اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی:

اهداف انجمن فیلارمونیک برای مسئولان مربوطه ناشناخته است

خبرگزاری فارس: مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی با اشاره به مشکلات پیگیری ثبت قانونی این انجمن گفت: اهداف انجمن فیلارمونیک که در تمام دنیا در ارتقای سطح شنیداری موسیقی مخاطبان می‌کوشد برای مسئولان مربوطه ناشناخته است.

اهداف انجمن فیلارمونیک برای مسئولان مربوطه ناشناخته است

حسین چمن پرداز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه کمبود بودجه، مهمترین مشکل منجر به تعطیلی انجمن فیلارمونیک اصفهان از سوی مسئولان مربوطه عنوان شده بود، اظهار کرد: در راستای رفع برخی از این مشکلات قرار بود که ما انجمن را ثبت قانونی کنیم بنابراین سعی کردیم این انجمن را به شکل ان.جی.او در بیاوریم اما به دلیل تعریف نشدن این‌گونه فعالیت‌‌ها در مباحث ان.جی.او این امر امکانپذیر نشد و ما را به اداره ارشاد ارجاع دادند.

وی افزود: با وجود اینکه بنیانگذاری انجمن فیلارمونیک حرکتی نو محسوب می‌شود اما اداره ارشاد اصفهان نیز مسئولیت ثبت این انجمن را بر عهده نگرفت و تصمیم گیری درباره این موضوع را به  وزارت ارشاد واگذار کرد.

مدیر انجمن فیلارمونیک اصفهان تاکید کرد: در حال دنبال کردن اقدامات ثبت این انجمن در تهران هستیم تا انقلاب موسیقایی و فرهنگی را در کشور دنبال کنیم اما دفتر موسیقی تهران با وجود اینکه دو تن از نمایندگان مجلس به حمایت از انجمن عملکرد انجمن را تایید و نامه رسمی برای حمایت ما ارائه کردند جواب درست و قانع کننده‌ای تا کنون به ما نداده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه حدود سه سال است  انجمن فیلارمونیک را بنیان گذاری کرده‌ام  اما جالب اینجاست که وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی برای این تحول فرهنگی موسیقایی که در سراسر دنیا از جمله کانون‌های موسیقی هر کشور محسوب می‌شود، تعریفی ندارند.

مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی تصریح کرد: پس از گذشت سه ماه از درخواست ما به تازگی دفتر موسیقی تهران عنوان کرده است که تنها مجوزهای لازم برای انجام کارهای صوتی و تصویری را ارائه میدهد و به ما پیشنهاد کرد که  پیشنهادی زیر گروه سایر نهاد های موسیقی قرار بگیریم در حالیکه محوریت اصلی این انجمن کانونی بودن و استقلال فعالیت‌ها زیر نظر کارشناسان آگاه است .

وی با بیان اینکه وظیفه انجمن  فیلارمونیک تفسیر و کاربردی کردن موسیقی است، اضافه کرد: مشکلی که ما داریم این است که به اهداف تشکیل این انجمن و رسالت کاری ما توجه کافی نشده است و سوالی که پیش می آید این است که جایگاه انقلاب های فرهنگی و بنیانگذاری های هنری در عرصه موسیقی کجاست. 

چمن پرداز با اشاره به اینکه اساسنامه این انجمن را به صورت بین‌المللی و مطابق اهداف خانه موسیقی و ارشاد تنظیم کرده است، تاکید کرد: علت مخالفت با ثبت این انجمن را می توان در چیزهای دیگر جستجو کرد، برای من جالب است که افرادی که اساسنامه خود را به آنها ارائه کردم توضیحی از من درباره انجمن و اساسنامه نخواستند و این تصور را در انسان ایجاد می کند که تصمیم گیری از قبل تعیین شده بوده است.

وی با هشدار درباره رفتن نگرش جامعه به سمت و سوی استفاده از ابزار موسیقی و نه ارائه موسیقی هدفمند تصریح کرد: موسیقی ما تاکنون کمتر شکل کاربردی داشته است به این معنا که نتوانسته‌ایم مفاهیم و فرهنگ صحیح موسیقایی را به درستی در متن جامعه و  میان مردمی که اندیشه صحیحی از موسیقی ندارند رواج دهیم و این مسئله مقام هنر را تنزل داده است.

مدیر انجمن فیلارمونیک اصفهان با بیان اینکه هم‌اکنون در حال تلاش برای کسب نتایج مطلوب درباره این انجمن هستیم، تاکید کرد: فعالیت انجمن فیلارمونیک که شش ماه بی وقفه به فعالیت خود ادامه و دوستداران بسیار را جذب کرد را به طور یقین دنبال می کنم و اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه علاقه مندان موسیقی کلاسیک هنوز صورت پیگیر خواستار ادامه جلسات این انجمن هستند، افزود: به دوستداران انجمن فیلارمونیک این وعده را می دهم که این انجمن هیچ عنوان تعطیل نمی شود، هم‌اکنون برنامه های انجمن بی وقفه و بی توجه به شرایط  موجود در حال آماد سازی است و با توجه به اینکه مشکلی در زمینه مجوزهای اجرایی ندارد،با رایزنی هایی که با نهادهای دیگر داشتیم به طور حتم از ابتدای سال آینده فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

چمن پرداز تاکید کرد: از مسئولان نیز می خواهم که خواسته های مردمی برای بهره گرفتن از آموزشهای انجمن فیلارمونیک را نادیده نگیرند چرا که خدمات فرهنگی شهری چیزی به جز خواسته های مردم نیست.

این انجمن به تفسیر آثار موسیقی برجسته جهان می‌پردازد و تمام جلسات آن مطابق درک عمومی مخاطبان بوده، ضمن اینکه به گزارش فارس، انجمن‌ فیلارمونیک در تمام دنیا تشکلی از دوستداران موسیقی است که تنها به دلیل تمایل مردم به شنیدن آثار فاخر موسیقی کلاسیک ایجاد می‌شود و در طی جلساتی مداوم به تفسیر آثار موسیقی کلاسیک برجسته جهان می‌پردازد.

هر فردی با هر سطح سواد چه هنرمند باشد و یا نباشد می‌تواند در جلسات این انجمن‌ها شرکت کند و در هر استان کشور نیز تنها یک انجمن فیلارمونیک موسیقی وجود دارد.

انجمن فیلارمونیک اصفهان از سال گذشته تشکیل شده و جلساتی در راستای رونق و تقویت شنوندگی صحیح و همه‌جانبه هنر موسیقی در فرهنگسرای خورشید برگزار می‌کرد که به تدریج مخاطبان زیادی پیدا کرده بود.

با توجه به این اصل بین‌المللی که پیش از پرداختن به آثار فاخر موسیقی لازم است گوش شنوندگان تربیت شود در این جلسات داده‌ها و اطلاعاتی در راستای ارتقای سطح شنیداری شنوندگان به سطح ایده‌آل جهانی ارائه می‌شد.

گرچه در استان‌های دیگر کشور نیز انجمن‌هایی با نام فیلارمونیک وجود دارد اما می‌توان گفت انجمن فیلارمونیک اصفهان تنها انجمن فعال در کشور بود که علاوه بر اینکه هم‌گام با انجمن‌های فیلارمونیک جهان گام برمی‌داشت قصد تشکیل ارکستر فیلارمونیک را نیز داشت که پس از برگزاری 12 جلسه موسیقی، به دلایل نامعلوم این انجمن به ناگاه تعطیل شد.

انتهای پیام/63008/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول