اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کانون مداحان آبیک:

سبک‌های جدید مداحی حرفی برای گفتن ندارند

خبرگزاری فارس: رئیس کانون مداحان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک گفت: متأسفانه امروز بیشتر اشعار سبک‌های جدید مداحی بی‌محتواست و در قالب اهل بیت (ع) حرفی برای گفتن ندارند.

سبک‌های جدید مداحی حرفی برای گفتن ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، مداحی کار بزرگ، مهم و حرفه بسیار اثرگذاری است که به فرمایش مقام معظم رهبری می‌تواند مصداق درشت و برجسته‌ای از مجاهدت فی سبیل الله باشد.

مداحی ادامه راه ستایشگران برجسته اهل بیت (ع) در دوران اختناق اموی و عباسی است که متاسفانه امروز از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد که سبک خوانندگان غربی را به خود گرفته است که آفتی بزرگ محسوب می‌شود.

شاید سبک‌های جدید امروزی که تقلیدی و غربی است بتوانند مخاطبینی را به خود جذب کنند ولی نباید به سمت آهنگ‌های حرام و آهنگ‌هایی که گناه است، سوق پیدا کنند.

برای بررسی شناخت سبک‌های اصیل مداحی و بررسی وضعیت کانون مداحان شهرستان آبیک خبرنگار فارس آبیک با علی ذوقی پیر غلام اهل بیت (ع) و رئیس کانون مداحان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک گفت‌وگویی انجام داده است که در زیر می‌خوانیم.

ذوقی که معتقد است مداحی در تمام ابعاد هنری، فنی و علمی می‌گنجد، می‌گوید: در مداحی باید با بال علم و بیشتر با فن و هنر حرکت کرد گرچه استفاده از تجارب بزرگان و گذشتگان نیز در مداحی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نقش مخاطب و اهمیت مخاطب شناسی در زمینه مداحی تا چه اندازه است؟

ذوقی: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه مخاطب شناسی باید گفت که مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع) مخاطبان فراوان دارند و از اقشار مختلف مردم هستند لذا باید ارتباط دو سویه بین مخاطب و مداح شکل گیرد تا مخاطب به سمت مداحی جذب شود.

آیا سبک‌های جدید مداحی امروزی را می پسندید یا خیر؟

اگر سبک‌های جدید تا حدودی محتویات خوبی داشته باشند قابل قبول است ولی متاسفانه شاهد اشعار بی‌محتوا، غیراخلاقی و غیر اصیل هستیم که یکی از آسیب‌های مداحی نیز محسوب می‌شود و به جایگاه رفیع مداحی ضربه زده است.

چه اشعاری قابلیت استفاده در مداحی را دارند؟

ذوقی: اشعاری که شان و منقبت اهل بیت (ع) را بازگو کند و وزین، پرمحتوا و حاوی پیام باشد.

مقتل‌شناسی، عصای دست مداحان باشد

مداحی امروز را چه آفت‌هایی تهدید می‌کنند؟

ذوقی: متأسفانه امروز مقتل شناسی و روضه خوانی کم رنگ شده است و در برخی از مجالس اشعاری قرائت می‌شود که زمانی که به سیره بزرگان می‌نگریم یا در صحت و سقم آن تردید وجود دارد و یا اصلا معتبر نیستند و سندیت و واقعیت ندارند گرچه مداح صدای شیوا و جذابی داشته باشد بنابراین مقتل شناسی باید عصای دست مداحان باشد که به عنوان نمونه می‌توان به مقتل ابن طاووس، شهید مطهر، نفس المهموم و لهوف اشاره کرد.

حس و روحیه مداح چه اثری در مخاطب می‌گذارد؟

ذوقی: مداح باید اول خود بسوزد و سپس دیگران را بسوزاند لذا باید شور و حال حماسی و مقاتل را داشته باشد تا بتواند در مخاطب اثرگذار باشد.

برای مداحی چه عناصر لازم است؟

ذوقی: صدای خوش و حزن انگیز، آواز خوب، استعداد، استاد مجرب، رعایت شئونات اسلامی، تقوای الهی و خودسازی از عناصری است که می‌توان در مداحی به آن اشاره کرد.

چرا مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید انتقاداتی نسبت به وضعیت مداحی کشور داشتند؟

ذوقی: یکی از ترفندهای دشمنان در جنگ نرم به انحراف کشاندن عزاداری‌ها بوده است و در این زمینه تا حدودی هم موفق شده است چون متاسفانه توانست دستگاه‌های ساز، سنتور و ارگ را وارد دستگاه مداحی کند و با ورود دستگاه‌های لهو و لعب، به مداحی ضربه بزند که سبب شد مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید بر پرهیز از این ابزار و آلات موسیقی تاکید کنند.

از گریه و گریاندن مداحان در مجلس عزاداری بفرمائید؟

ذوقی: صرف گریاندن در مجالس آثار و برکات زیادی به همراه ندارد گرچه نظر اهل بیت (ع) و علمای دین این است که گریاندن در افراد باید تاثیر گذار باشد که مطلوب است مداحی به گونه‌ای باشد که در مخاطب معرفت الهی ایجاد کرده و با سیره اهل بیت (ع) آشنا سازد.

پیام شما برای مداحان جوان چیست؟

ذوقی: مداحان جوان اول باید به تزکیه نفس بپردازند و سپس به تعلم توجه کنند همچنین باید خود را که در عرصه مداحی وارد می‌شوند به تقوای الهی مسلح کنند، از رذایل اخلاقی پاک کنند، به مطالعه کتب مرتبط با مداحی و معتبر بپردازند، اهداف ائمه اطهار (ع) را به مردم معرفی کنند و از اشعاری استفاده کنند که پرمحتوا، سنتی و از موسیقیایی اصیل ایرانی باشد تا بتوانند مخاطبان زیادی را جلب کرده و در آنان شور و نشاط خوبی را ایجاد کنند.

ذوقی معتقد است که با توجه به اینکه در بیشتر مناسبت‌های اهل بیت (ع) و شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، مخاطبان از قشر جوانان هستند مطلوب است که هیئت امنای مساجد از نیروهای جوان، متفکر و کارآرا استفاده کنند تا بتوانند مخاطبان زیادی را به سمت مساجد، تکایا و حسینیه‌ها سوق دهند لذا مسئولان فرهنگی هم باید به جوانان خوراک فکری و فرهنگی دهند تا از آسیب‌ها مصون بمانند و سرپا نگاه داشته شوند.

ذوقی با بیان اینکه دو سال است که به طور قانونی و مستمر کانون مداحان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک مشغول به فعالیت است به خبرنگار فارس می‌گوید: طی این مدت کلاس‌های آموزشی مبتدی مداحی، مقتل شناسی، صدا و آوا با حضور اساتید مجرب و ذاکرین اهل بیت (ع) برای مداحان شهرستان برگزار شده است که در ساماندهی، جهت دهی و راهنمایی مداحان بسیار راهگشا بوده است.

امیدواریم که مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با آهنگ هنرمندانه، خوب، متناسب و شعر خوب و صدای خوش و شاید از همه بالاتر با دل پاک و مطهر و با اخلاص در رثای اهل بیت (ع) مداحی کرده تا مردم با سیره، رفتار و منش و زندگی ائمه اطهار (ع) بیشتر آشنا شوند و اعتقادات دینی شان تقویت شود.

انتهای پیام/77006/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول