اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس:

شیراز پناهگاه مطالعاتی محققان دنیای اسلام شود

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌فقیه در استان فارس گفت: در طرح توسعه شیراز باید کتابخانه مرجع و کاملی در نظر گرفت که پناهگاه مطالعاتی محققان دنیای اسلام شود.

شیراز پناهگاه مطالعاتی محققان دنیای اسلام شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در حاشیه بازدید از طرح توسعه حرم مطهر شاه چراغ (ع) در نشست با مسئولان اظهار داشت: طرح توسعه حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) از دیرباز مورد توجه بوده است تا از این بن‌بستی که در آن قرار گرفته خارج شود و شکل و فرم لازم را پیدا کند.

امام جمعه شیراز افزود: طرح توسعه حرم سهولتی است برای زائرانی که به شیراز می‌آیند و حتی اجتماعاتی که به مناسبت‌های مختلف در این حرم شکل می‌گیرند راحت‌تر برگزار می‌شود.

ایمانی ابراز داشت: حرم شاه‌چراغ (ع) محیطی مقدس است که باید سهولت‌هایی برای زائران در این مکان ایجاد شود.

وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی طرح جامعی برای ساماندهی این مکان وجود نداشت و آن را به حال خود رها کردند و بعد از انقلاب نیز کارها به صورت موردی انجام می‌شد که بعد از سفر پربرکت رهبر معظم انقلاب طرح توسعه شاه‌چراغ (ع) به طور جدی در نظر گرفته شد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب به حرم‌های مطهر در استان فارس بیان کرد: بعد از سفر ایشان ضرورت توسعه حرم احمدی و محمدی (ع) بیش از گذشته احساس شد که توانستیم با کسب اعتبارات و گذراندن فراز و نشیب‌ها به سرعت طرح را پیش ببریم.

ایمانی اضافه کرد: در طرح توسعه، سهولت رفت و آمد و زیارت زائران در نظر گرفته شده به ‌ویژه در زمان‌های مناسبتی مانند گردهمایی اربعین امسال که صحن جوابگوی حضور زائران نبود و ایجاد فضاسازی کمک بسیاری به حضور افراد می‌کند.

وی با تاکید بر دستور قرآن مبنی بر توسعه فضاهای زیارتی تصریح کرد: باید فضای زیارت مردم را فراهم کنیم و حرم شاه‌چراغ (ع) که محیطی قدسی است نیاز ضروری به درست شدن فضا داشت.

امام جمعه شیراز در مورد حرکت‌های فرهنگی ابراز داشت: برنامه‌های فرهنگی نیازمند حرکت نرم‌افزاری است، اما در کنار این موضوع فراهم‌سازی فضای لازم اهمیت ویژه دارد.

ایمانی ادامه داد: در طرح توسعه حرم، پژوهشکده، سالن اجتماعات، کتابخانه، موزه، مراکز آموزشی و غیره دیده شده است تا بتوانیم فضای مناسب برای زائران و محققان به منظور انجام کارهای فرهنگی آماده و از حداکثر فضا استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود کتابخانه‌های معتبر در کنار اماکن مذهبی در دیگر شهرهای مقدس گفت: در طرح توسعه شیراز نیز باید کتابخانه مرجع و کاملی در نظر گرفت که پناهگاه مطالعاتی محققان دنیای اسلام شود.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با اشاره به توسعه اقتصادی با جذب توریست زیارتی ادامه داد: شیراز دارای جاذبه‌های فراوانی است که به صورت یکجا جمع شده‌اند و وجود آثار باستانی، مفاخر فرهنگی و قطب پزشکی در فارس، گردشگران بسیاری در زمینه‌های متفاوت را به خود جذب می‌کند. 

ایمانی با اشاره به وجود دقیق‌ترین قبله در مسجد شهدا اضافه کرد: حرم‌های مطهر مانند مسجد جامع عتیق، مسجد شهدا با سابقه بسیار تاریخی در کنار دیگر موارد گردشگری با فراهم کردن شرایط مکانی می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کنند چرا که به گفته رهبر معظم انقلاب، حرم قطب گردشگری است.

امام جمعه شیراز با اشاره به قاعده سنخیت گفت: با معرفی جاذبه‌های معنوی حرم و با توجه با قاعده سنخیت به مرور زمان مشاغل نامربوط در اطراف حرم کنار گذاشته می‌شود و خود به خود این مشاغل تبدیل به مشاغل مرتبط و فرهنگی می‌شوند.

وی افزود: ناهنجاری‌های مربوط به گذشته اینجا را فضایی متروک و گم شده کرده بود که با نمایان شدن چهره معنوی و قابلیت‌های حرم کاربری اطراف نیز تغییر می‌کند.

*سرعت مطلوب طرح توسعه شاه‌چراغ (ع)

ایمانی با اشاره به همکاری مناسب تمام سازمان‌ها در پیشبرد طرح گفت: با توجه به اینکه از آغاز طرح توسعه شاه‌چراغ (ع) زمان بسیاری نمی‌گذرد اما شاهد سرعت و دقت مناسب در اجرای آن هستیم  و تاکنون با وسواس ویژه‌ای قضایا دنبال می‌شود و امیدواریم تا رسیدن به نقطه نهایی همین سرعت ادامه داشته باشد.

وی همچنین از عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در این زمینه تقدیر کرد.

انتهای پیام/2448/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول