اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه جیرفت تاکید کرد

تقویت حوزه‌های علمیه جنوب کرمان / وقف‌ها بر اساس نیاز جامعه باشد

خبرگزاری فارس: امام جمعه جیرفت گفت: یکی از ضرورت‌های مبرم و جدی در جنوب استان کرمان، تقویت حوزه‌های علمیه است.

تقویت حوزه‌های علمیه جنوب کرمان / وقف‌ها بر اساس نیاز جامعه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، حجت‌الاسلام اصغر عسکری ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان با بیان اینکه در هفته وقف هستیم، اظهار داشت: وقف در اسلام و آموزه‌های دینی ما جایگاه رفیع و ممتازی دارد، پیامبر اسلام(ص) و ائمه‌(ع) هر کدام که برایشان مقدور بود، از مسئله وقف غافل نبودند.

وی افزود: وقف از مصادیق بارز تعاون و همکاری و یکی از مصداق‌های بارز انفاق است، در قرآن به ما فرمان انفاق داده شده، انفاق به معنای پرکردن و تأمین نیازمندی‌ها است، با انفاق می‌توان این نیازمندی‌های جامعه را برطرف کرد و یکی از مصادیق بارز انفاق موقوفات یا صدقات جاریه است.

وقف یکی از نیازمندی‌های جدی جامعه امروز است

عسکری تصریح کرد: صدقات جاریه تمام نمی‌شوند، یک کتاب، یک فرزند صالح و یک موقوفه خوب می‌توانند صدقه جاریه باشند، یکی از مصادیق بارز عمل صالح موقوفات هستند، خداوند متعال در قرآن به عمل صالح فرمان داده است و از مصادیق عمل صالح وقف است.

وی با بیان اینکه در وقف باید چند چیز مد نظر باشد، خاطرنشان کرد: امروز بحث وقف در جامعه ما یکی از نیازمندی‌های جدی است، در جیرفت 338 مسجد، حسینیه و تکیه وجود دارد و فقط در 17 مسجد آن نماز جماعت برگزار می‌شود.

در وقف نیازمندی‌های جامعه را در نظر بگیرید

امام جمعه جیرفت با بیان اینکه در بخش اسماعیلی با 42 هزار نفر جمعیت فقط یک روحانی مستقر وجود دارد، گفت: برای وقف کردن به اداره اوقاف مراجعه کنید و نیازمندی‌های جامعه را در نظر بگیرید، اگر این مساجد افزایش شود باز هم در آن بسته می‌شود، آبادی مسجد به اقامه نماز جماعت، سخنرانی، بیان احکام و ... است.

عسکری افزود: اگر مسجد بسازیم و یک خانه عالم هم کنارش نباشد که یک روحانی در آن مستقر شود و در مسجد اقامه نماز کند، درب مسجد بسته می‌ماند، روحانی جایی ندارد، نمی‌آید، این طلبه‌هایی که باید در مساجد کار کنند، در حوزه‌های علمیه باید تربیت و با مسائل فقهی و دینی آشنا شوند و در مسجد کارهایشان را انجام دهند.

وی اذعان داشت: یکی از ضرورت‌های مبرم و جدی در جنوب استان کرمان، تقویت حوزه‌های علمیه است، هم در بحث حوزه علمیه و هم موقوفاتی که حوزه علمیه را اداره کنند، من هرگز توصیه به ساخت و ساز مسجد بیش از این تعداد نمی‌کنم چون مسجد به اندازه لازم داریم.

با وقف حوزه‌های علمیه را تقویت کنید

عسکری بیان داشت: مهم این است که مسجدی داشته باشیم که پایگاه تربیتی و آموزش معارف اسلامی باشند، ما نیاز به تقویت حوزه‌های علمیه داریم، نیاز به خانه‌های عالم و امکاناتی که مساجد شهرستان فعال شوند، هر چه وقف کردید، برای خود نگه داشتید و هر چه که نزد خودتان باشد، از دست می‌رود، وارثان معلوم نیست با اموال شما چه کاری انجام دهند.

خطیب جمعه جیرفت اظهار داشت: آنچه را که در راه خدا و با دست خود انفاق کردید، باقی می‌ماند، قبل از مرگ انفاق کنید، بعد حسرت می‌خورید، در وقف خودسرانه عمل نکنید و با اداره اوقاف در این زمینه مشورت کنید و بر اساس نیازمندی‌ها اقدام کنید تا منشأ خیر و برکات دنیا و آخرت شود.

تصمیمات مهم در آموزش و پرورش را شورای آن اتخاذ می‌کند

عسکری با بیان اینکه از 24 تا 30 دیماه به عنوان هفته شوراهای آموزش و پرورش نامگذاری شده است، تصریح کرد: با توجه به گستردگی حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و تأثیر عمیق، ماندگار و سازنده‌ای که آموزش و پرورش در نسل آینده دارد این نهاد به شکل صرفاً یک مدیر اداره نمی‌شود.

وی افزود: اداره آموزش و پرورش مانند سایر ادارات نیست، یک شورا هم دارد که در کنار مدیر اجرایی آموزش و پرورش که کارهای اجرایی آن را انجام می‌دهد، تصمیمات مهم را شورا می‌گیرند که اقدام بسیار خوبی است به عنوان یکی از این اعضا از تمام کسانی که تلاش می‌کنند که امر تعلیم و تبیت با قوت و سلامت پیش رود، تشکر می‌کنم.

ازدواج‌ها را آسان بگیرید

عسکری با عنوان اینکه با توجه به پایان ایام عزاداری و پیش رو بودن مراسم‌های ازدواج اظهار داشت: تقاضا دارم ازدواج‌ها را آسان بگیرید و از ریخت و پاش‌ها و بهانه‌گیری‌های خودداری کنید، ازدواج آسان زمینه‌ساز شکل گرفتن زود ازدواج‌ها است و آرامشی را که در سایه ازدواج حاصل می‌شود، با دست خود برای فرزندانتان ایجاد کنید.

انتهای پیام/80002/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول