اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان:

سوخت مازوت برای نیروگاه‌ها مقرون به صرفه نیست/مردم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان: سوخت مازوت با لیتری 200 تومان در مقابل هر کیلو متر مکعب گاز 70 تومان مقرون به صرفه نیست، اما اگر مردم 10 درصد صرفه‌جویی گاز کنند سوخت به نیروگاه هم می‌رسد.

سوخت مازوت برای نیروگاه‌ها مقرون به صرفه نیست/مردم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هوشنگ فلاحتیان ظهر امروز در نشست مشترک اعضای کمیته اضطرار آلودگی و اصحاب رسانه با بیان اینکه جراید به عنوان مولفه‌های تاثیرگذار هستند، اظهار کرد: برخی از جراید استان اخیرا مصاحبه‌هایی با افراد غیر متخصص کرده اند، که مطالب عنوان شده بدون کارشناسی و به دلیل نداشتن تخصص در آن رشته است.

وی با بیان اینکه در صنعت برق رویه ما این نیست که به موارد چالشی وارد شویم، افزود: این که در رسانه‌ها مدام دنبال مقصر می‌گردیم، اصلا کار صحیحی نیست.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: پدیده آلودگی هوا در فصل میانگین زمستان در اصفهان اتفاق می‌افتد که این آلودگی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه نیروگاه برق اصفهان 42 سال پیش افتتاح و نیروگاه شهید منتظری اصفهان 25 سال پیش راه‌اندازی شده است، ادامه داد: چرا در گذشته با وجود اینکه آلودگی بیشتری داشتند صحبتی از نیروگاه‌ها نبود.

*مصرف برق اصفهان از ابتدای انقلاب تاکنون 22 برابر شده است

فلاحتیان با بیان اینکه در آن زمان میران بارش‌ها کاهش و شهرک‌های صنعتی افزایش نیافته بودند،اضافه کرد: اوایل انقلاب مصرف برق اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری 997 میلیون کیلو وات ساعت بود و این در حالی است که اصفهان به تنهایی 22 میلیارد کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کند.

وی مصرف برق اصفهان را از ابتدای انقلاب تا کنون را 22 برابر عنوان کرد و افزود: ظرفیت نیروگا‌ها در اوایل نقلاب 250 مگاوات و مصرف انرژِی کمتر از یک میلیارد کیلو وات ساعت بوده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان به تغییرات در افزایش مشترکان برق روستایی، استفاده کمتر از 10 درصد برق توسط صنایع اشاره کرد و گفت: 60درصد برق اکنون در صنایع مصرف می‌شود.

*سرانه مصرف هر نفر 3 هزار کیلو وات در سال است

وی با بیان اینکه آنچه سبب شده است که آلاینده‌ها افزایش پیدا کند، تغییر شرایط آب و هوایی اصفهان و چهارمحال و بختیاری، توسعه صنعتی، افزایش خودروها و سطح رفاه جامعه است، تصریح کرد: در سه دهه پیش سرانه برق هر نفر کمتر از یک هزار کیلو وات در سال بود اما اکنون 3 هزار کیلو وات است.

فلاحتیان با تاکید به اینکه رسانه‌ای کردن این موضوع که چه کسی مقصر است کار درستی نیست، افزود: همه این اقدامات براساس نیاز روز اتفاق افتاده است.

وی دلیل اصلی این آلودگی‌ها را تراکم آلاینده‌ها و حرکت نکردن این آلاینده‌ها برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر در کلانشهر اصفهان در مجموع استان نزدیک به 6 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌هی وجود دارد که از این ظرفیت 2 هزار و 200 مگاوات نیروگاه‌هایی می‌توانند صددرصد گاز و یا صددر صد مازوت مصرف کنند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان اضافه کرد: به غیر از این ظرفیت نام برده، 3 هزار و 800 هزار مگاوات نیروگاه برق آبی بدون سوخت، نیروگاه گاز و گازوئیل داریم.

*450 میلیون مترمکعب گاز از 500 میلیون متر مکعب، فقط مصارف خانگی است

وی با بیان اینکه پدیده‌ای که در اصفهان اتفاق افتاده است، افزایش شدید مصرف گاز خانگی است، گفت: از 500 میلیون متر مکعب گاز تولیدی 450 میلیون متر مکعب در خانه‌ها مصرف می‌شود.

فلاحتیان اضافه کرد: براساس اولویت‌ها گاز برای بخش خانگی است، که با احتساب، تولید 500 میلیون متر مکعبی، 50 میلیون مترمکعب به صنایع و نیروگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: آنچه سبب می‌شود نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده کنند، افزایش مصرف سوخت گاز در مصارف خانگی است.

*با 10 درصد صرفه‌جویی گاز در مصارف خانگی، گاز به صنایع هم می‌رسد

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به سال تولید ملی اشاره کرد و گفت: اگر در مصرف خانگی گاز فقط 10 درصد صرفه‌جویی رخ دهد سوخت به مصارف صنعتی نیز می‌رسد.

وی گفت: نیروگاه‌ها با صرف هزینه‌های بسیار زیاد گاز سوز شده است،و این در حالی است که برخی اظهار کرده‌اند که چون مصرف سوخت مازوت ارزان است، نیروگاه‌ها استفاده می‌کنند.

فلاحتیان با تاکید به اینکه هر متر مکعب گاز 70 تومان،هر لیتر مازوت 200 تومان و هر لیتر گازوئیل 350 تومان است، اظهار کرد: در پیک بار تابستان امسال در کشور 43 هزار و 600 مگاوات بار مصرفی کشور بوده و اکنون حداکثر بار مصرفی کاهش پیدا کرده است.

وی بار مرفی در شرکت برق منطقه‌ای اصفهان را 3 هزار و 907 مگاوات عنوان کرد و افزود: در این فصل حداکثر بار مصرف 3 هزار مگاوات و 30 درصد مصرف کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه برای تولید این 3 هزار مگاوات بخشی از این نیاز از نیروگاه اتمی بوشهر تولید می‌شود، افزود: در شرایط اقتصادی کلان جامعه میزان گاز تولیدی در حال  حاضر 500 میلیون متر مکعب است.

وی به رسانه‌ها تاکید کرد: در حوزه مصرف گاز باید تبلیغ بیشتری صورت گیرد تا مصرف‌کنندگان صرفه‌جویی کنند.

فلاحتیان همچنین گفت: باید راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اندیشیده و تغییر رفتار مردم را رواج داد.

وی ازفزود: الگوی رفتاری ما بر اساس واقعیت‌هاست و رسانه‌ها باید در این زمینه بیش ازپیش فعالیت کنند.

انتهای پیام/63012/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول