اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور:

افزایش سواد دیجیتالی موجب کاهش آسیب در فضای مجازی می‌شود

خبرگزاری فارس:عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور گفت: کاهش آسیب در فضای مجازی با افزایش سواد دیجیتال خانواده‌ها محقق می‌شود.

افزایش سواد دیجیتالی موجب کاهش آسیب در فضای مجازی می‌شود

حسین اعتصامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری به گسترش و توسعه رسانه‌های گوناگون در جهان اشاره کرد و اظهار داشت: گسترش و توسعه رسانه های گوناگون، خانواده در قرن بیست و یکم را با مجموعه‌ای از فرصت و آسیب مواجه کرده است.

وی افزود: این رسانه‌ها و در رأس آن فضای مجازی اگر به درستی به کار گرفته شوند می‌توانند تحولی جدی در جنبه‌های مختلف زندگی اعضا خانواده ایجاد کنند.

اعتصامی با اشاره به اینکه کارهای روزمره با بهره‌وری از فضای مجازی سبب تسریع در کار می‌شود، تصریح کرد: فعالیت‌هایی همچون انتخاب واحد دانشگاه، ثبت‌نام، فعالیت‌های بانکی به ویژه واریز وجوه، دریافت اطلاعات علمی و فرهنگی و غیره در فضای دیجیتالی و مجازی با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود.

عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور اظهار داشت: اما همین امکانات و توانمندی‌های بالا اگر توأم با آگاهی و دانش‌های کافی نباشد نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند کیان یک خانواده را متلاشی کرده و این کانون را با خطرات جدی مواجه سازد.

این محقق فرهنگی، سواد دیجیتالی خانواده‌ها را عاملی برای کاهش آسیب‌هایی از این دست دانست و گفت:  به منظور کاهش آسیب در فضای مجازی، لازم است همه اعضای خانواده به دانشی به عنوان "سواد دیجیتال" مجهز شوند تا بوسیله آن قادر شوند راه نفوذ آسیب‌ها را شناسایی و مسدود کرده و در حقیقت بهترین استفاده را از امکانات فضای مجازی ببرند.

اعتصامی با بیان اینکه ناآشنایی خانواده‌ها نسبت به مخاطراتی که این محیط جدید می‌تواند به دنبال داشته باشد، باعث شده آگاهی فرزندان از اصول استفاده صحیح از این فضا بسیار اندک باشد، افزود: این ناآگاهی سبب بروز مشکلات فراوانی برای آنها می‌شود و جمعیت زیادی از کاربران اینترنت از نا امن بودن این محیط برای نگهداری و بارگذاری اطلاعات و تصاویر شخصی خود آگاه نیستند و بی‌محابا در این فضا فعالیت می‌کنند.

وی ناآگاهی کاربران از نا امن بودن فضای مجازی را عاملی برای سوءاستفاده سودجویان در این فضای گسترده اینترنتی دانست و خاطر نشان کرد: سودجویان با سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران وارد عمل شده و منجر به هتک حرمت و حیثیت آنان می‌شوند.

عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور یادآور شد: دختر خانمی در محیط‌های چت یا گفت‌وگوی آنلاین با پسری ارتباط برقرار کرده و در اثر ناآگاهی و اعتماد بی‌جا تصاویر شخصی خود را در اختیار طرف مقابل قرار می‌دهد طرف مقابل هم این تصاویر را دست‌کاری کرده و آنها را به صورت تصاویر مستهجن در محیط اینترنت منتشر و باعث هتک حیثیت و در نهایت خودکشی دختر می‌شود.

وی افزود: این گونه موارد که به شدت در حال افزایش است اگر خانواده‌ها اطلاعات کافی در مورد شرایط حاکم بر این فضای جدید داشته باشند و به فرزندان خود اصول ایمنی فعالیت در اینترنت را آموزش دهند به طور یقین چنین مشکلاتی بوجود نمی‌آید.

اعتصامی متذکر شد: به بیان دیگر باید با آموزش‌های لازم و آگاهی بخشی به خانواده‌ها و کاربران، سواد دیجیتالی آنها را افزایش دهیم به نحوی که قادر باشند با حداقل آسیب‌پذیری از فضای مجازی از امکانات این محیط جدید به نفع خود استفاده کنند.

انتهای پیام/86006/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول