اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همدان شاهد هستیم

300 میلیون مترمکعب اضافه برداشت از مخازن آبی

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: در حال حاضر با 300 میلیون مترمکعب اضافه برداشت از مخازن آبی استان همدان مواجه هستیم.

300 میلیون مترمکعب اضافه برداشت از مخازن آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قربانعلی محمدپور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان همدان دارای شش منطقه حفاظت شده با وسعت حدود 61 هزار هکتار و چهار منطقه ممنوعه با وسعت 14 هزار هکتار است که از نظر دارا بودن ارزش‌های زیستی دارای وضعیت مطلوب و مورد توجه‌ای هستند.

وی با اشاره به زیستگاه‌های آبی استان همدان افزود: استان همدان از این نظر نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و دارا بودن سه تالاب دائمی و دو تالاب فصلی از ویژگی‌های بارز استان به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان داشت: هر ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر بومی برای زیستگاه زمستان گذرانی در تالاب‌های استان اسکان می‌کنند.

وی تصریح کرد: از عمده‌ترین منابع آب‌های سطحی استان می‌توان به دو حوزه اصلی قره‌چای و گاماسیاب و حوزه کوچک آبریز شمال غربی اشاره کرد.

محمدپور با بیان اینکه آب‌دهی اکثر رودخانه‌های استان به صورت فصلی بوده و از چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق و قنات و چشمه تأمین می‌شود، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های منابع آب سطحی و زیرزمینی استان و اجرای پروژه‌های متعددی که موجب افزایش راندمان آبیاری و صرفه‌جویی می‌شود، حجم ریزش جوی و جریان‌های سطحی وارده به استان حدود 7 هزار و 272 میلیون متر مکعب در سال است.

وی ادامه داد: از طریق رودخانه‌های استان نیز سالانه معادل 750 میلیون متر مکعب آب از استان خارج و به استان‌های مرکزی، کرمانشاه، زنجان و کردستان وارد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان یادآور شد: با توجه به تبخیر و تعرق که گاهی آب به صورت مختلف از دسترس خارج می‌شود در حال حاضر 300 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از مخازن داریم که در صورت اجرای پروژه‌های کنترل جریان‌های سطحی که عمدتاً در قالب بندهای انحرافی و ذخیره‌ای با مقیاسی کوچک اجرا می‌شود، می‌توان تا سال 1392 حجمی معادل 26 میلیون متر مکعب آب جدید از منابع سطحی تأمین کرد.

وی با بیان اینکه در صورت انجام مطالعات و شناخت منابع آب حداقل می‌توان از فشار بیشتر بر سفره آب زیرزمینی کاست، ابراز داشت: از دیگر منابع آبی استان می‌توان به وجود سه تالاب دائمی از قبیل تالاب‌های شیرین‌سو، آبشینه و اکباتان و دو تالاب فصلی (تالاب‌های آقگل و چم‌شور) اشاره کرد.

محمدپور در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: دو تالاب آقگل و پیرسلمان به علت انجام عملیات زه‌کشی و انتقال آب به اراضی کشاورزی توسط اداره امور آب استان دستخوش تغییرات قرار گرفته و آثار تخریبی آن موجب شده تا مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی به نحو چشمگیری کاهش پیدا کند و یا گاهی اوقات نیز تالاب خشک شود.

انتهای پیام/89006/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول