اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قالب طرح دشواری‌های نظری و ملاحظات روش‌شناختی

«استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم» منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرگروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از انتشار پروژه «استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم؛ دشواری‌های نظری و ملاحظات روش‌شناختی» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

«استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم» منتشر می‌شود

حجت‌الاسلام محمد عالم‌زاده نوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به پروژه استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم اظهار کرد: لازم است ضوابط حاکم بر فهم سیره و رفتار معصوم را کشف و تدوین کرده و بهره‌های نظری و عملی آن منسجم و روشمند شود.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه کشف گزاره اخلاقی از رفتار معصوم صورت می‌گیرد تا در مواجهه با مشکلات واقعی راه‌حل و راهکار مناسب ارائه شود.

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه سیره عملی و رفتار امامان معصوم(ع) یک منبع و مرجع مهم در شناخت آموزه‌های دینی است گفت: شیعه علاوه بر قرآن کریم از گنجینه سنت پیامبر(ص) و عترت پاکش نیز برخوردار است بنابراین از سخن و رفتار پیشوایان معصوم(ع) می‌توان دستور زندگی سعادت‌بخش و حیات‌آفرین را برای انسان استخراج کرد.

وی یادآور شد: این تحقیق برای دانشمندان مغتنم و ارزشمند بوده و از آن در بهینه‌سازی فرآیند تفکر و اصلاح خطاها استفاده می‌شود.

عالم‌زاده ادامه داد: اگر حرکت طبیعی دستگاه فکری اندیشمندان اسلامی در پیدایش منطق و عمل معصوم تبیین و ارائه شود ارزش فراوانی در بهینه‌سازی فهم عمل معصوم دارد.

وی با بیان اینکه پروژه پروژه استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم دارای چهار فصل است گفت: کلیات (ضرورت بحث، ماهیت بحث و مفاهیم)، تأسی به رفتار معصوم (حسن، لزوم یا عدم لزوم)، چالش‌های استنباط حکم اخلاقی از رفتار و قواعد فهم عمل معصوم و حل چالش‌ها از جمله فصل‌های این کتاب است.

مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی لزوم پیروی مطلق از رفتار معصوم و اقتدا به آن در همه موارد و جزئیات، احتمال اختصاص رفتار معصوم به شرایط فردی، اجتماعی و محیطی خاص و عدم لزوم تأسی به آن در سایر شرایط را از جمله مباحث مطرح شده در فصل دوم این اثر ذکر کرد.

وی به شواهد موجود برای تأسی به معصومان اشاره کرد و افزود: عصمت، امر لفظی به تأسی، اقتدا و تبعیت، نقل اخلاق انبیاء برای تأسی و تأسی اهل بیت(ع) به سیره پیامبر (ص)از جمله عناوین مباحث مطرح شده در این بخش است.

انتهای پیام/78003/ج30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول