اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خبر داد

اجرای 3 نیروگاه تلمبه‌ ذخیره‌ای در کشور/خودکفایی ایران در سدسازی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: سه نیروگاه تلبمه‌ ذخیره‌ای در کشور در دست اجراست.

اجرای 3 نیروگاه تلمبه‌ ذخیره‌ای در کشور/خودکفایی ایران در سدسازی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، سید‌محمدرضا رضازاده بعدازظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره در شهرستان نوشهر و در محل سد سیاه بیشه اظهار داشت: ‌اجرای پروژه‌های که در گذشته امکان اجرای آنها در کشور غیرممکن به نظر می‌رسید در حال حاضر در کشور توسط متخصصان داخلی قابل اجرا‌ست.

وی تصریح کرد: صنعت سدسازی کشور پیش از انقلاب کاملا وابسته به خارج از کشور بود، اما در حال حاضر این سدها به‌ وسیله متخصصان توانمند ایرانی طراحی، اجرا و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به زمان شروع طرح سد سیاه‌بیشه در مازندران که از سه سال پیش در مازندران آغاز شد، گفت: نیروگاه‌های تلمبه‌ای سه درصد برق دنیا را تامین می‌کنند.

این مسئول دیگر مشخصه‌های سد سیاه بیشه کمک به شبکه برق، انتقال برق تولیدی به ساعات پیک مصرف و ایجاد تعادل در شبکه احداث را عنوان کرد و گفت: ایجاد این سد ‌پشتوانه پایداری شبکه برق کشور را به همراه دارد.

رضازاده یادآور شد: در کنار نیروگاه‌های حرارتی و اتمی، نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای نیز باید وجود داشته باشند چرا که خارج و وارد مدار شدن این نیروگاه‌ها هزینه زیادی دارد اما نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای ظرف مدت چند دقیقه وارد مدار و یا از آن خارج می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به ظرافت‌ها و سختی‌های اجرای طرح نیروگاهی در سد سیاه بیشه‌ تصریح کرد: قرار گرفتن این پروژه در کنار جاده پرتردد چالوس، دشواری‌هایی از بابت حمل تجهیزات به همراه داشت و از همین رو بخشی از تجهیزات سنگین در داخل کارگاه ساخته شد.

وی اجرای عملیات ساخت شفت فولادی به طول 500 متر و با پوشش فلزی را از بخش‌های دشوار این پروژه ذکر کرد و گفت: بخش عمده‌ای از این پروژه در زیر زمین اجرا می‌شود به طوری که چند کیلومتر تونل برای انتقال آب از سدها به یکدیگر و احداث مغارهای استقرار نیروگاه در عمق 300 متری زمین ساخته شده و از بیرون قابل مشاهده نیست.

این مسئول با اشاره به تفاوت این طرح با ‌دیگر سدهای کشور اظهار داشت: در این طرح، آب سدها هر 24 ساعت باید چرخش داشته باشد در نتیجه برای جلوگیری از آسیب به سازه‌ها نیاز به دقت و پیش‌بینی‌های فنی خاصی داشت.

وی ظرفیت تولید برق این نیروگاه را یک‌هزار و 40 مگاوات و تقریبا برابر با ظرفیت نیروگاه کارون 4 دانست و گفت: با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده با معاونت برق وزارت نیرو هم‌اکنون اجرای نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای جدیدی مثل آزاد، سیمره و رودبار لرستان نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/86019/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول