اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی:

مرمت حسینیه دوره قاجار حاج غفار مراغه به پایان رسید

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت حسینیه تاریخی حاج غفار شهرستان مراغه به پایان رسید.

مرمت حسینیه دوره قاجار حاج غفار مراغه به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی صبح امروز در بازدید از مراحل مرمت حسینیه حاج غفار مراغه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: قدمت این حسینیه به دوره قاجار می‌رسد که با اتمام مرمت، هم اکنون آماده بهره‌برداری است.

محمدی با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته در حسینیه حاج غفار خاطرنشان کرد: استحکام بخشی و گچ‌کاری دیواره‌ها، احیای طنبی، تعویض تیرهای چوبی و ایزوگام سقف از جمله اقدامات مرمتی صورت گرفته در این مسجد به شمار می‌رود.

وی پنجره بزرگ اروسی حسینیه حاج غفار را از مشخصه های زیبای این بنا عنوان کرد و گفت: این پنجره که از ازاره سنگی طنبی حسینیه به طول هشت متر تا سقف کشیده شده، یک مدل شمسه 16 تایی است که با یک خورشید در میان و کراتی در اطرافش منظومه شمسی را تداعی می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با اشاره به بخش‌های مختلف حسینیه یادآور شد: یک طنبی با تاقچه‌ها و گنجه‌هایی در اطرافش، دو طبقه بالایی در اطراف طنبی میانی، چندین اتاق، انباری و شومینه قسمت های مختلف حسینیه حاج غفار را تشکیل می‌دهند.

محمدی نمای حسینیه را آجری و با تزئینات گچ‌بری عنوان کرد و گفت: این حسینیه شش گوش با یک ایوان و چهار ستون، توسط مرحوم حاج غفار به شیوه معماری کربلای معلی ساخته شده است.

وی حسینیه حاج غفار را نخستین حسینیه و هیئت شهرستان مراغه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از زمان راه‌اندازی حسینیه تاکنون، در ظهر عاشورا برای بیش از 30 هزار نفر از عزاداران و شهروندان در این مکان غذای نذری تهیه و پخش می‌شود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به نقش این حسینیه در برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی و عزاداری، یادآور شد: احرام‌بندی و مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» در شهر مراغه که اخیرا به عنوان یکی از هفت مراسم عاشورایی آذربایجان‌شرقی نیز ثبت ملی شد، یکی از مهم‌ترین آیین‌ها و مراسمی است که همه ساله در روز عاشورا در این حسینیه برپا می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: مراسم طشت‌گذاری، شبیه‌خوانی، عباس‌گویان، سینه زنی و زنجیرزنی از دیگر آیین‌های عزاداری مذهبی است که همه ساله با شکوهی هرچه تمام‌تر در حسینیه حاج غفار شهر مراغه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/60007/خ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول