اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه محمودآباد:

رسانه ملی نظارت بیشتری بر ساخت سریال‌ها داشته باشد

خبرگزاری فارس: امام جمعه محمودآباد با انتقاد از رسانه ملی درباره عدم نظارت بر سریال‌هایی که لهجه‌های قومیت‌های ایرانی را به تمسخر می‌گیرد، گفت: رسانه ملی نظارت بیشتری بر ساخت سریال‌ها داشته باشد.

رسانه ملی نظارت بیشتری بر ساخت سریال‌ها داشته باشد

حجت‌الاسلام عبدالله اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در محمودآباد با اشاره به ساخت برخی سریال‌های رسانه ملی که به تمسخر گویش‌ها و لهجه‌های ایرانی می‌پردازد، بیان داشت: به نظر می‌رسد رسانه ملی ابتدا می‌خواهد برنامه روزانه خود را پر کند و به سطح کیفی کارها در مراحل بعدی اهمیت دهد.

وی افزود: این از نقاط ضعف فیلم‌سازان در مرحله تولید فیلم و مایه افسوس که چرا توسط صداوسیمایی که خمیر مایه اسلامی باید داشته باشد اکران می‌شود.

امام جمعه محمودآباد تصریح کرد: بارها مشاهده شده است که در سریال‌ها یا برنامه‌های طنز تلویزیون لهجه‌ای از یک منطقه به سخره گرفته شده یا به گونه‌ای شأنیت آن حفظ نشده ولی مسئله زمانی حادتر می‌شود که در برنامه‌های کودک هم لهجه‌ها تمسخر می‌شوند.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: کودکان به عنوان مخاطبان اصلی برنامه‌های کودک، آینده‌سازان یک کشور تلقی می‌شوند و اگر زبان و هویت فرهنگی در نگاه آنها ضعیف و یا بی‌اهمیت شود، به مرگ فرهنگ‌های بومی مناطق مختلف سرعت بیشتری می‌بخشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر سرخوردگی فرهنگی نیز برای کودکان که به لهجه خود یا والدینشان سخن می‌گویند، شکل می‌گیرد و برای آنان این ذهنیت ایجاد می‌شود که گویش و لهجه آنان محبوبیت و کاربردی در میان عموم ندارد، در نتیجه رغبتی برای سخن گفتن پیدا نمی‌کنند و سعی در تقلید لهجه معیار برمی‌آیند.

خطیب جمعه محمودآباد خاطر نشان کرد: اگر فیلم‌سازی دید درستی نسبت به اصل یک فرهنگ نداشته باشد و بخواهد در این حوزه کار کند به هدف خاصی نمی‌رسد و شاید در مسیر اختلاف و توهین به قومیت‌ها که خواسته دشمن است، گام بردارد.

اسماعیلی از عملکرد ضعیف صداوسیما در بخش تحلیل و نظارت بر فیلم‌ها انتقاد کرد و گفت: اگر فیلمی با ویژگی‌های منطقه‌ای و بومی تولید شود و بخواهد به گویش قومیتی خاص برای سرگرمی مخاطب تلویزیونی توهین کند، این نه خواسته نظام اسلامی است و نه خواسته رهبری و نه مخاطبان با بصیرت ایران اسلامی و اجازه چنین هتاکی را به رسانه‌ها و جراید نخواهند داد.

وی خاطر نشان کرد: سال‌ها طول کشید که این فرهنگ را از بیننده و فیلم‌سازان بیرون کنیم که لهجه هر منطقه نشان‌دهنده هویت آن منطقه است و نباید آن را تمسخر کرد ولی با این کارهای ضعیف دوباره به آن شکلی برگشتیم که بیشتر به تمسخر لهجه‌ها و گویش‌ها می‌پردازند تا اینکه عمق فرهنگ آن منطقه نشان داده شود.

امام جمعه محمودآباد در پایان اذعان داشت: ساخت چنین سریال‌هایی که در راستای تمسخر گویش‌ها و لهجه‌های مردم ایران حتی به صورت ناخواسته باشد، اولا باعث ریزش مخاطب رسانه ملی می‌شود و ثانیا در تضعیف همبستگی ملی نیز تاثیر بسزایی دارد و این مسئله نیاز به توجه و حساسیت مسئولان دارد تا نه تنها سبب تضعیف فرهنگ قومی، نژادی نشوند بلکه سبب احیا و محبوبیت آنها را نیز فراهم کنند.

انتهای پیام/86013/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول