اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین خبر داد

مناسب‌سازی محیط برای معلولان و نابینایان در قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: با اعتباری حدود 3 میلیارد ریال پروژه مناسب‌سازی محیط در برخی از نقاط این شهر برای معلولان و نابینایان اجرا می‌شود.

مناسب‌سازی محیط برای معلولان و نابینایان در قزوین

اسماعیل عرشیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: بر اساس ضوابط و استانداردهای اعلامی توسط سازمان بهزیستی کشور و ارگان های وابسته در زمینه مناسب‌سازی محیط برای معلولان و نابینایان در حال حاضر این پروژه در بلوار مدرس شهر قزوین در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: ردیف اعتباری خاص مناسب‌سازی فضای شهر برای جانبازان و معلولان در قالب برنامه‌ها و طرح‌های مشخص در بودجه سال 1391 سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین پیش‌بینی شده است که در حال حاضر اقدامات لازم برای اجرایی شدن آن صورت گرفته است.

این  مقام مسئول با اشاره به اهداف اجرای این طرح گفت: هدف از اجرای این پروژه ساماندهی محل‌های عبور و مرور عابران پیاده‌ای است که از نبود محل‌های مناسب تردد دچار سر در گمی می‌شوند و همچنین فراهم ساختن شرایطی برای عبور ایمن عابر پیاده از عرض معابر است.

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین تاکنون مناسب‌سازی خیابان پادگان به اتمام رسیده است و پس از اتمام عملیات در بلوار مدرس، خیابان‌های عدل، طالقانی، سعدی و ... مناسب‌سازی خواهند شد.

عرشیان افزود: در ضمن موضوع مناسب‌سازی و تسهیل تردد و عبور عرضی عابران پیاده در تقاطع‌های سطح شهر یکی از مبانی و معیارهای طراحی و اجرای پروژه‌های اصلاح هندسی تقاطع‌های سطح شهر بود که در سال جاری در بلوار 22 بهمن (حدفاصل میدان گلها تا میدان ایران دوچرخ)، میدان سرداران، میدان شهید بابایی و میدان مینودر انجام شده است.

وی در ادامه به آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص جمعیت افراد معلول جهان اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ١٠ درصد از جمعیت جهان به نوعی دچار معلولیت جسمی هستند، در کشور ما نیز بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، پدیده معلولیت سیری فزاینده داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات متعددی که معلولان در زندگی اجتماعی با آنها مواجه هستند، عنوان کرد: معلولان برای زندگی اجتماعی در شهر با موانع معماری و شهری متعددی روبه‌رو  هستند؛ بنابراین سازگاری محیط شهری با نیاز معلولان جسمی، ضرورتی حیاتی است و طراحی شهرها باید بر اساس معیارهای خاص بر آنها انجام پذیرد.

عرشیان ادامه داد: اعتقاد بر این است که اگر بتوان دسترسی را برای افراد معلول فراهم ساخت چنین تسهیلاتی در اصل برای همه افراد جامعه فراهم شده است و به این ترتیب افراد معلول و ناتوان ملاک تعیین طراحان پیاده‌روها و دسترسی‌ها قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به اینکه شبکه معابر در هر شهر، عامل ارتباطی همه فضاهای شهری است، تصریح کرد: بنابر این با مناسب‌سازی شبکه معابر برای افراد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از افراد جامعه حل می‌شود.

عرشیان با اشاره به راهکارهای لازم برای مناسب‌سازی معابر سطح شهر برای عبور و مرور آسان‌تر معلولان عنوان کرد: برای دستیابی به روش مناسب‌سازی، در ابتدا مشکلات شبکه معابر پیاده و شبکه ارتباطی پیاده و سواره برای معلولان و جانبازان در محله مورد بررسی قرار می‌گیرد و در دو بخش، خصوصیات فیزیکی و موانع شناسایی می‌شود.

وی افزود: مشکلات به تفکیک در مورد معابر درجه یک، دو و سه ارائه شده و سپس راهکارهایی در دو بخش بهسازی و نوسازی به صورت ضوابط و توصیه‌ها ارائه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در مبحث خصوصیات فیزیکی سطح، عرض، جنس و شیب طولی و عرضی و در مبحث موانع فیزیکی موانع موقت و موانع دائم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به اینکه نصب پل بر روی جوی‌ها و آب‌روها ارتباط دهنده دو مسیر پیاده‌رو و سواره است، گفت: همچنین تداخل سرعت‌های مختلف حرکت عابران پیاده و وسایل نقلیه نیز به وسیله این پل‌ها انجام می‌گیرد، بنا بر این پل‌های مورد بحث باید دارای خصوصیاتی باشند که در عین فراهم آوردن گذری راحت، خطر برای عابران را نیز به حداقل برسانند.

عرشیان با اشاره به شیوه انتخاب این پل‌ها خاطرنشان کرد: برای مطالعه و بررسی نحوه عبور عابران پیاده از روی پل‌های ارتباطی باید سطح، عرض، شیب و جنس کف پل مورد توجه قرار گیرد، همچنین باید هیچ مانعی که راه عبور را سد کند، بر روی پل ارتباطی قرار نگیرد.

وی افزود: عابران پیاده برای عبور از عرض معابر به صورت هم‌سطح ناگزیر به قطع سواره رو هستند، این مسیرها باید دارای شرایطی باشند که عابران پیاده اعم از سالم و معلول بتوانند حرکتی ایمن، راحت و در عین حال سریع داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: مسیرهای عرضی عابران پیاده نیز لازم است توسط خط کشی‌ها، تابلوها، علایم بازتابنده و تجهیزات ایمنی برای رانندگان و عابران پیاده مشخص شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به ضرورت استفاده از روش‌های آرام‌سازی ترافیک برای وسایل نقلیه در برخی از شرایط خاص عنوان کرد: برای عبور ایمن عابران پیاده از عرض معابر شهری در صورتی که سرعت وسایل نقلیه و یا عرض معابر زیاد باشد لازم است از روش‌های آرام‌سازی ترافیک برای وسایل نقلیه استفاده شود.

عرشیان افزود: روش‌های آرام‌سازی ترافیک طی دستورالعمل‌های جداگانه‌ای توسط دفتر حمل و نقل وزارت کشور تهیه و به استان‌های کشور ارسال شده است که هر سال ردیف اعتباری خاصی در بودجه عمرانی شهرداری قزوین به آن اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/77001/ق30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول