اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال محقق شد

افزایش 20 درصدی صادرات از استان همدان

خبرگزاری فارس: معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: میزان صادرات استان همدان در سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته 20 درصد و از نظر وزنی 10 درصد رشد داشته است.

افزایش 20 درصدی صادرات از استان همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مسعود بکایی عصر امروز در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان همدان اظهار داشت: در 9 ماهه سال جاری 24 میلیارد دلار صادرات کل کشور بوده که استان همدان با احتساب آن یک درصد تا کنون 240 میلیون دلار صادرات داشته است.

وی در ادامه به کالاهای مهم صادراتی استان همدان اشاره کرد و افزود: کشمش، سفال، سیمان، شیشه، چینی‌آلات بهداشتی، ظروف تفلون، سیب زمینی، صنایع دستی، انواع رزین، کاشی و لبنیات است که سفال، چینی‌آلات بهداشتی و سیب زمینی با کاهش صادرات روبه‌رو شدند بقیه کالاهای صادراتی نیز رشد داشتند.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: صادرات کاشی 91 درصد، کشمش 32 درصد داشته و لبنیات هم از رشد خوبی برخوردار است.

وی اضافه کرد: با توجه به تحریم‌ها و کاهش مشوق‌های صادراتی در سال 91 نتوانستیم جوایز صادراتی را پرداخت کنیم، ولی با وجود مشکلات نقل و انتقال ارزی و پرداخت عوارض صادراتی شاهد افزایش صادرات در استان همدان هستیم.

بکایی در ادامه با بیان اینکه تعداد کالاهای ممنوع از 52 قلم کالا به 27 قلم کالا کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: 22 قلم کالا موظف به پرداخت عوارض ارزی شدند و بقیه هم در اختیار وزارتخانه‌ها قرار گرفت که بر حسب ضرورت صادرات انجام شود.

وی گفت: سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است به همین دلیل باید در هنگام اخذ کارت بازرگانی به متقاضیان آموزش‌های لازم در خصوص عواقب واگذاری کارت به دیگران آگاه‌سازی شود.

*عدم همکاری ادارات در پنجره واحد گمرکی

مدیرکل گمرک استان همدان با بیان اینکه از پنج دستگاه مرتبط با پنجره واحد گمرکی فقط بانک عامل و اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی حضور دارند گفت: بانک عامل با توجه به عدم اتصال به شبکه بانکی کشور عملاً غیر فعال است و استاندارد هم حضور کامل دارد اما نماینده آنها اختیارات کافی برای انجام وظایف ندارد و برای هر نمونه‌برداری مبلغ 42 هزار تومان دریافت می کنند که نارضایتی را در بین فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

وی افزود: گمرک همدان 54 درصد از صادرات را در سال جاری انجام داده و گمرک ملایر 46 درصد را به خود اختصاص داده است.

محسن جامه‌بزرگ ادامه داد: 40 درصد از صادرات استان را کشمش به خود اختصاص داده و هر ساله شش درصد از سیب زمینی از طریق گمرک استان صادر می‌شد که این رقم به سه درصد تنزل کرده و این به خاطر این است که سیب‌ زمینی از مبادی دیگر صادر می‌شود.

وی گفت: اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان باید در گمرک برای تسهیل امور آزمایشگاه داشته باشد و نمونه‌برداری در محل گمرک انجام شود.

*مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی:

در ادامه جلسه برخی از صادرکنندگان به مواردی از مسائل و مشکلات اشاره می‌کردند و خواهان رسیدگی و رفع موانع و مشکلات پیش روی صادرکنندگان بودند که در ذیل به این موارد اشاره می‌شود:

- کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش

- اجرای برخی قوانین صادراتی که مشکل‌آفرین است

- افزایش هزینه حمل و نقل کالا

- افزایش سوء استفاده از کارت بازرگانی

- عدم انتقال ارز از خارج به علت تحریم

- عدم امکان پرداخت به موقع بدهی‌های بانکی

انتهای پیام/2499/آ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول