اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور:

وقف پشتیبان دین و دیانت است / لزوم آسیب‌شناسی در فرهنگ وقف

خبرگزاری فارس: رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، وقف و موقوفات را پشتیبان دین و دیانت دانست و گفت: وقف در تقویت روحیه اخوت از یک سو و ترویج دین اسلام نقش بسیار تاثیرگذاری دارد.

وقف پشتیبان دین و دیانت است / لزوم آسیب‌شناسی در فرهنگ وقف

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام سید رضا تقوی در همایش یاوران وقف استان یزد اظهار داشت: بر اساس آنچه از تاریخ وقف به دست آمده، نخستین وقف‌ها با انگیزه رفع فقر و محرومیت از جامعه صورت گرفته و بزرگترین واقفان افرادی بوده‌اند که بخشی از عمر، ثروت، علم و وجود خود را در اختیار مردم و نیازمندان قرار می‌داده‌اند.

وی با اشاره به نقش وقف در شکل‌گیری تمدن اسلامی افزود: موقوفات در خلق تمدن اسلامی نقش مؤثری داشته‌اند زیرا تمدن به سادگی به وجود نمی‌آید و نیاز به مقدمات و زیرساخت‌هایی دارد که تا فراهم نشود، تمدن اسلامی شکل نمی‌گیرد.

تقوی عنوان کرد: تمدن اسلامی نیاز به جهش علمی دارد و جهش علمی توسط عالمان دین صورت می‌گیرد، عالمان نیز در مدارس علمیه درس خوانده‌اند و مدارس علمیه توسط واقفان خیراندیش وقف شده بر این اساس نقش موقوفات و واقفان در شکل‌گیری تمدن اسلامی بسیار محرز و آشکار است.

وی خاطرنشان کرد: از قرن دوم مسلمانان طلایه‌داران دانش و فرهنگ بوده‌اند و تقریبا همه مراکز دینی از قرن دوم تا نهم شکل گرفته‌اند و اندیشمندان بزرگی در این دوره تربیت شده‌اند که قسمت عمده‌ای از این اوج و بالندگی مدیون وقف و موقوفات است.

تقوی همچنین با اشاره به تاثیر وقف در تقویت اخوت اسلامی عنوان کرد: اسلام همواره به دنبال تقویت روحیه اخوت بوده و دم از وحدت و برادری زده است و در قوانین و فرمان‌های اسلامی نظیر زکات، خمس، انفاق و ... نیز علاوه بر جنبه اخلاقی و انسان‌دوستی بسیار بالایی که وجود دارد، پیوند قلوب به طور ملموسی احساس می‌شود و اسلام دقیقا بر این نکته تاکید دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه انفاق دو اثر عمده دارد که یکی تامین معاش و مردم و زدودن فقر و تعدیل ثروت در جامعه است و دیگری تقویت روحیه اخوت و انسان‌دوستی است که آثار وقف در هر دو مورد قابل مشاهده است.

تقوی همچنین با تاکید بر نقش وقف در ترویج دین بیان کرد: مجالس روضه‌خوانی یکی از راه‌های ترویج دین است و اغلب موقوفات به ویژه در استان یزد برای روضه‌خوانی اباعبدالله الحسین (ع) است بر این اساس می‌توان با قطعیت اعلام کرد که وقف و موقوفات، پشتیبان دین و دیانت هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی در حوزه وقف باید در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: موقوفات همواره در طول تاریخ با آسیب‌هایی مواجه بوده‌اند و عده‌ای از موقوفات سوءاستفاده کرده‌اند و نیت خاص موقوفات را مدنظر قرار نداده‌ و آن را تاراج کرده‌اند.

تقوی یادآور شد: یکی از جریان‌هایی که به وقف آسیب بسیار زده است، حاکمان جائر بوده‌اند زیرا آنها تحمل وقف و موقوفات را نداشتند و می‌دانستند که وقف علما را پشتیبانی می‌کند و با این حمایت علیه ظالمان عصیان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: به همین علت یا موقوفات را تبدیل می‌کردند یا اداره آن را در دست خود می‌گرفتند و با نظر خود آنها را اداره می‌کردند که نمونه آن در دوران پهلوی اول و دوم به وضوح قابل مشاهده است.

تقوی همچنین با بیان اینکه متولیان نالایق نیز از دیگر آسیب‌های حوزه وقف هستند، عنوان کرد: موقوفه‌خواران نیز از آسیب‌های جدی وقف هستند که نه تنها اداره اوقاف که حتی نیروهای نظامی نیز از عهده آنها برنمی‌آیند که نمونه‌های آن در شهرهایی نظیر تهران قابل مشاهده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور همچنین کوتاهی کردن ناظران موقوفات را از دیگر آسیب‌های حوزه وقف دانست و افزود: اداره اوقاف و امور خیریه باید نظارت خود را قوی‌تر کند و تلاش کند هر وقفی را در جای خود با تأمین نظر واقف به انجام برساند زیرا برخی کوتاهی‌ها در این زمینه سبب موقوفه‌خواری شده است.

وی همچنین با اشاره به راهکارهای تقویت وقف خاطرنشان کرد: معرفی وقف به عنوان یک فرهنگ اسلامی و انسانی، تشویق مردم به شیوه‌های مختلف و استفاده از ابزارهای مختلف وقف، هدایت موقوفات و واقفان به سمت نیازهای ضروری جامعه و پاسداری از سرمایه‌های وقفی و صرف درآمدهای موقوفات طبق نظر واقفان از راهکارهای تقویت وقف در جامعه اسلامی است.

در این همایش که به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد و با حضور استاندار، امام جمعه یزد، ائمه جمعه سراسر استان و جمعی از مسئولان و کارکنان ادارات اوقاف استان یزد برگزار شد، از خادمان،‌ واقفان، مستاجران، متولیان و خیران استان یزد تجلیل شد.

انتهای پیام/2464/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول