اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور مدیرکل ارشاد استان فارس صورت گرفت

تجلیل از هیئت‌های مذهبی مهر

خبرگزاری فارس: با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و مسئولان محلی از هیئت‌های مذهبی و مسئولان تعزیه‌خوانی تجلیل شد.

تجلیل از هیئت‌های مذهبی مهر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در همایش تعزیه در شهرستان مهر، با اشاره به اینکه هدف‌گذاری تعزیه باید تقویت روحیه ایثار و شهادت و ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشد، گفت: تعزیه باید باعث افزایش معروف و از بین رفتن منکر در جامعه شود.

احمد همتی ادامه داد: به‌یقین تعزیه هنری در راستای سوگواری اهل بیت (ع) بوده که این هنر از زمان صفویه رواج یافته است.

وی با تاکید بر اینکه باید دقت کرد تعزیه زبان حال و مصایب اهل البیت (ع) و در شان آن بزرگواران باشد، خاطرنشان کرد: تعزیه باید روحیه شهادت‌طلبی را نشان دهد و از تخیل به دور باشد.

همتی اضافه کرد: امروز شعارهای مقاومت مردم ایران و روحیه استقامت که در کشور به عنوان یک اصل شناخته شده و همگی به واسطه نقل عاشورا از روی هنر معنوی تعزیه و فرهنگ عاشورایی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با بیان اینکه هدف‌گذاری تعزیه باید تقویت روحیه ایثار و شهادت و ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشد، افزود: تعزیه می‌تواند با نمایش سیره عملی اهل بیت (ع) باعث افزایش معروف و از بین رفتن منکر در جامعه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه هنر هنرمندان تعزیه باید در نمایش وصف حال بزرگان دین مبین اسلام و فرزندان رسول خدا (ص) باشد، ابراز داشت: جلوه‌های تعزیه باید بیانگر عظمت عاشورا باشد به گونه‌ای که حضرت زینب (س) در مورد عاشورا جز زیبایی ندیده بودند چرا که ترویج این زیبایی باعث تقویت تشیع و نظام مقدس اسلامی در جهان شده است.

در ادامه این همایش که از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهر به منظور تجلیل از خدمات مسئولان تعزیه‌خوانی و هیئت‌های مذهبی این شهرستان برگزار شد، فرماندار مهر گفت: حادثه عاشورا در واقعه صحنه‌ای از هنرمندی انسانی‌هایی بود که درس هنر را در مکتب اسلام فرا خوانده بودند و چنان در صحنه نقش آفریدند که با گذشت بیش از یک‌هزار و 400 سال هنوز ذره‌ای از ارزش آن کاسته نشده است.

حسین شیری اضافه کرد: انسان هنرمند باید با شناسایی موقعیت‌ها و فرصت‌ها هنر خود را به منصه ظهور گذارد و مانند حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) که در روز عاشورا در مدت زمانی کوتاه آنچنان هنرمندانه نقش بازی کرد که برای همیشه در تاریخ اسلام وفاداری و ایثار او ماندگار می‌ماند.

وی در ادامه با اشاره به نقش هنر در جنگ هشت ساله گفت: حضرت امام (ره) تکنیک‌های جنگی نخوانده بود اما توانست با مدیریت و نفوذ بر قلب‌ها جوانانی مانند شهید باکری و زین‌الدین را روانه جنگ سازد که البته به نقش هنر و سرایندگی سردار آهنگران در جنگ که همگی با صدای او خاطره دارند نباید فراموش کرد.

فرماندار مهر همچنین تصریح کرد: از مقوله هنر و فرهنگ در جامعه تعریف غلط شده به گونه‌ای که هنر را در بازیگری، موسیقی، هنرهای تجسمی و ... خلاصه می‌کنند.

شیری با اشاره به فرهنگ مذهبی مردم این شهرستان که در تمام مراسم حضور فعال دارند گفت: مسئولان هیئت‌های مذهبی و تعزیه‌خوانی سعی کنند فضا را برای حضور جوانان مهیا سازند تا نسل آینده نیز مانند گذشته با مکتب عاشورا و امام حسین آشنا شود.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهر نیز بیان داشت: تعزیه یکی از کهن‌ترین شیوه‌های عزاداری است که با هنر تئاتر و نمایش در هم آمیخته است و قدمت این هنر آیینی در شهرستان مهر به بیش از 300 سال می‌رسد.

مهدی احمدی اضافه کرد: سال‌جاری در ماه‌های محرم و صفر 11 گروه فعال در شهر مهر و بخش‌های وراوی و اسیر به برگزاری مجالس تعزیه همت گماشته‌اند که با اجرای بیش از 130 مجلس تعزیه‌خوانی ساعت‌ها کار فرهنگی ناب و مذهبی انجام داده‌اند

وی افزود: گروه‌های تعزیه با مشکلاتی از قبیل زمین و امکانات برای کیفی‌سازی تعزیه‌ها مواجه‌اند که باید از طرف مسئولان محلی و استانی در راستای رفع این مسائل همت گماشته شود.

در پایان این مراسم از مسئولان هیئت‌های مذهبی و برگزار کنندگان تعزیه با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

انتهای پیام/2448/ت/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول