اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان خبر داد

آغاز برداشت گل نرگس از 80 هکتار نرگس‌زارهای بهبهان

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان گفت: برداشت گل نرگس معطر و مرغوب بهبهان از 80 هکتار از نرگس‌زارهای این شهرستان آغاز شد.

آغاز برداشت گل نرگس از 80 هکتار نرگس‌زارهای بهبهان

سید جمال موسویان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان با اعلام این خبر اظهار کرد: گل نرگس بهبهان در سال 1992 میلادی در جشنواره گل هلند به عنوان گل برتر انتخاب شد اما از آن زمان تاکنون اقدام خاصی برای شناساندن این گل به ایران و جهان صورت نگرفته است.

وی افزود: در فصل گلاب‌گیری در کاشان، سه میلیون نفر بازدیدکننده برای دیدن این مراسم از همه جای جهان به این شهر رفته و چرخه اقتصادی و فرهنگی مهمی در این مراسم شکل می‌گیرد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان تاکید کرد: ما باید گل نرگس بهبهان را با این پیشینه تاریخی و مذهبی به ثبت ملی و جهانی رسانده تا ضمن جلوگیری از انقراض گونه‌های کمیاب این گل، با جذب گردشگر به چرخه اقتصادی شهرستان کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نرگس بهبهان در حال حاضر جنبه هدیه و سوغات داشت و کار تحقیقاتی مهمی برای حصول ارزش افزوده در زمینه دارویی و در صنعت عطر این گل نشده است.

موسویان با بیان اینکه از هر هکتار 14 تا 16 شاخه گل برداشت می‌شود، عنوان کرد: با احتساب قیمت برای هر شاخه حداقل 100 تومان، هر هکتار درآمدی حدود 14 تا 16 میلیون تومان داشته که نسبت به گندم قریب به پنج تا شش برابر سود بیشتر خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود دیدگاه‌های مختلف در خصوص گل نرگس بهبهان گفت: یک دیدگاه گل نرگس را هدیه امام رضا(ع) به مردم بهبهان دانسته و دیدگاه دیگر قدمت این گل را با توجه به نقش برجسته‌ها تا هزاره دوم قبل از میلاد به عقب می‌برند و هرکدام نیز برای گفته خود دلایلی نیز دارد اما هنوز کار تحقیقات دقیقی برای اثبات این نظریه‌ها صورت نگرفته است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان در خصوص انواع گل نرگس در نرگس‌زارهای بهبهان اظهار کرد: 14 گونه نرگس در بهبهان وجود داشته که از لحاظ آماری شامل 65 درصد نرگس شهلا، 25 درصد نرگس پرپر پنجه گربه‌ای و معمولی، هشت تا 9 درصد نرگس مسکین به عنوان خوش‌بوترین گل نرگس و یک تا دو درصد نیز گونه‌های دیگر می‌شود.

وی ادامه داد: خاکی با خاصیت قلیایی و EC کمتر از چهار میلی‌موس برای پرورش نرگس بسیار مناسب است که خاک بهبهان نیز این شرایط را دارا است.

موسویان با اشاره به از بین رفتن تعداد زیادی از نرگس‌های بهبهان درگذشته بیان کرد: درآوردن پیازهای گل نرگس و انتقال آن به دیگر شهرها، تغییر کاربری زمین‌هایی که نرگس‌زار بوده‌اند و ورود دام و دامداران غیرمجاز به نرگس‌زار پیش از حفاظت از آن از علل اصلی از بین رفتن بسیاری از نرگس‌زارهای بهبهان هستند.

وی در خصوص اقداماتی که برای توسعه گل نرگس باید انجام شود، گفت: توسعه گل نرگس نیاز به یک سازوکار مناسب داشته ولی در حال حاضر پایانه مهندسی ترانزیت گل و فرودگاه برای انتقال سریع گل به بازارهای مصرف را نداریم.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان تصریح کرد: باید با انجام تحقیقات علمی، مناطق مستعد کشت گل نرگس را شناسایی کرده و در کنار آن مطالعات برای این گل افزایش یابد تا صنایع جانبی آن نیز توسعه یافته و در نهایت اشتغال‌زایی دائمی آن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در بسته‌بندی مناسب گل نرگس برای انتقال به بازارها مشکل داریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده گل نرگس به شیوه سنتی به بازار تهران منتقل شده و برای حل مشکل بسته‌بندی این گل آماده حمایت و همکاری با بخش خصوصی هستیم.

موسویان در خصوص زمان و میزان برداشت گل نرگس از نرگس‌زارهای بهبهان عنوان کرد: در زمان برداشت گل نرگس که به طور معمول از نیمه آذرماه آغاز شده و تا 15 بهمن ادامه پیدا می‌کند، پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان نرگس در سال جاری از 80 هکتار سطح زیر کشت، 14 میلیون شاخه گل برداشت کنند و این فرصتی ایده‌آل برای حضور گردشگران در این ایام معطر به بوی نرگس بهبهان است.

وی در پایان با بیان اینکه امید است با همکاری و همت مسئولان بهبهان بتوانیم نرگس‌زار بهبهان را به ثبت ملی و جهانی برسانیم، خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل در خصوص نرگس‌زارهای کشور این است که تیره‌های موجود در کشور اغلب از انواع نرگس شهلا بوده و تیره‌های دیگر به خصوص نرگس مسکین مختص این منطقه است که خود دلیلی برای دلسوزان این گل و تلاش آنها برای ثبت کردن نرگس‌زارهای حفاظت شده بهبهان است.

انتهای پیام/72003/غ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول