز خواستار محدود کردن ساخت و سازها در پروژه‌هایی نظیر آبادگران شده و بیان می‌کند: هم‌اکنون 30 درصد از پروژه آبادگران اجرایی شده و برای اینکه مشهد از نمای دور و نزدیک چهره زشت‌تر از این به خود نگیرد و فاجعه دیگری برای این شهر رقم نخورد، از همین الان جلوی گسترش بقیه پروژه و طرح‌هایی از این دست را بگیریم.

داوودآبادی با رد این موضوع که شهرداری برای ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده کوه‌ها و ارتفاعات مشهد مجوز صادر کرده است، می‌گوید: شهرداری تنها زمانی مجوز صادر می‌کند که طرحی وجود داشته باشد و این طرح به تایید راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده باشد.

وی با طرح این سوال که افراد با چه مجوزی زیبایی‌های شهر را از گنجینه داشته‌های شهر خارج می‌کنند، می‌گوید: در طرحی‌هایی که به تایید شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است، پروژه‌هایی نظیر آبادگران جایگاهی ندارد و شاهدیم سودجویان یا آن دسته از افرادی که از این اتفاقات ذی‌نفع بودند، دست به تخریب ارتفاعات مشهد زدند.

ارتفاعات شهر مشهد همچنان با مجوز و بی‌مجوز در دست ساخت و ساز است و هر روز شاهد آن هستیم که عده‌ای دیگر به جان گنجینه طبیعی مشهد افتاده و تا می‌توانند آن‌ها را می‌تراشند و می‌برند و در گیر و دار دعوای مسئولان در وانهادن مسئولیت به شانه یکدیگر و بعضا شانه خالی کردن‌ها یا موازی کاری‌های آنان، سودجویی می‌کنند. به هر حال امید است روزی که مسئولان به خود آمده و به وظیفه قانونی خویش عمل کنند، چندان دیر نشده باشد.

انتهای پیام/70006/ر30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول