اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضعف واقع‌گرایی مهم‌ترین آسیب‌ ازدواج‌های اینترنتی

خبرگزاری فارس: ضعف واقع‌گرایی، نمایش ناسازگاری در مقابل تفاهم و یکرنگی و اعتماد کاذب از جمله آسیب‌هایی است که بنیان خانواده را در شیوه‌های اینترنتی انتخاب همسر با چالش مواجه می‌کند.

ضعف واقع‌گرایی مهم‌ترین آسیب‌ ازدواج‌های اینترنتی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، امروزه بشر استفاده از وسائل ارتباط جمعی همچون اینترنت، ماهواره و رایانه را لاینفک زندگی خود می‌داند و دنیای جدید نیز شیوه‌های نوین را می‌طلبد به طوری که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند امور روزمره و گاه ضروری زندگی خود از جمله ازدواج و تجارت را از طریق اینترنت پیگیری کنند.

در دنیای جدید و دائم در حال تغییر، با توجه به جمعیت جوان کشور نیاز داریم که واقع‌بینانه‌تر به مسئله ازدواج جوانان و نیاز آنان نگاه کنیم.

با اینکه اتکا به اینترنت و فضای مجازی ممکن است در نگاه اول آسان‌ترین راه همسریابی تلقی شود، ولی واقعیت این است که فضای نامطمئن مجازی نمی‌تواند ملاک دقیق و قابل اعتنایی برای یافتن یک شریک دایمی باشد.

محمد خلیل‌پور استاد حوزه و دانشگاه ارومیه در تشریح معیارهای انتخاب همسر، ایمان و اعتقاد قلبی، آراستگی شخصیتی و اخلاقی به ارزش‌های عرفی و اجتماعی، شرافت و اصالت خانوادگی، نجابت، پاکی، تدیّن و ریشه‌دار بودن خانواده طرفین را از جمله معیارهای اصلی انتخاب همسر عنوان کرد.

وی تصریح کرد: جوانان می‌توانند از راه‌های متفاوت و مختلفی اطلاعات مفیدی در مورد زندگی مشترک کسب کنند که یکی از بهترین راهکار‌ها می‌تواند سخنان و رهنمود‌های امامان معصوم (ع) باشد.

خلیل‌پور تاکید کرد: شناخت قبل از ازدواج باید به گونه‌ای باشد که در آینده مشکل‌آفرین نباشد زیرا بعد از ازدواج معمولاً احساسات، عواطف و همچنین غریزه جنسی طرفین به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و در این صورت است که با مشکلات زندگی روبه‌رو شده و به این ترتیب ادامه زندگی در کنار یکدیگر مشکل‌ساز می‌شود.

خلیل‌پور تصریح کرد: زن و شوهری که به صورت عقلانی زندگی خود را شروع کرده‌اند در حقیقت نصفه دیگر خود را پیدا کرده و زندگی خود را کامل کرده‌اند و در این صورت است که دین و ایمان خود را نیز با هم بودن تکمیل کرده و بدون شک لازمه این انتخاب درست و به هنگام توسل به راه‌های اصولی و صحیح در ازدواج است.

* جوانان مبنای آغاز زندگی مشترک را بر شناخت صحیح قرار دهند

محمدرضا رضایی روانشناس و فوق تخصص هوش هیجانی نیز در این رابطه عنوان کرد: در فرهنگ ایرانی موانع زیادی برای ارتباط طولانی قبل از ازدواج بین خانواده‌های جوانان وجود دارد و جوانان نمی‌توانند با خصوصیات یکدیگر آشنا شوند، استفاده از ابزار اینترنت برای آشنایی پیش از ازدواج تنها در صورتی مطلوب و مفید خواهد بود که افراد اطلاعات و خصوصیاتی که از خود می‌دهند خصوصیات واقعی باشد و فقط شرایط مثبت افراد گفته نشود.

وی خاطر نشان کرد: ازدواج‌های موفقی که ریشه در آشنایی اینترنتی دارند معمولاً توسط افرادی صورت گرفته که از شخصیت‌های پخته‌ای برخوردار بوده‌اند به این معنی که به طور تصادفی با هم در اینترنت آشنا شده‌اند نه اینکه از این طریق با هم ازدواج کنند.

این استاد دانشگاه پیام نور ارومیه گفت: صرف‌نظر از شیوه‌های انتخاب همسر جوانان باید مبنای خود برای آغاز زندگی مشترک را بر شناخت صحیح قرار دهند بیشتر افرادی که از طریق همسریابی اینترنتی مبادرت به آغاز آشنایی می‌کنند شامل گروه‌هایی هستند که محدودیت‌هایی دارند این محدودیت‌ها ممکن است مربوط به مشکلات فردی، خانوادگی ظاهری و فرهنگ حاکم بر محیط زندگی فرد باشد.

وی تاکید کرد: در فضای مجازی تضمینی وجود ندارد که اطلاعات ارائه شده توسط کاربران صحیح باشد، زیرا در بسیاری از موارد افراد ایده‌آل‌های خود را به طرف مقابل منعکس می‌کنند.

این روانشناس معتقد است به سبب آنکه دوستی‌ها و آشنایی‌های اینترنتی تعهدی میان افراد به وجود نمی‌آورد می‌تواند خیلی زود به جدایی منجر شده و از سوی دیگر شناختی که از این طریق شکل می‌گیرد چندان کامل و حتی مناسب نیست.

ایوب رنجبری امام جمعه ماکو در رابطه با تأثیر آشنایی‌های اینترنتی به منظور ازدواج گفت: ازدواج‌هایی که بر اساس هوس، رابطه‌های خیابانی و اینترنتی صورت می‌گیرند در نهایت باعث افزایش آمار ازدواج‌های ناموفق و طلاق خواهند شد.

وی معتقد است برای ایجاد ازدواج‌های موفق و پایدار در جامعه اسلامی باید از رابطه‌های شکننده و بدون آگاهی و معرفت به طور جدی اجتناب نمود.

رنجبری تصریح کرد: انسان‌ها به طور غریزی نیازمند یک الگو و راهنما هستند که در زندگی در برخورد با مشکلات به آن توسل جویند و در مسیر رفع مشکل خود تلاش کنند و بهترین الگو و اسوه، قرآن، پیامبران و امامان معصوم (ع) هستند.

امام جمعه ماکو اذعان داشت: رجوع به سنت‌های اصیل اسلامی ایرانی، پرهیز از هر‌گونه تجمل‌گرایی در امر ازدواج، تقویت بنیان‌های فکری و فرهنگی، زنده نگاه داشتن حریم‌ها و حرمت‌های بزرگان، بازگشت به هویت دینی مؤلفه‌های ترسیم زندگی پایدار است که در آشنایی‌های اینترنتی به سبب نبود پایبندی‌های لازم مورد غفلت قرار می‌گیرد.

==============

گزارش از مریم صفری

==========

انتهای پیام/61013/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول